Irové mají stále zájem o Moravan

15. května 2006, 00:00 - (čtk)
15. května 2006, 00:00

LETECKÝ PRŮMYSL Irská firma QucomHaps má stále zájem koupit zkrachovalý MoravanAeroplanes (MA). Věřitele společnosti, která je v konkurzu od roku 2004, na začátku května znovu seznámila se svým projektem.

LETECKÝ PRŮMYSL

Irská firma QucomHaps má stále zájem koupit zkrachovalý MoravanAeroplanes (MA). Věřitele společnosti, která je v konkurzu od roku 2004, na začátku května znovu seznámila se svým projektem. Prodej ale může zkomplikovat největší věřitel, kanadská firma Frontier Petroleum Services (FPS), který zvažuje podání vylučovací žaloby na část majetku Moravanu, někdejší mateřské společnosti MA. Samotný Moravan je v konkurzu od roku 2002.

Irové mají získat továrnu jako fungující celek. V konkurzní podstatě MA jsou ale pouze certifikace, náhradní díly či know-how. Budovy a další nemovitosti patří Moravanu. „Dohodli jsme se, že budeme dál jednat. Pokusíme se o prodej jedinému zájemci, což ale musí schválit soud. V případě, že FPS nepodá vylučovací žalobu a soud nám vše povolí, můžeme rychle přistoupit k prodeji,“ řekl po jednání věřitelských výborů obou společností konkurzní správce Petr Hajtmar.

Jaroslav Sup ze společnosti Transfin International, která FPS v České republice zastupuje, řekl, že právní kroky vůči Moravanu zvažují. FPS půjčila společnosti MA v roce 2001 asi 200 milionů korun na nákup Leteckých závodů Kunovice. Vedle splacení půjčky požadovala podíl v zakoupené společnosti. Ani jedno z toho ale nedostala. V roce 2004 rozhodl arbitrážní soud ve Stockholmu v její prospěch. V případě MA společnost FPS vylučovací žalobu ve stanoveném termínu nepodala.

Podle Hajtmara Irové nevyloučili, že by v případě podání vylučovací žaloby jednali pouze o odkoupení konkurzní podstaty MA. QucomHaps chce v Otrokovicích pokračovat v současném výrobním programu, kromě toho by zde vyráběl komponenty pro speciální letadlo sloužící k šíření signálu. Irská firma se jako jediná přihlásila již do dvou výběrových řízení na otrokovickou leteckou továrnu, oba tendry ale byly nakonec zrušeny.

V MA nyní pracuje asi 170 lidí, část z nich ale vždy zůstává doma a pobírá sníženou mzdu. Firma momentálně realizuje zakázku na dodávku náhradních dílů do Peru, kromě toho jsou připraveny dvě zakázky na letadla do Afriky a Indie. „Pokud ale nebude zaručena kontinuita výroby, je jejich uzavření problematické,“ uvedl Hajtmar. MA je výrobcem celokovových letadel s obchodní značkou ZLIN Z 142C, Z 242L, Z 143L a Z 143Lsi používané hlavně pro tréninkové, přepravní a akrobatické účely.

Stejné problémy jako MA postihly v minulosti i jeho bývalou dceřinou společnost, Letecké závody Kunovice. Ta v konkurzu skončila v březnu roku 2004. Loni v červnu koupila v tendru kunovickou továrnu společnost Aircraft Industries, která svůj podnikatelský záměr staví především na pokračování ve výrobě dopravního letadla L 410.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče