Intuice nebo informace?

25. července 2008, 13:25 - Ivan Pilný
25. července 2008, 13:25

Glosy postaršího technokrata

Souboj o to, co se stane podkladem pro naše osobní nebo manažerské rozhodnutí svádíme v životě často. Na jedné straně nás ovlivňuje postoj vyjádřený citátem jednoho slavného amerického manažera: „In God we trust, the others bring the data!“. Proti tomu stojí naše intuitivní pocity reagující na prezentovaný nápad nebo záměr: „To je skvělý nápad!“ nebo „Jděte s tím k šípku!“. Situaci rozhodně neulehčuje ani to, že většina rozhodnutí se dělá ve spěchu a stresu a rozhodně nebýváte vybaveni úplnými daty. Jako dobrý manažer také víte, že rozhodnutí je třeba udělat včas a nesmíte se mu vyhýbat ani pod záminkou, že nemáte všechny informace. Pravdivost tvrzení, že je lépe udělat chybné rozhodnutí včas než žádné rozhodnutí, byla mnohokrát úspěšně prověřena.
Co s tím? Ani sledování vizionářů nemusí být nutně optimální a důvěřovat intuici někoho jiného může také vést do pasti. Jeden z nejúspěšnějších amerických manažerů Jack Welch doporučuje spoléhat se na intuici spíše v obchodě než třeba při přijímání nových lidí. Podpůrným argumentem je to, že obchodní plány jsou vlastně také projekcí do budoucna a data v nich uvedená jsou mnohdy spíše zbožným přáním než realitou. Naopak, přijmout neschopné nebo nehodící se lidi je jedním z nejdražších manažerských omylů.
Mé zkušenosti říkají, že dobrým pomocníkem je zpětná vazba. Všimněte si, jak řada úspěšných lidí včetně politiků po pár dobrých intuitivních rozhodnutích upadá do narcismu. Od jistého okamžiku jsou přesvědčeni, že jedině oni dělají správná rozhodnutí a odmítají slyšet nebo dokonce brát v úvahu odlišné názory. Nespadněte tedy do podobné pasti, je to lákavé, snadné a fatální. Pro prověrku souboje mezi intuicí a daty existují i formální nástroje. Jedním z nich je metoda šesti klobouků vypracovaná Edwardem de Bonem. Účastníci diskuse si obrazně nasazují klobouky různých barev a smí reagovat pouze v rámci barvy nasazeného klobouku. Černý znamená negativa a skepsi, žlutý pozitiva, červený emoce, bílý data atd. Takovéto schůzky bývají velmi produktivní a hlavně krátké.
Jsou lidé, kterým je dáno rychle rozpoznat, o čem vlastně projekt, nápad, plán je. V byznysu jsou měřítkem zpravidla peníze. Zvláštní je, jaké krkolomné zástupné konstrukce se často vytvářejí, aby zastínily podstatu věci. My méně talentovaní se bohužel musíme učit z chyb a sbírat zkušenosti. Tak ať vám to jde rychle a hlavně neopakujte chyby. Školné se rok od roku prodražuje a neplatí to zdaleka jen o byznysu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít