Internet není sejf na informace

20. října 2011, 13:04 - Luis Antonio Malvido
20. října 2011, 13:04

Manažerský panel

Sociální sítě jsou pro personalisty stále důležitější

Zamysleli jste se někdy nad tím, jak moc informací jsou na sebe lidé schopni na internetu prozradit? Mnohdy jsou to takové, které by do očí jiným lidem ani neřekli. Neuvědomují si přitom, že pomocí těchto dat lze sestavit často velmi detailní profil uživatele. V sociálních sítích už cenný zdroj demografických a sociografických údajů či naše propojení s přáteli, skupinami a místy, objevili zadavatelé cílené reklamy. Nejsou však jedinými subjekty, které na sociálních sítích informace „loví“.
Svou důležitou roli hrají sociální sítě také pro oddělení lidských zdrojů moderních společností, které si pomocí nich dovedou dohledat informace o svých současných či potenciálních zaměstnancích nebo si ověřit pravdivost údajů uváděných v jejich životopisech.
Nejvýznamnější sociální sítí, kterou personální oddělení používají, je LinkedIn. Ta věrně vypovídá o profesní zdatnosti svého uživatele, zobrazuje reference bývalých zaměstnavatelů či podněcuje své uživatele k diskusi na odborná témata. Manažeři lidských zdrojů se zde o potenciálním zaměstnanci nedozví nic nad rámec jeho pracovních předpokladů, pravdivost údajů je však díky propojení uživatele s dalšími lidmi v oboru vyšší a snadno ověřitelná. Profil na této síti je v dnešní době pro profesionála stejně samozřejmý jako profil na Facebooku pro teenagera.
Ukazuje se však, že i Facebook může být pro kariéru klíčový. Firmy totiž jeho prostřednictvím začaly oslovovat především mladší pracovníky na juniorské pozice. Například jedna významná česká banka vyhledává nové kandidáty jen prostřednictvím této služby. Podíl lidí, které kontaktujeme přes Facebook, roste i u nás, mobilních operátorů. Například naše facebooková stránka má nyní více než milion návštěv měsíčně a počet lidí, kteří jejím prostřednictvím žádají o práci rapidně roste. Telefónica pronikla do on-line světa personalistiky již před dvěma lety a tento nápad postupně přebírají i ostatní české firmy. S rostoucí propojeností našich profilů na různých sociálních sítích vytváříme ve světě internetu náš stále hlubší a detailnější otisk. Propojení těchto sítí je stále rozsáhlejší a často není v našich silách mít přehled o tom, co vše lze o nás na internetu dohledat. Informace na internetu navíc zůstávají a jsou zpětně dohledatelné. Co se využití osobních údajů našimi potenciálními zaměstnavateli týká, existuje jednoduchá rada: neříkejme nekontrolovaně sociálním sítím nic, co bychom na sebe neprozradili na pracovním pohovoru.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče