I v ČR by mělo do roku 2005 zdomácnět terciální vzdělávání

16. června 2003, 00:00 - Aleš Vlk, sociolog
16. června 2003, 00:00

Mnoho odborníků na vzdělávací politiku se snaží o to, aby i u nás zdomácněl termín terciární vzdělávání. Je to vzdělávání navazující na střední stupeň škol, tedy širší pojem než vzdělání vysokoškolské. Zahrnuje i působení vyšších odborných škol, středních škol poskytujících různé kurzy vyžadující maturitu jako vstupní podmínku, popřípadě jiných vzdělávacích institucí.

Ministerstvo školství počítá s tím, že v roce 2005 bude vstupovat v příslušném populačním ročníku do terciárního sektoru vzdělávání až 50 procent středoškoláků. Vzhledem k tomu, že v roce 1989 to bylo pouze 14 procent, jedná se o plán jistě velmi ambiciózní, který je v souladu s trendy ve vyspělých zemích. Největší ambice má v tomto ohledu Finsko, kde bude v dohledné době vstupovat do terciálního vzdělávání až 70 procent osmnáctiletých. K největšímu rozvoji terciárního vzdělávání došlo totiž od druhé poloviny padesátých do první poloviny sedmdesátých let minulého století. Za velkého tlaku zaměstnavatelů se začaly zavádět kratší, na praktické dovednosti více orientované programy, které postupně vyvrcholily vznikem neuniverzitního sektoru vysokoškolského vzdělávání. V roce 1965 tyto takzvané binární soustavy jako první zavedla Velká Británie a o pár měsíců později Austrálie. U nás je možno tento systém přirovnat k vyšším odborným školám. Druhým faktorem, který způsobil zvýšený počet studentů v terciárním sektoru vzdělávání, je posun tradiční společnosti konce minulého století směrem ke společnosti vědění. Nová společnost sebou přináší rychlé technologické a organizační změny ve všech oblastech lidské činnosti a nevyhnutelně zvyšuje nároky na jednotlivce a jeho kvalifikaci. Některá tradiční povolání zanikají a nová vznikají. Pro vykonávání mnoha profesí v rychle se rozvíjející společnosti, která je založena v čím dál tím větší míře na práci s informacemi, už pouhé střední vzdělání jednotlivci nestačí. Čím dál tím více lidí bude nuceno si vzdělání doplňovat v průběhu celé své pracovní kariéry. Má-li však v ČR do terciárního sektoru vzdělávání vstoupit až 50 procent maturantů, je jasné, že všichni být klasickými vysokoškoláky nemohou. Proto se současně s rostoucím počtem studentů mluví o nutné „diverzifikaci“ studijní nabídky. V ětšina studentů tedy nebude končit tak, jak jsme v současné době zvyklí - v dlouhých programech zakončených titulem inženýr či magistr. Ale naopak v programech bakalářských. To je také záruka toho, že bude možné při výrazném nárůstu studentů v terciárním sektoru udržet stávající kvalitu magisterských studijních programů, které budou do budoucnosti na většině vysokých škol pouze dvou či tříleté a budou navazovat na kratší stupeň bakalářský.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít