Informace z proexportního semináře na RHK Brno

24. června 2011, 16:20 - Profit, TZ
24. června 2011, 16:20

Více než pět desítek zástupců firem z Brna a Jihomoravského kraje se ve čtvrtek 23. června 2011 v sídle Regionální hospodářské komory Brno na Výstavišti zúčastnilo semináře věnovaného exportu.

Foto: RHK

Seminář byl připraven v rámci série osmi obdobných akcí pořádaných v jednotlivých regionech České republiky Hospodářskou komorou ČR v úzké spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Smyslem seminářů je informovat české podnikatele o možnostech vývozu do zahraničí, zvýšit konkurenceschopnost malých a středních firem a podpořit je v jejich úsilí o uplatnění na zahraničních trzích.  Projekt má také přispět k  teritoriální i oborové diverzifikaci tuzemského vývozu a zvýšit podíl exportu s vyšší přidanou hodnotou.  Vývoz z ČR stále z více než 80 % směruje do zemí EU a jeho dominantní část tvoří stroje a dopravní prostředky. Export v současnosti vytváří 80 % HDP České republiky, přičemž vloni export vzrostl o 17,7 % na 2,5 bilionu Kč, přebytek zahraničního obchodu činil 124 mld. Kč a obrat zahraničního obchodu dosáhl  4,9 bilionu Kč

Prosperita otevřené české ekonomiky do značné míry závisí na vývozu. I když si tuzemský export vede v posledním období dobře, firmy se vzhledem k rostoucí konkurenci musí ještě lépe naučit využívat možnosti, které se na zahraničních trzích nabízejí. Jsme proto velmi rádi, že můžeme prostřednictvím těchto seminářů českým podnikům pomoci. Hospodářská komora České republiky tím přirozeně navazuje na své další aktivity v podpoře exportu a může se přitom opřít o své silné zastoupení v jednotlivých regionech,“ říká prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Účastníky semináře v Brně přivítal Miroslav Hošek, předseda Regionální hospodářské komory Brno. „Seminář na podporu exportu hostíme na Výstavišti, které jako místo kontaktů tuzemských a zahraničních firem hraje v českém vývozu důležitou roli. Jsem rád, že semináře se účastní nejen již zavedené firmy a současní exportéři, ale získat užitečné informace o možnostech vývozu od odborníků přišli i zástupci nových firem, které o exportu teprve uvažují,“ řekl předseda Hošek.

Také prosperita našeho regionu a úspěch brněnských firem závisí na exportu a schopnosti uplatnit se na zahraničních trzích. Například v Brně vznikly nové, dravé firmy, vytvářející produkty s vysokou přidanou hodnotou. Tyto původně malé a relativně nedávno založené podniky již dokázaly expandovat a uspět na mnoha zahraničních trzích, jejich důležitost pro regionální ekonomiku přitom roste,“ dodal předseda Hošek.

Poznatky ukazují, že každá koruna vložená do podpory exportu se do roka vrátí jedenapůlkrát,“ říká ředitel Odboru evropských zemí Ministerstva průmyslu a obchodu Martin Pospíšil. „Aby naše země dlouhodobě prosperovala, je potřeba, aby se české firmy ve vývozu neorientovaly jen na země EU, ale aby se svými výrobky a službami více zaměřily i na perspektivní mimoevropské trhy jako je Indie nebo Brazílie. Je také zjevné, že čeští exportéři mohou zůstat dlouhodobě konkurenceschopnými jen tehdy, když se více zaměří na výrobky a služby s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou informační technologie, nanotechnologie, nebo biotechnologie,“ dodal  Martin Pospíšil. Právě Ministerstvo průmyslu a obchodu v současnosti dopracovává Strategii konkurenceschopnosti ČR a novou Exportní strategii, které chtějí českým exportérům s dosažením těchto cílů pomoci.

Účast na semináři si pochvaluji také samotní zástupci firem, kteří se jej zúčastnili.

S exportem již máme nějaké zkušenosti. V současnosti však vyvíjíme nový produkt a chtěli bychom se s ním výrazně uplatnit v zahraničí, zejména na perspektivních mimoevropských trzích. Proto jsme velmi rádi využili příležitosti a zúčastnili jsme se tohoto semináře, protože potřebujeme získat nové znalosti o možnostech exportu a různých podporách, které poskytují např. státní instituce, ať již se jedná o informace, kontakty nebo možnosti financování exportu např. s podporou státu,“ vysvětluje Vítězslav Křikava, výkonný ředitel brněnské firmy Industrial Service, která je členem RHK Brno. 

Členem brněnské hospodářské komory je také komunikační agentura CONY CZ z Brna, jejíž jednatelka Eva Konečná potvrzuje svou spokojenost. „Moje firma působí v oblasti služeb a v Brně mají možnosti trhu své limity.  Myslím, že má firma nabízí kvalitní služby a rádi bychom je uplatnili i v jiných regionech, a to i v zahraničí. Již se nám podařilo v cizině některé zakázky získat, ale ukazuje se, že bez kvalitních informací o daném trhu a kontaktů je velmi těžké se v zahraničí prosadit. Proto jsem ráda, že mohu prostřednictvím tohoto semináře získat další potřebné informace od kompetentních odborníků z různých institucí.“

A co seminář konkrétně obsahoval?

Zástupci firem se na semináři dozvěděli užitečné rady jak v exportu postupovat, např. při volbě teritoria, výběru a oslovení potenciálních klientů, při výběru marketingových nástrojů a realizaci marketingových aktivit. Přední čeští odborníci účastníky semináře seznámili mj. s  existujícími formami podpory českého vývozu ze strany Hospodářské komory ČR, státu a dalších institucí, včetně možností financování exportu státem i soukromým sektorem, nebo podpory účasti firem na zahraničních veletrzích a výstavách. Získali rovněž informace o dokumentech potřebných pro vývoz mimo země EU a samozřejmě také informace o charakteristikách českého exportu, jeho teritoriálním a oborovém zaměření. Na semináři kromě expertů Hospodářské komory České republiky vystoupili rovněž zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechTrade, České exportní banky a Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. (EGAP).

Cyklus proexportních seminářů v českých a moravských regionech byl zahájen seminářem v Karlových Varech (16.6.), pokračoval Plzní (21.6.) a právě Brnem.  Na září Hospodářská komora ČR připravuje  semináře v Hradci Králové, Ostravě, Olomouci, Zlíně a Jihlavě. Celý projekt seriálu proexportních seminářů vyvrcholí zářijovou konferencí v Praze, na které by měli přední čeští odborníci, zástupci státu i podnikatelské veřejnosti, mj. i na základě poznatků nasbíraných při této sérii exportních seminářů, zhodnotit stav a perspektivy českého exportu.

Další informace o projektu cyklu proexportních seminářů jsou zveřejněny na www.komora.cz/exportniseminare.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče