I v oblékání platí kouzelná moc barev

18. srpna 2003, 00:00 - Jana Hájková, publicistka
18. srpna 2003, 00:00

Vědci dokázali, že všichni se rodíme s téměř dokonalým citem pro barvy. Dávali dětem do pěti let věku vybrat z nepřeberného množství barev. Mohly si svobodně zvolit jakékoliv oblečení.

Najděte svou harmonii a buďte úspěšní - pomůžou vám vizážisté, typologové a další odborníci

K úžasu všech se ukázalo, že 99 % z nich se strefovalo naprosto přesně do svého barevného typu.

Instinktivně se strefovaly přesně a správně. Proč ale postupem doby všichni o tento relativně dokonalý cit pro barvy přicházíme? Není třeba si však zoufat. Pokud si někdo není jistý svým výběrem barev svého oblečení, může navštívit odborníka - typologa. Základem je dvouhodinové sezení, na němž se dozví, jakým typem vlastně je. Podle evropského systému je možné všechny lidi zařadit do čtyř základních typů - jaro, léto, podzim, zima. Přitom jaro a podzim jsou tak zvané teplé typy a léto se zimou jsou chladné. Právě toto členění by mělo každého nasměrovat a ukázat co ano a co ne. Nejdůležitější je však co ne - tedy čemu se vyvarovat a proč. Zajímavé je, že praxe českých typologů ukázala, že v našem podnebném pásmu se z 90 % vyskytují především chladné typy, tedy zimní a letní. Během sezení by měl typolog svého klienta nejen otypovat, ale vysvětlit mu a názorně předvést, jak která barva mění jeho obličej. Jak se promítá a příznivě či nepříznivě ovlivňuje celý výraz tváře.

Nevhodná barva

Dáma může mít i sebekrásnější šaty, ale pokud zvolí nevhodnou barvu, může veškerá její snaha přijít vniveč. A čím blíž bude oblečení sahat k obličeji a rámovat ho, tím to bude působivější. Špatná barva se výrazněji promítne i do tváře a potlačí navenek také osobnost nositele. Nevhodné barvy totiž zvýrazňují v obličeji věci, které zvýraznit rozhodně nechceme větší nos, výraznější bradu, pigmentové skvrny, znamínka, vrásky. Všichni jsme asymetričtí a právě menší asymetrie vyniknou při nevhodné volbě barvy. Abychom vypadali co nejuvolněněji, potřebujeme ty správné barvy, které zapadají do našeho rejstříku.

Správný odstín

Jeden z nejčastějších dotazů klientů, kteří navštíví typologa, je: „Ale co když mi zakážete modrou, když já mám modrou tak rád.“ Jde o jasný signál, že nemá vůbec představu o tom, co typologie je. Závěr nikdy nezní: modrou smíte, zelenou ne, fialovou ano a růžovou ne. V podstatě všechny barevné typy mohou mít všechny barvy, ale svůj vlastní odstín. Pokud jste například zimní nebo letní typ, náleží vám studené odstíny všech barev. Můžete být však také jaro nebo podzim, a potom byste měli volit spíš teplé odstíny všech barev. Otypováním tedy nezůstanou člověku jen tři barvy po celý zbytek života. Dělení je mnohem jemnější a od každé barvy existuje téměř dva tisíce odstínů. V podstatě není možné si nevybrat. Právě v tom je rafinovanost. A proto je lehké se splést. Geniální cit pro barvy má jen málokdo. Každý z nás to jistě už zažil. Pětkrát si v kabince zkouší oblek, přinese si ho domů, znovu obleče a najednou má pocit, že něco není v pořádku. Proč? Většina nákupů se odehrává v obchodech s umělým osvětlením. Tónování zářivek deformuje barevné odstíny, a proto šaty vypadají jinak například v butiku a jinak na denním světle. Někteří klienti, kteří již prošli barevnou typologií, už ví, na jaké nebezpečí mohou narazit. A tak zpravidla chodí nakupovat se vzorníky svých barev, které přikládají k oblečení.

Buďte kritičtí

Stále ještě platí, že nejčastějšími klienty typologů jsou ženy. A právě u nich platí: čím je žena starší, tím opatrněji by měla zacházet s agresivními barvami, mezi které patří například i černá. Použít je spíš jako detail, drobnůstku. I když je šedesátiletá dáma například zimní typ, bude pro ni platit něco jiného než pro osmnáctiletou dívku nebo třicetiletou mladou ženu téhož typu. Zejména černá v určitém věku zvýrazňuje jistou zdevastovanost tváře. Na druhé straně, něco jiného bude platit pro baculatou paní. T a může mít černou barvu i v padesáti a bude jí to jistě slušet. Nicméně dáma, která se zuby nehty snaží zhubnout a skutečně je štíhlá, by se měla černé vyhýbat jako čert kříži. Černá sice opticky ubírá kila, ale vždycky není jediným cílem jen ubrat kila. Pokud se tato štíhlá žena zahalí celá do černého, bude sice vypadat štíhleji, ale to nebude to, čeho si každý všimne. Každého téměř „uhodí“ do očí, jak vypadá ztrhaně, unaveně, povadle a šedě. Základem úspěchu je tedy neztratit soudnost a umět se na sebe podívat kriticky. Obzvlášť čím je člověk starší, tím by měl být sám k sobě kritičtější.

Přirozená harmonie

Barevná typologie se vztahuje nejen na oblečení, ale i na cokoli, čím se dotváříme. Týká se to líčení u žen, jakýchkoli doplňků, jako jsou šperky, diplomatka, boty, kabelka, klobouk či šála. Většina žen samozřejmě podléhá módním trendům a čas od času si na sebe pořídí něco v rámci nových poznatků. Často však zapomínají na šperky či doplňky toho samého typu. Aby to bylo dokonalé a všechno ladilo, musí být výsledek harmonický. Nejdůležitějším cílem typologie je totiž dosažení harmonie s přirozeným barevným typem. Na svět přicházíme dokonale harmonicky vybaveni, ale musíme teprve odhalit náš typ harmonie, abychom věděli, co podporovat a s čím se naopak neprat. Je důležité těžit z toho, co máme.

Šetří čas i peníze

Typologie může velmi zjednodušit život. Najednou se člověk umí orientovat a nevyhazuje peníze za nevhodné věci. Šetří čas i peníze. Mnozí podnikatelé již na to přišli. Zjistili, že pokud zastupují firmu, nereprezentují jen sami sebe. Již není jen jejich osobní záležitostí, co mají na sobě. Je rozhodující, jak zapůsobí na svého obchodního partnera. Pro takové lidi však často bývá ztráta času i dvouhodinové sezení u typologa. Pokud mají dostatek peněz, raději odborníkovi zatelefonují a nabídnou sumu například za pět hodin asistence při nákupu oděvů, doplňků. Typolog obejde s klientem obchody, prohlédne si vybrané oblečení přímo na něm a řekne, co se hodí a co ne. Jistá podnikatelka si dokonce pozvala typoložku přímo domů, aby s ní prošla její šatník. Braly kousek po kousku a ke každému si řekly, proč je vhodný či nevhodný. I to je schůdná cesta, která ušetří čas.

Mnozí podnikatelé si uvědomují, že pokud zastupují firmu, nereprezentují jen sami sebe. Již není jen jejich osobní záležitostí, co mají na sobě. Je rozhodující, jak zapůsobí na svého obchodního partnera.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče