Image a barvy

28. dubna 2003, 00:00 - Michal Zachar, konzultant osobní a firemní image
28. dubna 2003, 00:00

ImageNěkde jsem četla, že barvy působí na podvědomí člověka a na to, jak nás vnímají ostatní. Jakou roli hrají v celkové image?Hana J., PrahaBarvy určují celkové vyznění vašeho image. Největší vnímanou plochou na našem těle jsou barvy. Jejich správným použitím můžeme mnohé získat. I ztratit.

Image

Někde jsem četla, že barvy působí na podvědomí člověka a na to, jak nás vnímají ostatní. Jakou roli hrají v celkové image?

Hana J., Praha

Barvy určují celkové vyznění vašeho image. Největší vnímanou plochou na našem těle jsou barvy. Jejich správným použitím můžeme mnohé získat. I ztratit. V oblečení, líčení, vlasech a doplňcích se nedoporučuje kombinovat více, jak 3 různé barvy. Barvy rozdělujeme na: teplé (červená, oranžová, žlutá) a studené (zelená, modrá, fialová). Z těchto 6 základních spektrálních barev se skládá celý námi viděný a vnímaný svět. Velmi důležité je působení barev na lidskou psychiku. Barvy zasahují nejdříve naše podvědomí a tím přenášejí informace přímo do mozku bez jakýchkoli doplňujících verbálních informací. V podstatě vše, co bychom i chtěli skrýt, máme napsáno ve tváři, líčení, oblékání, stylu účesu. Možná více než jsme si schopni připustit. Chceme-li se prosadit, říci důrazně svůj názor, můžeme volit barvy energické. Pokud se snažíme spíše naslouchat, komunikovat, dejme přednost barvám tlumeným. Základem univerzální celosvětové působnosti barev (barvy se tak vlastně vyrovnají esperantu) je naše archetypální zkušenost (zažitá mnoha generacemi našich předků, je předávaná genomem člověka). Dalším prvkem působení barev na jednotlivce je jeho individuální výchova a prožitky spojené s dětstvím a mládím. Rozdílné použití barev detekujeme i v rámci jednotlivých kontinentů a kultur.

Základní rozdělení barev z hlediska našeho vnímání:

červená = energie, dravost, rychlost, výdrž, pudy

oranžová = projevit se, ukázat se, kreativita

žlutá = ego, já, síla

zelená = láska, síla, city

modrá = komunikace, důstojnost, konzervativní

fialová = intuice, vhled, pochopení

(www.vizazista.cz, www.imageaudit.info)

Nevíte si rady s módními trendy nebo si nejste jisti, co vaší firmě dodá šmrnc? Napište své dotazy vizážistovi a image poradci Michalu Zacharovi. Týdeník Profit Rubrika „Styl“ - poradna Vinohradská 1511/230, 100 00 Praha 10 e-mail: styl@profit.cz, vizazista@tiscali.cz

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Petr Čáp z GO parking: Jsme více než parkoviště

  • Krátké povídání s Dlouhým Vladimírem

  • Jiří Grund: Za předražené ceny mobilních tarifů mohou…

  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít