Inspirace slavnou aerovkou

23. dubna 2007, 00:00 - admin
23. dubna 2007, 00:00

Na českých silnicích lze potkat auta různých značek, různých barev a různých tvarů. Některé nad ostatními vynikají na první pohled. Mezi ně patří i sportovní retro model Gordon Roadster, který se hlásí k odkazu slavných vozů Aero 30 a Aero 50.GORDONSportovní automobily značky Gordon nejsou pouhými replikami prvorepublikových aerovek.

Na českých silnicích lze potkat auta různých značek, různých barev a různých tvarů. Některé nad ostatními vynikají na první pohled. Mezi ně patří i sportovní retro model Gordon Roadster, který se hlásí k odkazu slavných vozů Aero 30 a Aero 50.

GORDON

Sportovní automobily značky Gordon nejsou pouhými replikami prvorepublikových aerovek. Vycházejí pouze z jejich estetiky i technicky dokonalého designu.

Nápad postavit podobné vozidlo vznikl v roce 1995. „Chtěli jsme, aby bylo české, vycházeli jsme z české karosářské školy,“ vzpomíná konstruktér Vladimír Friml.

On sám získal zkušenosti s automobily jednak při studiu na strojní fakultě ČVUT v Praze a jednak působením v Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Na počátku 90. let minulého století pak založil firmu na výrobu nástaveb sanitních vozů a pohrával si s myšlenkou postavit vlastní auto.

TRNITÁ CESTA K ÚSPĚCHU

První Gordon opustil plzeňskou garáž, kde našel Friml zázemí pro své plány, na konci roku 1996. Vycházel vizuálně z modelu Aero 50, vyráběného v letech 1934 až 1938. Následovala výroba několika dalších vozů první série, než přišly problémy se společníkem a tedy i odklad výroby prvního modelu. „Firma byla vytunelována a náš projekt se tedy výrazně zabrzdil,“ pokračuje konstruktér.

Ve své firmě Auto Projekt Centrum pak pokračoval ve výrobě vozů první série. Ke dvěma vyrobeným prototypům vozů druhé série letos přibyl třetí kus budoucí sériové výroby nového typu se silnějším motorem. „V období vývoje nového modelu jsme se živili hlavně jako konstrukční kancelář, plnili jsme různé zakázky a pracovali na městském kompaktním vozidle pro tělesně postižené,“ pokračuje Friml.

POSTAVIT RETRO JE JEDNODUŠŠÍ

Na otázku, proč se rozhodl zabývat se výrobou retro vozidla a nikoliv třeba moderního sportovního auta, je odpověď poměrně jednoduchá. „Retro proto, že udělat kvalitně design v měřítku jedna ku jedné u vozidla podle současných trendů je nesmírně těžké a nesmírně nákladné,“ vysvětluje.

Praktická výhoda retro vozidla je i v tom, že auto nijak nestárne a dá se z něj udělat evergreen. „Můžete měnit použité technologie a vnější tvar vozu zůstává prakticky stejný,“ pokračuje Friml. Podle jeho slov by ale bylo mylné očekávání, že starou aerovku připomíná i vnitřní vybavení vozu včetně motoru. Ten je naopak ryze současný.

ZÁKLAD JE OD FORDU Nový motor od Fordu totiž splňuje nejpřísnější ekologické normy Euro 4. Součásti vozu, které se nejvíce opotřebovávají, jako je brzdná soustava, kotouče, destičky, ložiska, jsou rovněž běžným vybavením vozů značky Ford. „Naše auto je postaveno tak, aby byl Ford tím servisním bodem. Samozřejmě v případě potřeby dokážeme zajistit náhradní díly i my,“ upozorňuje Friml.

Do začátku letošního roku bylo vyrobeno celkem 19 vozů značky Gordon a spektrum jejich držitelů je poměrně široké. „Lidé se chtějí odlišovat, někdo v tom vidí anglickou klasiku, i když v lepším provedení,“ přibližuje Friml klientelu. Zatím jich prý nejvíce jezdí v Česku, jeden kus v Rusku, jeden na Slovensku, další v Kuvajtu a ve Spojených arabských emirátech. Do budoucna se chce výrobce více orientovat právě na zahraniční trhy, kvůli tomu má svůj jediný showroom v Německu. Výroba vozů prý ale zůstane nadále zejména z ekonomických důvodů v Čechách.

V BUDOUCNU BUDE NEJEN GORDON

V letošním roce chce Friml vyrobit řádově šest až deset vozů, maximální kapacita jeho dílny je kolem 20 aut ročně. „Vyrábíme výhradně na zakázku, zákazník zaplatí zálohu, pak teprve auto vyrobíme,“ popisuje. Dodací lhůta je šest měsíců, smontování auta z jednotlivých dílů trvá kolem 450 až 500 hodin. Auta momentálně v plzeňské dílně vyrábějí tři lidé. Ještě v letošním roce by se tato dílna měla rozšířit, aby byl prostor na rozšíření výroby.

Friml by také rád letos zahájil výrobu nového městského vozidla pro tělesně postižené. Ta se ale nebude realizovat v Plzni, nýbrž v jedné továrně na Moravě. „Tam mají zkušenosti s autoprůmyslem a mohou zaručit takovou cenu vozidla, aby odpovídala zhruba ceně běžného vozu Škoda Fabia,“ dodává Friml.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče