Intuice, nebo informace?

10. června 2008, 12:48 - Ivan Pilný
10. června 2008, 12:48

Glosy postaršího technokrata

Souboj o to, co se stane podkladem pro naše osobní nebo manažerské rozhodnutí, svádíme v životě často. Na jedné straně nás ovlivňuje postoj vyjádřený citátem slavného amerického manažera: „In God we trust, the others bring the data!“ Proti tomu stojí naše intuitivní pocity reagující na prezentovaný nápad nebo záměr: „To je skvělý nápad!“ nebo „Jděte s tím k šípku!“. Situaci neulehčuje ani to, že většina rozhodnutí se dělá ve spěchu a stresu a rozhodně nebýváte vybaveni kompletními daty. Jako dobrý manažer také víte, že rozhodnutí je třeba udělat včas a nesmíte se mu vyhýbat ani pod záminkou toho, že nemáte všechny informace. Pravdivost tvrzení, že je lépe udělat chybné rozhodnutí včas než žádné rozhodnutí, byla mnohokrát úspěšně prověřena.
Co s tím? Ani sledování vizionářů nemusí být nutně optimální a důvěřovat intuici někoho jiného může také vést do pasti. Jeden z nejúspěšnějších amerických manažerů Jack Welch doporučuje spoléhat se na intuici spíše v obchodě než třeba při přijímání nových lidí. Podpůrným argumentem je to, že obchodní plány jsou vlastně také projekcí do budoucna a data v nich uvedená jsou mnohdy spíše zbožným přáním než realitou. Naopak přijmout neschopné nebo nehodící se lidi je jedním z nejdražších manažerských omylů.
Mé zkušenosti říkají, že dobrým pomocníkem je zpětná vazba. Všimněte si, jak řada úspěšných lidí včetně politiků po pár dobrých intuitivních rozhodnutích upadá do narcismu. Od jistého okamžiku jsou přesvědčeni, že jedině oni dělají správná rozhodnutí a odmítají slyšet nebo dokonce brát v úvahu odlišné názory. Nespadněte tedy do podobné pasti, je to lákavé, snadné a fatální. Pro prověrku souboje mezi intuicí a daty existují i formální nástroje. Jedním z nich je metoda šesti klobouků vypracovaná Edwardem de Bonem. Účastníci diskuse si obrazně nasazují klobouky různých barev a smějí reagovat pouze v rámci barvy nasazeného klobouku. Černý znamená negativa a skepsi, žlutý pozitiva, červený emoce, bílý data atd. Takovéto schůzky bývají velmi produktivní a hlavně krátké.
Jsou lidé, kterým je dáno rychle rozpoznat, o čem vlastně projekt, nápad, plán je. V byznysu jsou měřítkem zpravidla peníze. Zvláštní je, jaké krkolomné zástupné konstrukce se často vytvářejí, aby zastínily podstatu věci. My méně talentovaní se bohužel musíme učit z chyb a sbírat zkušenosti. Tak ať vám to jde rychle a hlavně neopakujte chyby. Školné se rok od roku prodražuje a neplatí to zdaleka jen o byznysu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít