Indická versus čínská auta: Souboj se nekoná

18. listopadu 2009, 13:39 - Ian Rowley
18. listopadu 2009, 13:39

Export automobilů z Indie stoupá díky kvalitě a technickým parametrům, ...

Celý podtitul:
Export automobilů z Indie stoupá díky kvalitě a technickým parametrům, jež čínské vozy nesplňují

Dillí
Světové automobilky se řadu let obávaly dne, kdy čínské automobilky začnou masově vyvážet, čímž dojde k celosvětovému poklesu zisků v automobilovém průmyslu. Jenže větší nebezpečí možná hrozí ze strany čínského souseda – Indie. Jen za období prvních devíti měsíců letošního roku vyvezla Indie více než 292 tisíc vozů, což v porovnání se stejným obdobím roku 2008 činí nárůst o 32 procent. Vývoz čínských automobilů oproti tomu klesl ve sledovaném období o 57 procent na přibližných 221 tisíc.
Na rozdíl od Číny, kde export spadá především na domácí výrobce, jsou největšími indickými exportéry celosvětově působící automobilky. Ty si Indii oblíbily jednak proto, že se jedná o rychle rostoucí trh, a také kvůli nepřebernému množství schopných inženýrů. Poradenská a analytická společnost CSM Worldwide odhaduje, že vývoj malého auta přijde v Indii asi na 225 milionů dolarů, zatímco v Evropě se tato částka pohybuje kolem 400 milionů dolarů. Náklady v Číně se od nákladů v Indii takřka neliší, Číně se však nepodařilo proniknout na evropské trhy, kde je Indie nejsilnější. Převážná část čínských vozů prodávaných do zahraničí směřuje do rozvojových zemí. „Indie profituje z přesvědčivých technických parametrů a rozsáhlé sítě dodavatelů, již se naučili uspokojovat přísné evropské požadavky na kvalitu,“ říká Ammar Master, analytik společnosti J.D. Power & Associates.
Nejznámější značky automobilového průmyslu v Indii výrazně posilují výrobu. Renault a Nissan Motor staví nedaleko města Čennaí továrnu s roční kapacitou 400 tisíc automobilů. Vývoz do Evropy má být zahájen v květnu příštího roku. Automobilka Ford renovuje výrobní haly, v nichž bude vyrábět kompaktní vůz pod názvem Figo. S exportem se počítá od příštího roku. Také Volkswagen posiluje výrobu ve svých dvou automobilových závodech v západní Indii. Ze zdejších výrobních linek sjede ročně 110 tisíc vozů, z nichž velká část směřuje do zámoří. „Indie nabízí skvělé podmínky pro vývoj a výrobu malých aut při řádově nižších nákladech (než v Evropě),“ komentuje situaci Rádžéš Nellore, šéf indických operací automobilky PSA – Peugeot Citroën. Firma provádí průzkum na pozemcích u Hajdarábádu, kde chce otevřít továrnu s plánovanou roční kapacitou sto tisíc vozů. „Aby tato auta splňovala západní požadavky, nemusejí projít žádnými dramatickými úpravami,“ dodává Nellore.
Prvenství ale prozatím patří korejské automobilce Hyundai Motor a korejsko-japonskému společnému podniku Maruti Suzuki. Díky uvedení kompaktního modelu A-Star se posledně jmenované automobilce podařilo v letošním roce zdvojnásobit evropské prodeje až na 91 tisíc kusů. Hyundai očekává, že v roce 2009 vyveze z Indie 300 tisíc aut, především se jedná o hatchbacky i10 a i20. Automobilka Tata Motors je v těsném závěsu. Její hatchbacky a sedany si vedou dobře v Itálii a ve Velké Británii, kde Tata investovala do sítě obchodních zastoupení a do asistenční služby. „Naši zákazníci vědí, že je nenecháme na holičkách, bez ohledu na to, kde se právě nacházejí,“ uvádí výkonný ředitel automobilky Tata Motors Prakáš M. Telang.
Neznamená to však, že by Čína jednoho dne Indii v exportu nepředstihla. Letošní mimořádné indické úspěchy částečně souvisí se zavedením „šrotovného“ v některých evropských zemích. Čínské domácí prodeje automobilů jsou v porovnání s Indií asi pětkrát vyšší a jen během letošního roku stouply o 46 procent. To nutí čínské automobilky, aby se soustředily spíše na vnitřní trh než na export. V Indii se v loňském roce prodaly pouhé dva miliony nových aut, a je tudíž zřejmé, že indický trh je příliš malý na to, aby spotřeboval veškerou výrobní kapacitu země. Automobilkám nezbývá nic jiného než se orientovat na vývoz. „Když máte továrnu v Číně, jednoduše auta smontujete a prodáte v rámci Číny,“ říká Colin Dodge, šéf Nissanu pro Afriku, Střední východ, Indii a Evropu. A dodává: „S exportem se nemusíte obtěžovat.“

***

OBRÁZEK S. 062
První zásilka automobilů Maruti Suzuki směřující do Evropy

GRAF S. 62
SÍLÍCÍ TYGR
Tisíce
Počet automobilů exportovaných z Indie
Odhad
Pramen: Sdružení indických výrobců automobilů, J.D. Power & Assoc.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče