Menu Zavřít

Informace motivují ke koupi zboží či služby

2. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Elektronický bulletin může malé nebo střední firmě poměrně levně pomoci při získávání zakázek i vytváření jejího dobrého jména

NĚKTERÉ VELKÉ FIRMY VY-UŽÍVAJÍ PŘI SVÝCH MARKETINGOVÝCH ČINNOSTECH RŮZNÉ ZÁKAZNICKÉ ČASOPISY. PRO MALÉ A STŘEDNÍ FIRMY SE ALE TENTO MAR KETINGOVÝ NÁSTROJ ZDÁ PRO NEDOSTATEK FINANCÍ NEDOSTUPNÝ.

Moderní informační a komunikační technologie umožňují v určitých případech stírat rozdíly, které při využívání některých marketingových možností mezi velkými a malými či středními firmami panují. To platí i o zákaznických bulletinech. Padá totiž jedna z hlavních překážek pro menší firmy - nedostatek financí.

JAK NA TO?

Jistě, jedna z nevýhod na straně malých a středních firem přetrvává - lidské kapacity. Pro tyto firmy by bylo neefektivní zaměstnávat jednoho člověka na přípravu a vydávání takovéhoto firemního informačního média. Ale to je již překážka, která se dá překonat. Např. delší periodicitou vydávání, kumulováním funkcí, respektive povinností zaměstnanců podílet se nějakým způsobem na přípravě (např. dodáváním zpráv, zpracováním rešerší či informací, snimiž při své práci přijdou do styku apod.). Pokud tedy malá či střední firma začne uvažovat o vydávání takovéhoto média, jak by měla postupovat? Základní rozvaha by měla být obdobná, jako jsme se již zmiňovali v článcích o tištěných firemních periodikách. Tedy především si zodpovědět otázku, kdo bude čtenářem akteré informace ho budou zajímat především. N ásledovat by mělo personální zajištění s určením odpovědné osoby, rozhodnutí o periodicitě (zda třeba bude čtvrtletní, nebo nepravidelná podle potřeby a shromážděných informací atd.), o rozsahu a způsobu distribuce. U elektronického firemního bulletinu lze například zvážit, zda ho nabídnout svým stálým obchodním partnerům a dalším zákazníkům prostřednictvím e-mailu, nebo umístit „objednávku“ na zasílání na svoji webovou stránku. Kombinovat lze samozřejmě oba způsoby. Při „objednání“ přes internet má firma jistotu, že bulletin bude zasílat tomu, kdo má skutečný zájem o bulletin a informace v něm obsažené. Ovšem objednatel zde může být anonymní, obsahové zaměření by pak asi mělo mít širší tematický záběr. Při nabídce obchodním partnerům prostřednictvím e-mailu lze očekávat, že někteří z nich si nejenže nebudou přát tento bulletin dostávat, ale mohou vyjádřit i nespokojenost s tím, že jim e-mailem přišlo něco, co nechtějí. (Zajímavé je, že zatímco klasická „papírová“ pošta, pokud o ni nemá adresát zájem, končí ihned v koši, u elektronické pošty jsou příjemci nejenže častěji silně nespokojeni s obdržením zásilky, ale také často tuto poštu v e-mailové schránce nějakou dobu nechávají a ihned ji nemažou.) Proto by nabídka na zasílání bulletinu měla směřovat především na dlouhodobější partnery a stálejší zákazníky. Text nabídky musí být formulován scitem a taktem. Konkrétní postup samozřejmě vždy záleží na konkrétní situaci, na konkrétním oboru působnosti firmy. Jiné možnosti má například firma poskytující služby v oblasti bezpečnosti aochrany zdraví při práci, jiné možnosti má pekárna. (Přestože se asi málokterá pekárna pro svůj bulletin rozhodne, i ona může svým stálým adobrým zákazníkům občas poslat upozornění nejen na nový výrobek, ale také poskytnout některé kulinářské rady, informace týkající se správné a zdravé výživy, různé recepty atd.)

CONTENT24

PŘÍKLAD Z INTERNETU

Právě z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) je možné uvést konkrétní příklad elektronického magazínu, vydávaného firmou působící v této oblasti. Elektronický magazín moderního pojetí bezpečnosti aochrany zdraví při práci Safety 21 vydává a distribuuje Pracovní zdraví a bezpečnost, s. r. o. Magazín má za sebou teprve jeden ročník vydávání, ale měl svého předchůdce, který v menším rozsahu upozorňoval především na nové předpisy týkající se BOZP. Odběratel je pravidelně informován a v okamžiku, kdy cítí, že se ho nový předpis týká, si vyžádá podrobnější informace (tato služba už může být za finanční úhradu). A protože za vydáváním bulletinu stojí specialisté na problematiku BOZP, kteří také poskytují placené služby spojené s problematikou BOZP ve firmách, je magazín nejen jejich dobrou propagací, ale také může sloužit k získávání zakázek. Přitom magazín firmu vlastně přímo nijak nepropaguje - otevřeně velkými písmeny či obsáhlými články neříká: Objednejte si u nás poradenství, náš software pro hlídání BOZP apod. „Jen“ se zabývá problémy, s nimiž se mohou firmy setkat, upozorňuje na možný vývoj a na co by se firmy měly připravit. Příkladem může být například loňské říjnové vydání: Článek „Hořlavé kapaliny a bezpečné nakládání s nimi - viz nová závazná norma“, se zabývá změnami, které se týkají hořlavých kapalin, jejich výroby, skladování a manipulace ve stávajících provozech. V rubrice „Víte nebo nevíte, že…“ se věnuje tématu bezpečnostních přestávek a přináší i přehlednou tabulku. Další článek přináší schematické doporučení, jak správně uskladnit nebezpečné chemické látky. Je zde ale také prostor pro inzerci firem, které nabízejí prostředky pro bezpečnost a ochranu při práci. Jedná se tedy o problematiku, jež se týká všech firem, které se jejím řešením také musí zabývat. Přitom zejména malé a střední firmy mnohdy nemají dostatek sil hlídat všechny nové či měnící se předpisy a vybírat z nich to, co se jich týká. Samozřejmě, obdobnou formu nemůže volit každá firma. Ale pohled na tento magazín může být inspirací. Například i skrytým poselstvím, že účinné nemusí být sdělení zákazníkovi „Mám nový výrobek, kup ho“, ale poskytnutí informací a načrtnutí možných řešení, které potřebuje. Pak si zákazník „řekne sám“, že tento výrobek nebo službu potřebuje.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).