Informační systém snižuje náklady

28. května 2007, 00:00 - admin
28. května 2007, 00:00

PŘÍPADOVÁ STUDIE Společnost Jungheinrich zavedla před dvěma roky v Mladé Boleslavi systém ISM - informační systém pro management vysokozdvižných vozíků. Téměř dvouletá zkušenost dokazuje, že díky této novince ušetřila automobilka značné finanční prostředky.

PŘÍPADOVÁ STUDIE Společnost Jungheinrich zavedla před dvěma roky v Mladé Boleslavi systém ISM - informační systém pro management vysokozdvižných vozíků. Téměř dvouletá zkušenost dokazuje, že díky této novince ušetřila automobilka značné finanční prostředky.

Čipové karty, otřesová čidla a rádiový přenos dat do počítače umožňují podrobné sledování provozu strojů v průběhu směny. „Máme dokonalý přehled o provozu strojů zapojených do programu ISM,“ říká koordinátor logistiky Škoda Auto Parts Centra Tomáš Havelka.

Podle jeho slov každý řidič vozíku ví, že nárazy jsou monitorovány a označeny jeho jménem. „Razantně se tak snížil počet nehod a zlepšila bezpečnost práce,“ vypočítává Havelka další výhody nového systému. Za rok 2006 se tak snížily náklady na údržbu manipulační techniky o 18 procent.

OPTIMALIZACE FLOTILY

Systém ISM je nástrojem pro analýzu provozu vysokozdvižných vozíků. Základem je přístupový modul na vozíku a čipová karta. Ta nahrazuje klasický startovací klíč a zároveň slouží k identifikaci řidiče. LCD displej se vyznačuje jednoduchou obsluhou. Zobrazuje přístupová oprávnění, stav vozíku a informace o nárazech. Systém pracuje ve čtyřech stupních konfigurace, což umožňuje vyhodnocování dat přesně podle potřeb zákazníka. Uživatel získává přehled o počtu motohodin, způsobu využití vozíku v průběhu směny či delšího sledovaného období.

Vyhodnocování dat na PC potom tvoří základ pro řadu analýz - lze například získat profil nasazení a využití vozíku, přesné plánování jeho nasazení či centrální evidenci motohodin. Tyto přehledy pomáhají vyřadit z provozu stroje, které nejsou efektivně využity nebo jsou typově nevhodné, a nastavit optimální míru nasazení vozíků podle způsobu práce a pracovního vytížení. Data jsou přenášena do počítače v závislosti na konfiguraci buď rádiovým přenosem, nebo kartou.

VLIV I NA BEZPEČNOST

Anonymita a neschopnost odhalit viníky vede často k nárůstu nehod a následnému poškození manipulační techniky. Bohužel v řadě případů je jejím důsledkem také zranění obsluhy a následná pracovní neschopnost. ISM a systém čipových karet na jméno tento stav výrazně zlepšuje. Je prokázáno, že po zavedení ISM v podstatě okamžitě klesá nehodovost. Každý řidič startuje vozík svojí osobní kartou a od tohoto okamžiku jezdí na vlastní zodpovědnost. Možnost zneužití vozíku neoprávněnou osobou je prakticky nemožná - na rozdíl od dřívějšího stavu, kdy byly univerzální startovací klíčky většinou lépe dostupné. Otřesová čidla zaznamenávají nárazy v několika režimech citlivosti. Při silném nárazu je možné nastavit zastavení vozíku a jeho uvedení do provozu pouze po kontrole oprávněným pracovníkem - například vedoucím směny. Takto je možné předejít rizikové práci s poškozeným vozíkem.

ŘEŠENÍ NA MÍRU

„ISM je pouze informační systém. Nedokáže chytit řidiče za ruku nebo provádět strategická rozhodnutí,“ říká Lubomír Golis, který má v Jungheinrichu na starosti projekt Škoda Auto Parts Centra. Podle jeho slov je zásadní vůle s daty dál pracovat. „Projekt ISM jsme zavedli u celé řady zákazníků, a pokud s ním aktivně pracují, jsou překvapeni, jak rychle se dobré výsledky dostaví,“ doplňuje Golis.

|NEJVĚTŠÍ CENTRUM** Škoda Auto Parts Center je v současnosti největší logistické centrum automobilových náhradních dílů a příslušenství v Česku. Je považováno za jedno z nejmodernějších logistických center v Evropě. Rozloha celého areálu činí 140 tisíc čtverečních metrů. Vozíky Jungheinrich pracují ve Škoda Auto Parts Centru již od roku 1999. Systém ISM se zde začal zavádět v roce 2005. V současné době je v režimu ISM 32 vozíků Jungheinrich. |

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče