Intuice, nebo informace?

10. června 2008, 12:48 - Ivan Pilný
10. června 2008, 12:48

Glosy postaršího technokrata

Souboj o to, co se stane podkladem pro naše osobní nebo manažerské rozhodnutí, svádíme v životě často. Na jedné straně nás ovlivňuje postoj vyjádřený citátem slavného amerického manažera: „In God we trust, the others bring the data!“ Proti tomu stojí naše intuitivní pocity reagující na prezentovaný nápad nebo záměr: „To je skvělý nápad!“ nebo „Jděte s tím k šípku!“. Situaci neulehčuje ani to, že většina rozhodnutí se dělá ve spěchu a stresu a rozhodně nebýváte vybaveni kompletními daty. Jako dobrý manažer také víte, že rozhodnutí je třeba udělat včas a nesmíte se mu vyhýbat ani pod záminkou toho, že nemáte všechny informace. Pravdivost tvrzení, že je lépe udělat chybné rozhodnutí včas než žádné rozhodnutí, byla mnohokrát úspěšně prověřena.
Co s tím? Ani sledování vizionářů nemusí být nutně optimální a důvěřovat intuici někoho jiného může také vést do pasti. Jeden z nejúspěšnějších amerických manažerů Jack Welch doporučuje spoléhat se na intuici spíše v obchodě než třeba při přijímání nových lidí. Podpůrným argumentem je to, že obchodní plány jsou vlastně také projekcí do budoucna a data v nich uvedená jsou mnohdy spíše zbožným přáním než realitou. Naopak přijmout neschopné nebo nehodící se lidi je jedním z nejdražších manažerských omylů.
Mé zkušenosti říkají, že dobrým pomocníkem je zpětná vazba. Všimněte si, jak řada úspěšných lidí včetně politiků po pár dobrých intuitivních rozhodnutích upadá do narcismu. Od jistého okamžiku jsou přesvědčeni, že jedině oni dělají správná rozhodnutí a odmítají slyšet nebo dokonce brát v úvahu odlišné názory. Nespadněte tedy do podobné pasti, je to lákavé, snadné a fatální. Pro prověrku souboje mezi intuicí a daty existují i formální nástroje. Jedním z nich je metoda šesti klobouků vypracovaná Edwardem de Bonem. Účastníci diskuse si obrazně nasazují klobouky různých barev a smějí reagovat pouze v rámci barvy nasazeného klobouku. Černý znamená negativa a skepsi, žlutý pozitiva, červený emoce, bílý data atd. Takovéto schůzky bývají velmi produktivní a hlavně krátké.
Jsou lidé, kterým je dáno rychle rozpoznat, o čem vlastně projekt, nápad, plán je. V byznysu jsou měřítkem zpravidla peníze. Zvláštní je, jaké krkolomné zástupné konstrukce se často vytvářejí, aby zastínily podstatu věci. My méně talentovaní se bohužel musíme učit z chyb a sbírat zkušenosti. Tak ať vám to jde rychle a hlavně neopakujte chyby. Školné se rok od roku prodražuje a neplatí to zdaleka jen o byznysu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít