Inteligentní dálnice mezi Prahou a Vídní

06. června 2012, 13:24 - Pavel Hanslíček
06. června 2012, 13:24

Mýtné systémy v Česku i Rakousku získávají dodatečné funkce. Poskytují dopravní informace a detekují vozidla v protisměru

Jednou z věcí, které Česko a Rakousko spojují, je mýtný systém pro kamionovou dopravu na bázi mikrovlnné infrastruktury. Rakousko zavedlo první celoplošný mýtný systém v Evropě na svých dálnicích už v roce 2004, o tři roky později se přidalo Česko a loni i sousední Polsko. „Mikrovlnná technologie vítězí prověřenou spolehlivostí a vysokou účinností výběru mýta. Jen český stát od uvedení mýtného systému do provozu v roce 2007 do konce letošního března vybral přes 34 miliard korun,“ popisuje důvody rozšíření výběru mýta založeného na mikrovlnném řešení generální ředitel společnosti Kapsch ČR Karel Feix. Ale nejde jen o peníze – mikrovlnná technologie je populární i kvůli své robustní silniční infrastruktuře. Ta totiž umožňuje využít ji jako platformu pro aplikace zvyšující bezpečnost silničního provozu, jízdní komfort řidičů a prostupnost zatížených komunikací.

Nové aplikace

Dodatečné možnosti využití infrastruktury pro výběr mýta potvrzuje i rakouský systém ASFINAG Mobility Management. Ten pomocí dvou tisíc čidel a pěti stovek kamer na rakouských dálnicích umožňuje inteligentní řízení provozu pomocí digitálních cedulí umístěných na mýtných branách a také komunikací s policií. Česko se vydalo podobnou cestou, když do projektu inteligentní dálnice zahrnulo mýtný systém a dovybavila jej čidly, senzorikou a kamerovými systémy. Následně přibyly i digitální informační tabule, které nyní podobně jako v Rakousku umožňují řízení dopravy. Tím však využití mýtných bran rozhodně nekončí. „Na systém řízení dopravy navazují další aplikace – od počátku roku běží na vybraných českých dálnicích systém detekce vozidel v protisměru, uvažuje se i o dynamickém vážení a odhalování přetížených kamionů,“ říká Karel Feix.
Právě odhalování jezdců v protisměru je letos v tuzemsku telematickou novinkou. Systém funguje tak, že senzory na mýtných branách vedle své funkce kontroly výběru mýta sledují provoz na dálnicích a vyhodnocují, zda všechna vozidla jedou správným směrem. Zjistí-li, že se nějaký automobil pohybuje opačně, informace je s určením konkrétního místa okamžitě předána do Národního dopravního informačního centra, odkud je 24 hodin denně nepřetržitě sledován a řízen provoz na všech dálnicích a rychlostních silnicích v celém Česku. „Operátor bleskově ověří reálnost poplachu, pomocí dohledových kamer může zjistit detaily a okamžitě odešle varování na informační tabule předcházející místu pohybu vozidla v protisměru,“ popisuje Feix. Varování se k ohroženým řidičům dostane i dalšími kanály, zejména prostřednictvím mimořádných hlášení rozhlasu a následně i skrze modernější navigace, mobilní telefony či funkci RDS u rádií. Informace dorazí nejen řidičům, ale také policii a složkám integrovaného záchranného systému, aby mohly učinit opatření minimalizující další škody a zastavit automobil v protisměru. Hlášení dostávají také silničáři pracující pro Ředitelství silnic a dálnic. Zatím tento systém detekce vozidel v protisměru běžel jen na dálnicích D1, D2 a D5, a to ve zkušebním provozu. „Nyní Ředitelství silnici a dálnic spolu s ministerstvem dopravy vyhodnocuje, jak se systém v praxi osvědčil, a pak se bude zvažovat jeho rozšíření. My jsme ovšem přesvědčeni, že jakákoli technologie snižující nehodovost a zejména následky v podobě obětí na lidských životech, má smysl,“ věří Feix.

Vážením proti devastaci

Zavedení detekce jezdců v protisměru však nemusí být posledním inovativním způsobem využití mýtné infrastruktury. Ministerstvo dopravy již delší dobu uvažuje o dynamickém vážení nákladních vozidel. Takové řešení požadují i zástupci krajů, protože přetížené kamiony se podílí na devastaci silničního povrchu. „Nově se objevily úvahy začlenit vysokorychlostní vážení přímo do mýtného systému a využít k tomu kontrolní brány. Sledování hmotnosti nákladních automobilů by se tak stalo další činností mýtného systému,“ vysvětluje Feix. Dynamické vážení spočívá v umístění stacionárních vah pod povrchem vozovky. Ty automaticky kontrolují, zda nejsou přetížená nákladní auta, která úsekem projíždějí. Feix se domnívá, že právě vysokorychlostní vážení spolu s detekční funkcí mýtného systému může výrazně pomoci v boji proti přetěžování českých dálnic. „> Investice do nové aplikace by se rychle vrátila - průjezd přetížených kamionů totiž zkracuje životnost komunikací o celé roky, což znamená další miliardy vydané za jejich opravy. O výrazném zvýšení komfortu slušných řidičů, kteří sice svá vozidla nepřetěžují, ale následky přetěžování v podobě vyjetých kolejí a rozbité dálnice trpí, ani nemluvě,“ uzavírá Karel Feix.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče