ISIC karta přerostla studentské průkazy

14. ledna 2014, 14:38 - Petr Švihel
14. ledna 2014, 14:38

Studenti bez ISIC karty snad jako by ani nestudovali. Kromě bezpočtu slev po celém světě ji v České republice využívají pro vstup do školy či jako průkaz totožnosti. V tuzemsku kartu vydává firma GTS Alive, které se ji podařilo v tuzemsku integrovat jako málokde na světě.

260 tisíc aktivních karet. 2700 míst, kde lze s kartou získat slevu. 300 středních škol, 24 veřejných a 18 soukromých vysokých škol, které využívají ISIC kartu. Na kartu, jejíž celý název zní Mezinárodní studentská identifikační karta (anglicky International Student Identity Card) narazíte kdekoliv, kde je nějaká pravděpodobnost, že se mihne student. V České republice je tak rozšířená, že se skoro plete se státní průkazkou a dokladem o studiu. Ve skutečnosti ale jde o soukromou aktivitu.

Myšlenka ISIC karty vznikla v roce 1953 a má za sebou loňskou oslavu šedesátiletého výročí. Na začátku stál nápad norských, nizozemských a dánských studentů, kteří se tehdy na třetí mezinárodní studentské konferenci dohodli, že je třeba zajistit mezinárodně uznatelný studentský průkaz.

Karta měla podpořit vysokoškoláky v objevování světa. Ustavila se ISIC Association, která hledá pro jednotlivé země vhodné distributory karet a uděluje jim licenci. V České republice se jím stala společnost GTS Alive, kterou řídí Tomáš Vyskočil.

„Získání licence je poměrně náročný proces, a kdybyste se rozhodl požádat o licenci pro zemi, která je neobsazená, tak byste musel splnit mnoho podmínek,“ vysvětluje generální manažer GTS Alive.

Předtím než získáte licenci, musíte s ISIC Association probrat obchodní plán, představy o jeho naplnění a vazby na trh. Je třeba myslet do hloubky a jasně vědět, jak se karty budou distribuovat a jak bude společnost, která chce karty vydávat, fungovat.

„Pokud jste vybrán a splníte veškeré obchodní podmínky, tak máte nastaven obchodní plán na několik let dopředu a podle něj jste hodnocen. Nejde jenom o prodej karet, ale i o rozvoj benefitů a spolupráce. Je toho více. Tím získáte dočasnou licenci na rozvoj ISIC a poté se můžete propracovat až k licenci plné,“ pokračuje Tomáš Vyskočil.

GTS Alive se podařilo takto získat licenci pro distribuci karet hned ve dvanácti zemích. Kromě České republiky tak působí například i v Asii.

„Češi jsou specifičtí v tom, že si zvykli, že pro ně děláme hodně. Chtějí od své karty čím dál větší hodnotu, což je pro nás závazek, ale stejně tak velmi unikátní pozice na trhu skýtající další obchodní příležitosti,“ porovnává Tomáš Vyskočil české držitele karet s těmi v dalších zemích. Nijak zvlášť se přitom nechlubí.

Česká republika opravdu patří v rámci 127 zemí, kde se karta vydává, mezi vůdčí. Zatímco je skutečně karta hojně využívána tak jako před desítkami let především ke svému primárnímu účelu, tedy k pomoci při cestování, v Česku se z ní stal téměř styl života. Pod značkou ISIC se pořádají koncerty a v loňském roce GTS Alive spustila i virtuálního telekomunikačního operátora Studentfone, kterého chce propojit právě s držiteli karet.

„S tím, jak se vyvíjí naše činnost a jakou máme pozici na trhu, samozřejmě dál hledáme služby a produkty, které jsme schopni studentům nabídnout. Takže jsme se chopili šance a dali se na pole virtuálních operátorů,“ rozvádí Tomáš Vyskočil, proč se rozhodli pro tento netradiční krok. Úspěchem pro ně bude, když jejich telekomunikační kapacity bude využívat sto tisíc zákazníků.

Ty by chtěli získat do tří let a chtějí využít právě potenciálu držitelů ISIC a dalších karet z portfolia firmy, který čítá více než půl milionu lidí. Právě počet držitelů karet je pro firmu silným argumentem a magnetem pro potenciální obchodní partnery, které chtějí skrze slevu pro držitele ISIC karty oslovit.

„Musím říct, že za ty roky, co ISIC děláme, se rapidně změnila situace v tom, že dříve jsme chodili a oslovovali partnery my, a dnes zvažujeme, s kým budeme spolupracovat z firem, které se nám ozvou. A když je neodmítáme, tak jsme v pozici, že dokážeme vyjednat pro studenty podstatně výhodnější podmínky, než firma nabízí na začátku. Což je obrovská výhoda pro celý systém. Protože sleva – aby fungovala ku prospěchu všech zúčastněných – musí dávat smysl,“ tvrdí generální manažer GTS Alive.

A jak vypadá lákavá sleva pro mládež, se kterou si obchodníci často nevědí rady a netuší, jak ji účinně oslovit? „Sleva deset procent v kadeřnictví na okraji Prahy nedává smysl pro více než pár studentů okolních škol. Když se to přepočítá na peníze, tak u kluka půjde o slevu osm deset korun. Kdo si kvůli tomu sedne do tramvaje nebo do autobusu?“ dokládá na příkladu, jak by taková sleva rozhodně neměla vypadat, Tomáš Vyskočil.

Proto se snaží vyjednat s partnery slevy, které budou mít smysl. Jinak to podle něj nemá žádný efekt a je to pro všechny ztrátou času. Zářným příkladem je dohoda o spolupráci s Alza.cz. Studenti s ISIC kartou mají u tohoto internetového prodejce speciální sekci s produkty a zároveň mají slevu pět procent nad rámec slev, které jsou na Alze běžné.

„Pět procent nezní nijak zajímavě, u kadeřnictví by to byla hloupost, ale v elektronice jsou marže tak nízké, že pět procent je zásadní sleva,“ vysvětluje Tomáš Vyskočil.

Zdálo by se, že firma GTS Alive může být více než spokojená. Jako distributorovi karet se jí daří nadprůměrně dobře, a to i v porovnání se světem. Má respektované jméno, značný počet aktivních držitelů karet a velkou váhu při vyjednávání s obchodními partnery. Přesto Tomáš Vyskočil vidí další cesty, jak vykročit.

„Budeme se snažit dál expandovat i na středních školách, zbývají ještě stovky škol, kterým máme co nabídnout. Nicméně i základní školy jsou věc otevřená,“ nastiňuje generální manažer, kam chce upínat své síly. U základních škol přitom stále hledá správný koktejl služeb, které by karta měla žákům nabízet.

Uvědomuje si totiž, že potřeby studentů do patnácti let se liší od těch starších. Nejsou podle Tomáše Vyskočila ještě tak samostatní a jsou v jiné situaci, i co se týče rozhodování o nákupech a manipulaci s penězi. Jsou zkrátka odkázáni na rodiče.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče