Investujeme jen do návratných projektů

20. února 2008, 16:19 - Vadim Fojtík
20. února 2008, 16:19

Brusel hledá cesty, jak zajistit spolehlivé dodávky zemního plynu

Přibližně sto plnících stanic na stlačený zemní plyn za miliardu korun chce do roku 2010 postavit v tuzemsku Česká plynárenská unie. Organizace, kterou tvoří osmnáct distribučních firem, prosazuje v České republice již třináct let zemní plyn jako energeticky výhodné a ekologicky šetrné palivo. A v posledních měsících je velice aktivní právě při propagaci využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě. O dalším vývoji na trhu se zemním plynem hovořil týdeník EURO s generálním sekretářem České plynárenské unie Josefem Kastlem.

EURO: Neobáváte se, že Česko dopadne stejně jako Německo, kde se mohutně investovalo do výstavby plnících stanic na CNG, zájem motoristů však nesplnil původní očekávání a investoři se obávají velkých ztrát? KASTL: Plynárenská unie v České republice přijala trochu jinou strategii. Tedy investovat pouze do projektů, u kterých je zajištěna finanční návratnost. V počáteční fázi to jsou projekty spojené s městskou veřejnou dopravou, svozem odpadu a podobně. Současně je zařízení veřejně dostupné i pro tankování užitkových nebo osobních vozidel. Právě tohle je efektivní řešení pro obě strany - investora i uživatele.

EURO: Jenže motoristé nebudou využívat CNG dříve, než bude v Česku rozsáhlejší čerpací síť. A investoři zase nebudou masivněji stavět do doby, než bude více automobilů na CNG. Není to tak trochu začarovaný kruh? KASTL: Plánujeme i výstavbu plnících stanic na tranzitních komunikacích. Je pravda, že chcete-li nyní natankovat CNG, musíte z hlavního tahu sjet, je to určité nepohodlí. Pak je nutné si ale spočítat, jaké výhody využívání CNG přináší, třeba v podobě významných úspor paliva. O spolupráci jednáme i s prodejci klasických pohonných hmot. Přístup je všude stejný. Každý řekne ano, budeme investovat, ale chceme jistotu návratnosti. Je to pořád o tom samém. My jsme se snažili tento gordický uzel rozetnout a začít. Podobně se začínalo s propan-butanem. I když si myslím, že CNG má daleko větší perspektivu.

EURO: Jezdíte autem na stlačený zemní plyn? KASTL: Zatím ne, čekáme s netrpělivostí, zda mladoboleslavská Škodovka bude vyrábět superby nebo octavie poháněné CNG, protože bychom rádi používali české výrobky.

EURO: Evropská unie prosazuje větší využití ekologicky „čistých“ energií, tedy i zemního plynu, který se dováží převážně z Ruska. Na druhé straně však Brusel tvrdí, že chce zmenšit energetickou závislost na Moskvě. Není to rozporuplné? KASTL: Každý chce být soběstačný ve zdrojích paliv a energií. Pravda je ale taková, že Evropa, a ani Česká republika, nebude v dlouhodobém horizontu soběstačná. Žádné dosažitelné zdroje energie nemá. Současné vytěžitelné zásoby hnědého uhlí v ČR jsou do roku 2025. Dle mých informací navíc zásoby hnědého uhlí, které se mohou používat k vytápění domácnosti, vystačí zhruba do roku 2015. Máme nějaké zásoby uranu, ale je tu otázka jejich zpracování. V tom jsme závislí na cizích státech. Také na Rusku, jak se ukazuje z posledních jednáních o dodávkách palivových článků pro Temelín.

EURO: To znamená? KASTL: Je nutné se objektivně podívat, jaké zdroje jsou dosažitelné a dostupné pro Evropu, včetně ČR. Jsou mimo území EU a hodně jich je v Rusku. EU hledá cesty, jak spolehlivost a bezpečnost těchto dodávek posílit. To je dobré, protože to není jen otázka ČR, ale celé unie. Hledají se i trasy, které by umožnily diverzifikovat přepravní cesty, staví se třeba terminály na zkapalnělý zemní plyn z jiných lokalit než z Ruska.

EURO: O případném větším využívání zemního plynu v ČR může rozhodnout Pačesova komise. Ta pro vládu chystá koncepční materiál, který doporučí, z jakých zdrojů má Česko v následujících desetiletích pokrýt spotřebu energií. S jakými závěry komise budete spokojen? KASTL: S objektivními. Zemní plyn má s ohledem na požadavky, které jsou na energetickou koncepci státu kladeny, plno předností, ať se již jedná o snížení emisí CO2, efektivnost a dosažení možných úspor. Takže se s jeho vyšším využitím musí kalkulovat. Myslím si, že závěr komise bude jednoznačný, že by se měl zemní plyn na krytí potřeby energií v ČR jednoznačně podílet. Máme co nabídnout, třeba malé vysoce efektivní zdroje energií s osmdesáti a víceprocentní účinností, které současně vyrábí elektřinu a teplo, případně chlad. O dopravě jsem již hovořil. Rovněž si myslím, že bude v Česku zapotřebí postavit paroplynovou elektrárnu. Mám informace, že ČEZ nyní vybírá vhodné lokality. Třeba velcí investoři na Slovensku, v Maďarsku, Německu a Rakousku již o výstavbě velkých elektráren na zemní plyn rozhodli.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít