Inteligentní dálnice mezi Prahou a Vídní

06. června 2012, 13:24 - Pavel Hanslíček
06. června 2012, 13:24

Mýtné systémy v Česku i Rakousku získávají dodatečné funkce. Poskytují dopravní informace a detekují vozidla v protisměru

Jednou z věcí, které Česko a Rakousko spojují, je mýtný systém pro kamionovou dopravu na bázi mikrovlnné infrastruktury. Rakousko zavedlo první celoplošný mýtný systém v Evropě na svých dálnicích už v roce 2004, o tři roky později se přidalo Česko a loni i sousední Polsko. „Mikrovlnná technologie vítězí prověřenou spolehlivostí a vysokou účinností výběru mýta. Jen český stát od uvedení mýtného systému do provozu v roce 2007 do konce letošního března vybral přes 34 miliard korun,“ popisuje důvody rozšíření výběru mýta založeného na mikrovlnném řešení generální ředitel společnosti Kapsch ČR Karel Feix. Ale nejde jen o peníze – mikrovlnná technologie je populární i kvůli své robustní silniční infrastruktuře. Ta totiž umožňuje využít ji jako platformu pro aplikace zvyšující bezpečnost silničního provozu, jízdní komfort řidičů a prostupnost zatížených komunikací.

Nové aplikace

Dodatečné možnosti využití infrastruktury pro výběr mýta potvrzuje i rakouský systém ASFINAG Mobility Management. Ten pomocí dvou tisíc čidel a pěti stovek kamer na rakouských dálnicích umožňuje inteligentní řízení provozu pomocí digitálních cedulí umístěných na mýtných branách a také komunikací s policií. Česko se vydalo podobnou cestou, když do projektu inteligentní dálnice zahrnulo mýtný systém a dovybavila jej čidly, senzorikou a kamerovými systémy. Následně přibyly i digitální informační tabule, které nyní podobně jako v Rakousku umožňují řízení dopravy. Tím však využití mýtných bran rozhodně nekončí. „Na systém řízení dopravy navazují další aplikace – od počátku roku běží na vybraných českých dálnicích systém detekce vozidel v protisměru, uvažuje se i o dynamickém vážení a odhalování přetížených kamionů,“ říká Karel Feix.
Právě odhalování jezdců v protisměru je letos v tuzemsku telematickou novinkou. Systém funguje tak, že senzory na mýtných branách vedle své funkce kontroly výběru mýta sledují provoz na dálnicích a vyhodnocují, zda všechna vozidla jedou správným směrem. Zjistí-li, že se nějaký automobil pohybuje opačně, informace je s určením konkrétního místa okamžitě předána do Národního dopravního informačního centra, odkud je 24 hodin denně nepřetržitě sledován a řízen provoz na všech dálnicích a rychlostních silnicích v celém Česku. „Operátor bleskově ověří reálnost poplachu, pomocí dohledových kamer může zjistit detaily a okamžitě odešle varování na informační tabule předcházející místu pohybu vozidla v protisměru,“ popisuje Feix. Varování se k ohroženým řidičům dostane i dalšími kanály, zejména prostřednictvím mimořádných hlášení rozhlasu a následně i skrze modernější navigace, mobilní telefony či funkci RDS u rádií. Informace dorazí nejen řidičům, ale také policii a složkám integrovaného záchranného systému, aby mohly učinit opatření minimalizující další škody a zastavit automobil v protisměru. Hlášení dostávají také silničáři pracující pro Ředitelství silnic a dálnic. Zatím tento systém detekce vozidel v protisměru běžel jen na dálnicích D1, D2 a D5, a to ve zkušebním provozu. „Nyní Ředitelství silnici a dálnic spolu s ministerstvem dopravy vyhodnocuje, jak se systém v praxi osvědčil, a pak se bude zvažovat jeho rozšíření. My jsme ovšem přesvědčeni, že jakákoli technologie snižující nehodovost a zejména následky v podobě obětí na lidských životech, má smysl,“ věří Feix.

Vážením proti devastaci

Zavedení detekce jezdců v protisměru však nemusí být posledním inovativním způsobem využití mýtné infrastruktury. Ministerstvo dopravy již delší dobu uvažuje o dynamickém vážení nákladních vozidel. Takové řešení požadují i zástupci krajů, protože přetížené kamiony se podílí na devastaci silničního povrchu. „Nově se objevily úvahy začlenit vysokorychlostní vážení přímo do mýtného systému a využít k tomu kontrolní brány. Sledování hmotnosti nákladních automobilů by se tak stalo další činností mýtného systému,“ vysvětluje Feix. Dynamické vážení spočívá v umístění stacionárních vah pod povrchem vozovky. Ty automaticky kontrolují, zda nejsou přetížená nákladní auta, která úsekem projíždějí. Feix se domnívá, že právě vysokorychlostní vážení spolu s detekční funkcí mýtného systému může výrazně pomoci v boji proti přetěžování českých dálnic. „> Investice do nové aplikace by se rychle vrátila - průjezd přetížených kamionů totiž zkracuje životnost komunikací o celé roky, což znamená další miliardy vydané za jejich opravy. O výrazném zvýšení komfortu slušných řidičů, kteří sice svá vozidla nepřetěžují, ale následky přetěžování v podobě vyjetých kolejí a rozbité dálnice trpí, ani nemluvě,“ uzavírá Karel Feix.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít