I obal má vycházet z firemního designu

30. června 2003, 00:00 - Zdeněk Kubín
30. června 2003, 00:00

Mladí designéři mohou firmě navrhnout zajímavý, neotřelý návrhV minulých vydáních Profitu jsme se zabývali některými aspekty firemní identity, kultury a také designu. V souvislosti s tím je zřejmě vhodné zmínit se také o obalech, které by rovněž měly ctít zásady firemní identity a firemního designu.

Mladí designéři mohou firmě navrhnout zajímavý, neotřelý návrh

V minulých vydáních Profitu jsme se zabývali některými aspekty firemní identity, kultury a také designu. V souvislosti s tím je zřejmě vhodné zmínit se také o obalech, které by rovněž měly ctít zásady firemní identity a firemního designu.

To, že obal prodává, je všeobecně známá věc. Ale obal by neměl být jen nápaditý, vkusný, případně skladný, praktický (a splňovat mnohé další požadavky, které na něj klade například i logistika, ekologické předpisy atd.). Měl by pokud možno ctít i zásady firemní kultury a také vycházet ze zásad firemního designu. Asi nejznámějším příkladem takovéhoto obalu je zřejmě láhev coca-coly - její tvar i nápis na ní.

Variace na firemní design

I když samozřejmě tvorba obalu je mnohem flexibilnější, než je například podoba firemního loga (jímž jsme se zabývaly v předminulém Profitu), měl by jeho autor znát, a také respektovat, zásady corporate designu. Zásady pro jeho dodržování asi nebudou tak striktní, jako když je určeno přesné umístění a velikost loga na různých firemních tiskopisech, propagačních předmětech nebo na firemních autech. Každý výrobek je specifický a vyžaduje asi také specifický obal. Proto i výtvarné řešení obalu může být často i jakousi „volnou variací“ na firemní design, přitom by ale měl respektovat postavení a jméno firmy na trhu a také je svým ztvárněním podporovat. Možná netypickým, ale přesto příkladem může být prodejna knih - papír, do něhož zákazníkům prodavač zabalí knížku, se stává obalem. A měl by také odpovídat firemní kultuře daného knihkupectví. Pokud se jedná o knihkupectví, kde se prodávají jen levné, „výprodejové“ knížky, asi se snese i obyčejný, balicí papír, jako na balíky podávané na poště. Ale všechna ostatní knihkupectví vesměs používají papír kvalitnější, křídový, mnohdy s potiskem. A právě tento potisk odpovídá (nebo by měl odpovídat) firemnímu designu a image. Dokumentuje serióznost, cit pro krásu, umění. Jiný druh balicího papíru, resp. jeho potisku, zase může zvolit to knihkupectví, které se specializuje především na romány z kategorie „červené knihovny“.

Práce pro odborníky

České výrobky mají dnes obaly, které snesou srovnání se světem. Čeští designéři také dovedou navrhnout obaly, které se mohou zařadit ke špičce i z mezinárodního hlediska. Velké či střední výrobní firmy zřejmě dnes také nemají s obaly (s volbou vhodného materiálu, jejich tvaru, výtvarného řešení) větší problémy. A nemusí je mít ani malé firmy - i když ty asi narážejí na hlavní (a stále stejný) problém: finance. Samozřejmě, tato konstatování nelze brát kategoricky a paušálně pro všechny firmy. Vždy záleží na specifice výrobku, na tom, komu je určen atd. Na druhou stranu by si ale i malá firma měla uvědomit, že tvorba obalu je práce pro odborníky. Poradit a pomoci mohou jak jednotliví designéři, designérská studia, tak zřejmě i výrobci a dodavatelé obalů. O radu se lze asi obrátit i na Design centrum České republiky. Využít jde i spolupráce se středními či vysokými uměleckoprůmyslovými školami, jejichž žáci jsou schopni pod odborným vedením pedagogů navrhnout zajímavá a neotřelá řešení. Dokladem toho může být i soutěž Mladý obal.

Mladý obal

Letošní ročník této soutěže komentoval Jaroslav Varaďa z agentury Antipol Brno následovně: Nejprestižnější mezinárodní soutěž mladých designérů uzavřela koncem května svůj osmý ročník. Čelní představitelé Design Centra České republiky a společnosti Model Obaly, zastupující vyhlašovatele soutěže, s potěšením konstatovali, že se Mladý obal zdárně rozvíjí. Roste počet účastníků, objevují se stále zajímavější tváře ze zahraničí, kvalita přihlášených prací jde u vysokoškoláků a mladých tvůrců do třiceti let strmě vzhůru. Letos poprvé se dokonce stalo, že na vítězné práci v kategorii mladých designérů do třiceti let spolupracovaly autorky ze dvou zemí. Je evidentní, že tato soutěž je pro mladé autory ideálním prostorem pro jejich prezentaci. Každý rok se v ČR schází mladá designérská elita z celého světa. Snahou některých členů realizačního týmu Mladého obalu je dosáhnout toho, aby nejtalentovanější z mladých designérů co nejrychleji dosáhli na praktické poznatky z oblasti výroby produktů a obalů (právě nedostatek těchto zkušeností uvádějí zavedení odborníci jako důvod, proč o mladé tvůrce není v praxi takový zájem).

FOTO: ARCHIV (5)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může…
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlouhodobém testu: dvouválec na část úvazku
Technologie
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na prvního ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Malá dávka oprav a možnost pokračovat ve čtení článků na počítači [Windows Insider]
Stáhněte si zdarma legendární plošinovku Oddworld: Abe’s Oddysee
Týden blbec. Po Outlooku má velký výpadek také Skype
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít