I obal má vycházet z firemního designu

30. června 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
30. června 2003, 00:00

Mladí designéři mohou firmě navrhnout zajímavý, neotřelý návrhV minulých vydáních Profitu jsme se zabývali některými aspekty firemní identity, kultury a také designu. V souvislosti s tím je zřejmě vhodné zmínit se také o obalech, které by rovněž měly ctít zásady firemní identity a firemního designu.

Mladí designéři mohou firmě navrhnout zajímavý, neotřelý návrh

V minulých vydáních Profitu jsme se zabývali některými aspekty firemní identity, kultury a také designu. V souvislosti s tím je zřejmě vhodné zmínit se také o obalech, které by rovněž měly ctít zásady firemní identity a firemního designu.

To, že obal prodává, je všeobecně známá věc. Ale obal by neměl být jen nápaditý, vkusný, případně skladný, praktický (a splňovat mnohé další požadavky, které na něj klade například i logistika, ekologické předpisy atd.). Měl by pokud možno ctít i zásady firemní kultury a také vycházet ze zásad firemního designu. Asi nejznámějším příkladem takovéhoto obalu je zřejmě láhev coca-coly - její tvar i nápis na ní.

Variace na firemní design

I když samozřejmě tvorba obalu je mnohem flexibilnější, než je například podoba firemního loga (jímž jsme se zabývaly v předminulém Profitu), měl by jeho autor znát, a také respektovat, zásady corporate designu. Zásady pro jeho dodržování asi nebudou tak striktní, jako když je určeno přesné umístění a velikost loga na různých firemních tiskopisech, propagačních předmětech nebo na firemních autech. Každý výrobek je specifický a vyžaduje asi také specifický obal. Proto i výtvarné řešení obalu může být často i jakousi „volnou variací“ na firemní design, přitom by ale měl respektovat postavení a jméno firmy na trhu a také je svým ztvárněním podporovat. Možná netypickým, ale přesto příkladem může být prodejna knih - papír, do něhož zákazníkům prodavač zabalí knížku, se stává obalem. A měl by také odpovídat firemní kultuře daného knihkupectví. Pokud se jedná o knihkupectví, kde se prodávají jen levné, „výprodejové“ knížky, asi se snese i obyčejný, balicí papír, jako na balíky podávané na poště. Ale všechna ostatní knihkupectví vesměs používají papír kvalitnější, křídový, mnohdy s potiskem. A právě tento potisk odpovídá (nebo by měl odpovídat) firemnímu designu a image. Dokumentuje serióznost, cit pro krásu, umění. Jiný druh balicího papíru, resp. jeho potisku, zase může zvolit to knihkupectví, které se specializuje především na romány z kategorie „červené knihovny“.

Práce pro odborníky

České výrobky mají dnes obaly, které snesou srovnání se světem. Čeští designéři také dovedou navrhnout obaly, které se mohou zařadit ke špičce i z mezinárodního hlediska. Velké či střední výrobní firmy zřejmě dnes také nemají s obaly (s volbou vhodného materiálu, jejich tvaru, výtvarného řešení) větší problémy. A nemusí je mít ani malé firmy - i když ty asi narážejí na hlavní (a stále stejný) problém: finance. Samozřejmě, tato konstatování nelze brát kategoricky a paušálně pro všechny firmy. Vždy záleží na specifice výrobku, na tom, komu je určen atd. Na druhou stranu by si ale i malá firma měla uvědomit, že tvorba obalu je práce pro odborníky. Poradit a pomoci mohou jak jednotliví designéři, designérská studia, tak zřejmě i výrobci a dodavatelé obalů. O radu se lze asi obrátit i na Design centrum České republiky. Využít jde i spolupráce se středními či vysokými uměleckoprůmyslovými školami, jejichž žáci jsou schopni pod odborným vedením pedagogů navrhnout zajímavá a neotřelá řešení. Dokladem toho může být i soutěž Mladý obal.

Mladý obal

Letošní ročník této soutěže komentoval Jaroslav Varaďa z agentury Antipol Brno následovně: Nejprestižnější mezinárodní soutěž mladých designérů uzavřela koncem května svůj osmý ročník. Čelní představitelé Design Centra České republiky a společnosti Model Obaly, zastupující vyhlašovatele soutěže, s potěšením konstatovali, že se Mladý obal zdárně rozvíjí. Roste počet účastníků, objevují se stále zajímavější tváře ze zahraničí, kvalita přihlášených prací jde u vysokoškoláků a mladých tvůrců do třiceti let strmě vzhůru. Letos poprvé se dokonce stalo, že na vítězné práci v kategorii mladých designérů do třiceti let spolupracovaly autorky ze dvou zemí. Je evidentní, že tato soutěž je pro mladé autory ideálním prostorem pro jejich prezentaci. Každý rok se v ČR schází mladá designérská elita z celého světa. Snahou některých členů realizačního týmu Mladého obalu je dosáhnout toho, aby nejtalentovanější z mladých designérů co nejrychleji dosáhli na praktické poznatky z oblasti výroby produktů a obalů (právě nedostatek těchto zkušeností uvádějí zavedení odborníci jako důvod, proč o mladé tvůrce není v praxi takový zájem).

FOTO: ARCHIV (5)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče