Integrace hlasových a datových služeb v podniku

25. listopadu 2002, 00:00 - Aleš Vokál
25. listopadu 2002, 00:00

Podnikový informační systém již není jen prázdná definice Integrace služeb může podniku přinést mnohé výhody nad konkurencí. Mimo jiné také snížit provozní náklady a zvýšit produktivitu zaměstnanců. Co je IP telefonie? Jedná se o technologii přenosu hlasu po datových sítích.

Podnikový informační systém již není jen prázdná definice

Integrace služeb může podniku přinést mnohé výhody nad konkurencí. Mimo jiné také snížit provozní náklady a zvýšit produktivitu zaměstnanců.

Co je IP telefonie? Jedná se o technologii přenosu hlasu po datových sítích. Tento druh přenosu je jako myšlenka vcelku stará záležitost, její první standardy vznikly již v roce 1996. Ale od té doby se řada věcí změnila. Většina dnešních řešení IP telefonie je jakousi stavebnicí, kterou lze poskládat podle potřeb podniku a také rozšiřovat zároveň s jeho růstem. IP telefonie přenáší hlas po datové síti prostřednictvím IP protokolu. IP protokol je standardem datových sítí již delší dobu, především díky jeho schopnostem omezovat ztráty dat při přenosu. Na IP protokolu je založena třeba síť internet. Hlasová informace je přenášena po existující infrastruktuře společně s dalšími daty, jako jsou e-maily či webové stránky. Z pohledu uživatele se při použití telefonu na bázi IP nic nemění, jeho hovor je po vytočení čísla spojen stejně jako při využití jednotné telefonní sítě. Pokud ovšem takový hovor uskutečníme v rámci podniku, tedy jeho infrastruktury, bude místo klasické telefonní sítě využita výhradně již existující datová struktura. Obrovským potenciálem pro využití IP telefonie tedy oplývají především podniky, které mají více poboček po České republice nebo i v zahraničí a mají je spojeny vlastním (či pronajatým) datovým okruhem. V případě pobočky v zahraničí lze ušetřit mnohatisícové částky na telefonních účtech, protože za takový hovor v podstatě nic neplatíte. Tedy až na výdaje za pronájem datového okruhu, které se ale nemění, ať po nich přenášíte hlas či nikoliv.

Ekonomické přínosy vybudování

V dnešní době je bezpodmínečně nutné, aby přínosy každé investice v podniku byly stručně a jasně vyjmenovatelné. Je nutno vybírat taková řešení, která mají návratnost i v krátkodobém horizontu.

Produktivita práce a konkurenční výhoda

Pro pochopení tohoto vztahu je nutno vidět IP telefonii jako jednu ze součástí podnikového informačního systému, kde přenos hlasu tvoří jen jeho malou část a telefonní síť jako taková nehraje roli vůbec. Když vám například zavolá klient, na terminálu připojeném k IP síti (tedy nejenom telefon, ale v tomto konkrétním případě spíše počítač) se vám okamžitě mohou zobrazit informace o daném volajícím - o jeho objednávkách, platební morálce a mnoho dalšího včetně poznámek jednotlivých členů prodejního oddělení. Všechny informace může pracovník dostat ještě dříve, než vůbec zvedne sluchátko, protože dané zprávy získává přímo z podnikového informačního systému, jehož součástí je samozřejmě adresář kontaktů, objednávkový a platební systém a mnoho dalšího. Hranice možností IP telefonu jsou v současné době spíše v dostupných aplikacích než v hardwaru. Každý lepší programátor je schopen napsat aplikaci pro IP telefon, která bude plnit právě vaše specifické požadavky, protože z dnešního pohledu je zřejmé, že IP telefon jako zařízení není už jen telefon se sluchátkem, ale komplexní komunikační terminál bez hranic možností využití.

Nejvýznamnějšími přínosy IP telefonie jsou:

Flexibilita. Nutnost investovat jen do jedné infrastruktury. Není potřeba mít pro každou síť různá zařízení, ale jen jednu síť s jedním druhem zařízení. Vybudování jednotné sítě také představuje redukci nákladů na řízení a rozšiřování.

Snížení nákladů na správu a zajištění rozšiřování sítě v případě potřeby. Jednu síť lze spravovat mnohem jednodušeji než dvě a navíc ji lze spravovat v podstatě z jakéhokoliv místa v síti.

Snížení nákladů na implementaci nových služeb. Všechny potřebné služby lze integrovat do jediného systému založeného na IP síti. Například adresář zaměstnanců s jejich kontakty může být uložen v centrální databázi, odkud lze data čerpat přímo do IP telefonů.

Redukování nákladů na připojení. Datové připojení je mnohem levnější než klasické připojení na telefonní ústřednu.

Redukce nákladů na specialisty. Údržba IP sítě vyžaduje mnohem méně specialistů specifických částí sítě než v případě správy více sítí.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče