I reklamu je třeba chránit

26. května 2003, 00:00 - (jd)
26. května 2003, 00:00

Malý či střední podnikatel si vymyslí reklamní kampaň pro svoji firmu a po čase zjistí, že jeho nápad okopírovala konkurence.Může se podnikatel takové činnosti bránit? Jistě, může se obrátit na soud. Obtížnější může být dovolat se svého práva, a to nejen z důvodu dlouhého soudního projednávání případu.

Malý či střední podnikatel si vymyslí reklamní kampaň pro svoji firmu a po čase zjistí, že jeho nápad okopírovala konkurence.

Může se podnikatel takové činnosti bránit? Jistě, může se obrátit na soud. Obtížnější může být dovolat se svého práva, a to nejen z důvodu dlouhého soudního projednávání případu.

Skutkové okolnosti

Zda obchodník či výrobce nalezne právní ochranu, záleží z velké míry na skutkových okolnostech konkrétních případů. Tedy na charakteru reklamní kampaně, na prvcích, které používá atd. Lze říct, že záleží na tom, zda součástí reklamy či celé reklamní kampaně je něco, co lze chránit jinými zvláštními druhy ochrany podle úprav práv k tzv. nehmotným statkům, nebo zda při dovolávání se práva je třeba se spolehnout na právní ustanovení o nekalé soutěži. Toto ustanovení obsahuje obchodní zákoník. Podle něho se o nekalou soutěž jedná vždy, kdy někdo v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže jedná tak, že může jiným soutěžitelům či spotřebitelům přivodit nějakou újmu. Přisvojení si nápadu konkurence a okopírování jeho reklamní kampaně může být podle právníků označeno za vyvolání nebezpečí záměny nebo parazitování na pověsti výrobku či služby. V elký problém je tuto nekalou soutěž prokázat.

Náročné prokazování

U reklamních kampaní obvykle bývá důkazní situace stěžovatele náročnější. I proto je vhodná pomoc právníka. Jako důležitý důkazní prostředek je většinou znalecký posudek, pro jehož vypracování je třeba vyhledat znalce, který má pro daný obor nejen licenci a razítko, ale především dostatečné zkušenosti. Jednodušší situace nastává, když je reklamní kampaň spojena s nějakým dílem - výtvarným, hudebním, literárním či vědeckým. V oblasti autorských práv, stejně jako v oblasti ochranných známek, totiž zákon přiznává vlastníkovi určitá výluční práva. Jiná osoba nemůže bez jeho souhlasu použít jeho dílo ke komerčním účelům ani je nějakým způsobem napodobit. Ochrana autorského díla vyplývá ze zákona (nemusí se tedy nijak registrovat jako třeba ochranná známka). Stačí tedy prokázat, že dílo v době parazitního jednání již existovalo a kdo je jeho autorem.

Možné náhrady

Co může ten, kdo je postižen jednáním nekalé soutěže, požadovat? Především může soudně žádat, aby se přestalo s porušováním jeho práv. Dále může požadovat náhradu škody - ušlý zisk, ale dokonce může i chtít, aby na něj porušovatel převedl ty zisky, které prostřednictvím nekalé soutěže získal. Ten, kdo vědomě okopíruje nápad či autorské dílo cizí reklamy, může mít vedle finančních náhrad poškozenému i další velké potíže. Vždyť na porušení autorského práva i na nekalou soutěž, pamatuje i trestní zákoník.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče