Informační místa pomohou jen někde

07. března 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
07. března 2005, 00:00

Jak fungují Informační místa pro podnikatele? Otestovali jsme jich sice pouze několik, ale přesto jsme se setkali jak se skutečnou snahou pomoci, tak i s úřednickou důležitostí nebo naprostým nezájmem.

RADY PODNIKATELŮM

Informační místa pro podnikatele, která provozuje Hospodářská komora, mají odpovídat na dotazy týkající se podnikání nejen členům komory. Bezplatně se na ni mohou obrátit všichni podnikatelé - a dokonce i nepodnikající osoby. Jak tyto kanceláře, na jejichž vybudování přispěl částečně i stát, skutečně fungují?

Vyzkoušeli jsme pouze čtyři místa a výsledek byl nevalný. Pokud jde o otázky, nechali jsme se inspirovat nejčastějšími dotazy podnikatelů ohledně dotací ze strukturálních fondů. A také otázkami a odpověďmi, které jsme nalezli na serveru pražské hospodářské komory. Z poloviny míst jsme se nedočkali žádné odpovědi.

PRAŽSKÁ NĚMÁ BARIKÁDA

První informační místo, které jsme chtěli potrápit dotazem, bylo v sídle pražské Hospodářské komory. Při osobní návštěvě nebyl příslušný rádce přítomen, ale velmi ochotná paní recepční se snažila pomoci ze všech sil. Zjišťovala, zda se můžeme dotazovat i jako nečlenové komory, zda je služba bezplatná a za jak dlouho bychom odpověď měli dostat. Prý do deseti dnů. Poskytla nám i jméno příslušného pracovníka, na kterého můžeme e-mailem svůj dotaz směřovat.

Chtěli jsme vědět, zda existuje nějaký podpůrný program, ať už český nebo unijní, pro začínající podnikatele. Odpověď jsme nedostali ani za čtrnáct dnů, natož za deset. Z informačního místa se nám vůbec nikdo neozval. Takže netušíme, zda příslušný pracovník onemocněl, má dovolenou, změnil místo nebo prostě jen neodpovídá.

RYCHLE JAKO BLESK

Se zcela opačným přístupem jsme se setkali u vyškovského informačního místa. Odpověď na naši otázku, zda u projektu, na který podnikatel žádá o dotace ze státních nebo evropských fondů, může zahrnout do uznatelných nákladů leasovaný majetek, přišla během dvou a půl hodiny. Patrik Sedláček z vyškovského informačního místa poskytl seznam nařízení, která k dané problematice vydala Evropská unie, plus šedesátistránkový dokument s odkazem, ve které kapitole máme odpověď na otázku hledat. Aby nám ušetřil čas, tuto kapitolu i „ vytáhl“ ke svému průvodnímu dopisu. Poradil nám také program pro začínající podnikatele, který leasing považuje za uznatelný náklad. Vyzval nás, abychom se na něho obrátili znovu, až si vybereme konkrétní formu podpory.

Chybkou na kráse rychlé a vstřícné odpovědi bylo však jeho tvrzení, že programy z Operačního programu průmysl a podnikání jednoznačně neberou leasing jako uznatelný náklad. CzechInvest, který má tuto problematiku na starost, totiž na svých webových stránkách naopak tvrdí, že leasing uznatelnou nákladovou položkou je a uvádí příklady.

ODPOVĚĎ I S NÁVODEM

O něco bližší byl informačním místům zřejmě náš další dotaz, který se týkal možnosti otevřít si drobné občerstvení u autoservisu. Šárce Juřinové z klatovské kanceláře trvalo jen 24 hodin, než nám podala podrobnou informaci o tom, co musíme krok za krokem udělat, kolik nás to bude stát, kde všude budeme muset novou živnost zaregistrovat a do kolika dnů. Dostali jsme i „kuchařku“, kde byl každý krok srozumitelně vysvětlen.

Navíc Juřinová projevila i obchodního ducha a nabídla komerční službu Okresní hospodářské komory v Klatovech, kde jsou schopni všechny potřebné doklady vyřídit.

KDYŽ ŠIML ZAŘEHTÁ Druhou studenou sprchu jsme naopak dostali z Náchoda. Tam se naším dotazem, zda se zdaňují dotace, vůbec nezabývali. Zato je zajímalo příjmení a jméno tazatele, název jeho firmy, IČO, telefon a další spojení. František Molík nám napsal, že se našemu dotazu budou věnovat teprve tehdy, až jim tyto informace poskytneme a svou otázku upřesníme. Snažili jsme se vyhovět, ovšem pan Molík se na číslo našeho mobilního telefonu nedovolal a na upřesněnou otázku, o jaké dotace konkrétně jde, opět neodpověděl. Na jeho novou žádost o další spojení a další údaje jsme už nereagovali. Celé jednání od našeho prvního kontaktu až po naši rezignaci na odpověď trvalo jedenáct dní a nedozvěděli jsme se nic. O podrobnější údaje o firmě nás sice požádal i Patrik Sedláček z Vyškova, ovšem až poté, kdy nám odpověděl a vysvětlil také, nač požadovaná data chce. Informační místa jsou dotována ze státního rozpočtu a potřebují si evidovat veškeré dotazy, které na ně podnikatelé směřují. Doloží tak, že peníze z erární kasy neletí oknem k čertu, ale využívají se skutečně pro službu podnikatelům. Náchodští se však nějakým vysvětlováním neobtěžovali - bez údajů, o nichž jsme vlastně v tomto případě ani netušili, proč je máme poskytnout, se s námi nechtěli bavit. Mimochodem, klatovské informační místo poskytlo rychlou a správnou odpověď a pro evidenci zjevně stačilo jméno a e-mailová adresa. Žádné další údaje po nás nechtěli. INFORMAČNÍ MÍSTO, KAM SE PODÍVÁŠ**

Informační místa pro podnikatele jsou největší projekt Hospodářské komory ČR. Ta je začala realizovat v září 2003.

Kanceláře informačních míst jsou v 75 městech, existuje i 22 oborových informačních míst, specializujících se na otázky z konkrétních oblastí podnikání. Vloni komora otevřela také 29 takzvaných expozitur. (viz str. 49)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče