I reklamu je třeba chránit

26. května 2003, 00:00 - (jd)
26. května 2003, 00:00

Malý či střední podnikatel si vymyslí reklamní kampaň pro svoji firmu a po čase zjistí, že jeho nápad okopírovala konkurence.Může se podnikatel takové činnosti bránit? Jistě, může se obrátit na soud. Obtížnější může být dovolat se svého práva, a to nejen z důvodu dlouhého soudního projednávání případu.

Malý či střední podnikatel si vymyslí reklamní kampaň pro svoji firmu a po čase zjistí, že jeho nápad okopírovala konkurence.

Může se podnikatel takové činnosti bránit? Jistě, může se obrátit na soud. Obtížnější může být dovolat se svého práva, a to nejen z důvodu dlouhého soudního projednávání případu.

Skutkové okolnosti

Zda obchodník či výrobce nalezne právní ochranu, záleží z velké míry na skutkových okolnostech konkrétních případů. Tedy na charakteru reklamní kampaně, na prvcích, které používá atd. Lze říct, že záleží na tom, zda součástí reklamy či celé reklamní kampaně je něco, co lze chránit jinými zvláštními druhy ochrany podle úprav práv k tzv. nehmotným statkům, nebo zda při dovolávání se práva je třeba se spolehnout na právní ustanovení o nekalé soutěži. Toto ustanovení obsahuje obchodní zákoník. Podle něho se o nekalou soutěž jedná vždy, kdy někdo v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže jedná tak, že může jiným soutěžitelům či spotřebitelům přivodit nějakou újmu. Přisvojení si nápadu konkurence a okopírování jeho reklamní kampaně může být podle právníků označeno za vyvolání nebezpečí záměny nebo parazitování na pověsti výrobku či služby. V elký problém je tuto nekalou soutěž prokázat.

Náročné prokazování

U reklamních kampaní obvykle bývá důkazní situace stěžovatele náročnější. I proto je vhodná pomoc právníka. Jako důležitý důkazní prostředek je většinou znalecký posudek, pro jehož vypracování je třeba vyhledat znalce, který má pro daný obor nejen licenci a razítko, ale především dostatečné zkušenosti. Jednodušší situace nastává, když je reklamní kampaň spojena s nějakým dílem - výtvarným, hudebním, literárním či vědeckým. V oblasti autorských práv, stejně jako v oblasti ochranných známek, totiž zákon přiznává vlastníkovi určitá výluční práva. Jiná osoba nemůže bez jeho souhlasu použít jeho dílo ke komerčním účelům ani je nějakým způsobem napodobit. Ochrana autorského díla vyplývá ze zákona (nemusí se tedy nijak registrovat jako třeba ochranná známka). Stačí tedy prokázat, že dílo v době parazitního jednání již existovalo a kdo je jeho autorem.

Možné náhrady

Co může ten, kdo je postižen jednáním nekalé soutěže, požadovat? Především může soudně žádat, aby se přestalo s porušováním jeho práv. Dále může požadovat náhradu škody - ušlý zisk, ale dokonce může i chtít, aby na něj porušovatel převedl ty zisky, které prostřednictvím nekalé soutěže získal. Ten, kdo vědomě okopíruje nápad či autorské dílo cizí reklamy, může mít vedle finančních náhrad poškozenému i další velké potíže. Vždyť na porušení autorského práva i na nekalou soutěž, pamatuje i trestní zákoník.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít