Inzeráty konkurence mohou napovědět mnohé

12. května 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín, kubin@profit.cz
12. května 2003, 00:00

Opomíjený zdroj informací se vyplatí pravidelně a pozorně sledovatRelativně levným zdrojem velmi užitečných informací mohou být především pro malé a střední podnikatele inzertní stránky konkurenčních firem v tisku. Dobré je sledovat a vyhodnocovat například jejich produkty, ceny, novinky, služby, akce pro zákazníky, ale i hledání zaměstnanců či obchodních partnerů.

Opomíjený zdroj informací se vyplatí pravidelně a pozorně sledovat

Relativně levným zdrojem velmi užitečných informací mohou být především pro malé a střední podnikatele inzertní stránky konkurenčních firem v tisku. Dobré je sledovat a vyhodnocovat například jejich produkty, ceny, novinky, služby, akce pro zákazníky, ale i hledání zaměstnanců či obchodních partnerů.

Jak sledovat konkurenci? Mnohý malý a střední podnikatel asi automaticky odpoví, že v terénu. Návštěvou v jejím obchodu, na veletrzích a výstavách, sledováním její produkce v obchodní síti, získáváním poznatků od obchodních zástupců. Inzeráty se v tomto výčtu asi objeví až na konci, a pokud budou jmenovány, tak spíše jako náhodné či sporadické informace. Neprávem.

Předpokladem je pravidelnost

Sledování inzerátů příliš mnoho financí nestojí. Vyžaduje ale pravidelnost, když pověřený pracovník firmy by měl denně sledovat vybrané tiskoviny. Taková činnost může odhadem zabrat půl hodinky denně. Samozřejmě záleží na oboru činnosti či na počtu konkurenčních firem. Další čas zabere vyhodnocování. To však není třeba dělat denně, stačí jednou týdně či měsíčně. Pro vyhodnocení a závěry je samozřejmě potřebný určitý systém - především určit si co, koho, kde a jak sledovat. Nejsnadnější odpověď z uvedených otázek je zřejmě na tu, koho sledovat. Není snad firmy, která by svoji konkurenci neznala. Obtížné by ani nemělo být rozdělit si konkurenci do několika kategorií podle míry ohrožení - tedy zda je to konkurence přímá, s níž se na trhu neustále střetáváme a jež pro nás představuje největší hrozbu, nebo zda se jedná „pouze“ o konkurenci okrajovou. Ale i tu je samozřejmě třeba pečlivě sledovat, protože z okrajové může vyrůst v nebezpečnou.

Široká vypovídací schopnost

V íce času je asi třeba věnovat odpovědi na otázku „co“. Samozřejmě, produkty konkurenční firmy, její ceny, novinky. Zapomínat by se nemělo ani na servisní a další služby, případně její spotřebitelské soutěže či různé „věrnostní“ akce pro zákazníky, slevy. O konkurenci ale mohou mnohé napovědět i další inzeráty, například řádkové, v nichž hledá zaměstnance určitých profesi. Hledá opakovaně pracovníky pro stejnou profesi, nebo brigádníky? Takové inzeráty mohou naznačovat rozšiřování konkurenční firmy či větší počet zakázek, které získala. Mohou ale také napovědět, že personální politika firmy má slabiny nebo má nějaké jiné problémy a zaměstnanci jí odcházejí. Pokud konkurence například v inzerátech hledá studenty či další brigádníky pro telemarketing apod., lze usuzovat, že připravuje rozsáhlejší propagační directmarketingovou kampaň. Tyto personální inzeráty (vyjma hledání brigádníků pro marketingové činnosti) se většinou neopakují denně, ale v delších časových intervalech - třeba jednou za měsíc či ještě později. Širší vypovídací schopnost mají i inzeráty, v nichž konkurence hledá partnery, dodavatele. Signály opět mohou být vyhodnoceny minimálně dvojím způsobem: konkurence je ve finančních obtížích a dosavadní dodavatel je pro ni drahý, nepohodla se s ním, nebo mu dluží peníze. Anebo naopak: konkurence se chystá rozšiřovat svoji činnost, ať již zavedením nových výrobků, nebo chce rozšířit svoji činnost do dalšího regionu, a ke svým současným dodavatelům hledá další. Samostatnou kapitolou je pak sledování a vyhodnocování inzerce a propagace ve formě „PR článků“, tedy public relations. Vedle jejich „inzertní hodnoty“ je vhodné se zde zamyslet i nad vytvářením image konkurence prostřednictvím těchto článků.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít