I diář může být klenot

06. prosince 2009, 01:05 - Petra Sýkorová
06. prosince 2009, 01:05

Často platí, že čím více toho máme udělat, tím méně si to pamatujeme. Naštěstí není nutné nosit všechno v hlavě. Své plány a poznámky můžeme svěřit diáři. Projevem toho, jak si vážíme svých záměrů a myšlenek, je i forma, v jaké je uchováváme.

Autor: Jakub Hněvkovský

Diář je příležitost, jak světu ukázat, že ty naše mají svou cenu.

Blíží se začátek roku – nejvyšší čas pořídit si nový diář. Počet lidí řešících otázku, jak vybrat ten správný, ale v posledních letech klesl. Mnoho z nás se začalo spoléhat na elektronické diáře, které – na rozdíl od papírových – není třeba každý rok měnit. Těch, kteří se bez klasického diáře neobejdou, je přesto stále mnoho. Papír má totiž své výhody.

Elektronika versus papír

„Můj papírový diář na mě sice ráno nezazvoní, abych vstával, protože jsem si naplánoval schůzku, ale má kouzlo a charisma,“ konstatuje Martin Strnad, ředitel společnosti Lithness, která do Česka dováží diáře značek Aspinal of London a Markiaro. O své zákazníky se nebojí ani Václav Čížek, majitel stejnojmenné společnosti, který je výhradním dovozcem diářů Filofax pro Českou republiku. „Velikost psaní, podtržení, odkazy, obrázky nikdy elektronika nevytlačí. „V papírovém diáři si můžete dělat šipky nebo potrhávat, to vše je na papíru mnohem jednodušší a výsledek je názornější. Takový diář má kromě toho i svoji sentimentální hodnotu. Pokud se nad něj po letech skloníte, život vám proběhne znovu před očima.“ To jsou důvody, díky nimž je Václav Čížek přesvědčen, že elektronické diáře ty papírové z trhu hned tak nevytlačí. Papír je navíc bezpečnější než elektronika. Nikdy se nestane, že by mu došla baterka. Elektronický diář se může rozbít a pak bývá obtížné z něj získat uložená data. „To, co si zaznamenáte na papír, tam kdykoliv v nezměněné podobě opět naleznete,“ doplňuje Dana Čermáková, obchodní zástupkyně kanadské firmy Hartley & Marks publisher, vyrábějící diáře značky Paperblanks.

Klasickému diáři tedy rozhodně hrana nezvoní. Nejenže je to praktická pomůcka, ale zároveň může být elegantním doplňkem, který okolí napoví něco o osobnosti jeho majitele. V tomto ohledu fungují diáře podobně jako třeba hodinky, kabelka nebo oblek. Volbu diáře na rok 2010 bychom proto neměli podcenit. Kromě toho, že nás bude dvanáct měsíců reprezentovat, mu budeme svěřovat své myšlenky, a tak je dobré vybrat si takový, který odpovídá naší osobnosti.

Na trhu existuje řada renomovaných značek. Některé z nich – například Filofax, Aspinal of London či Markiaro – jsou synonyma luxusu. Za jediný diář vybavený některým z těchto log není problém utratit deset tisíc korun. K tomu, abyste si pořídili výjimečný diář, vám ale může stačit jen několik set korun. Ceny diářů Paperblanks, pověstných svým originálním designem, se pohybují zhruba mezi třemi až pěti sty korunami. A v podobné cenové relaci najdeme i většinu legendárních Moleskinů.

Luxus v kožených deskách

Co můžeme od výrobků uvedených značek čekat? „Diáře Filofax často plní mimo jiné i roli módního doplňku. Jsou k dispozici v mnoha barvách, provedeních a z různorodých materiálů. Často se dají sestavit celé sety. Diář je možné zkompletovat s peněženkou, kabelkou, pouzdrem na psací potřeby a podobně,“ upozorňuje Čížek. Důležitý přitom podle něj není jen vzhled diáře, ale i image značky.

Filofaxy vyráběné v Británii už od roku 1921 se v tomto ohledu dostaly na svůj vrchol v osmdesátých letech minulého století. V prostředí takzvaných yuppies (tímto termínem byli označováni mladí úspěšní manažeři a obchodníci té doby) dosáhl kroužkový diář Filofax velké popularity. Mít jej byla v rámci této sociální skupiny v podstatě nutnost.

Pořídíte-li si Filofax, chybu neuděláte ani dnes. „Tyto diáře jsou vyhlášené kvalitou zpracování a rozhodně zaujmou svým moderním designem,“ tvrdí Čížek. Cenově nejdostupnější Filofaxy jsou vyráběny ze syntetických materiálů, klasické z hovězí kůže, špičkové modely z teletiny. Výhodou těchto diářů jsou kroužky, které umožňují využívat jediný diář dlouhá léta – stačí jen vyměnit jeho náplň.

Možnost pořídit si diář s kroužkovou vazbou či doplňky do série patří i k výhodám značek Aspinal of London a Markiaro. Aspinal ale na rozdíl od Filofaxu seženete výhradně v kůži. „Vybírat přitom můžete z prvotřídní telecí, koňské či kozí. Italská značka Markiaro navíc nabízí i kombinace kůže a textilie. V nabídce této značky najdeme nejen širokou škálu barev, ale i speciality, jako metalický povrch či květinový vzor,“ doplňuje Strnad. Výrazný design a barva diáře ale mohou způsobit problém – ne vždy se totiž budou hodit k oblečení či ostatním doplňkům jeho majitele, případně majitelky. Měli bychom si tedy raději nechat zajít chuť na barevné speciality? „I diáře s pevnou vazbou bývají vyrobeny tak, aby bylo možné měnit jejich desky, a sladit je tak s oblečením a ostatními doplňky,“ uklidňuje Strnad.

Diář je podle něj jakousi vizitkou. A co o člověku vypoví vizitka Aspinal či Markiaro? „Tyto diáře jsou určeny zákazníkům, kteří vyžadují kvalitu. Těm, kteří chtějí a milují krásné doplňky a mají dobrý pocit z dobře odvedené práce a ze špičkových materiálů,“ říká Martin Strnad.

Luxus pro spořílky

Pokud hledáte skutečně originální design, ale nechystáte se za něj utratit tisíce, zkuste sáhnout třeba po některém z diářů Paperblanks. Jedná se o výrobky kanadského knižního nakladatelství Hartley & Marks. Některé jejich obaly připomínají historické knižní vazby, jiné se honosí reprodukcemi uměleckých děl či rukopisů slavných spisovatelů. Své poznámky si tak můžete vepsat třeba do notesu ozdobeného slovy Williama Shakespeara nebo Edgara Allana Poea. Na rok 2010 si ale můžete pořídit například i diář, jehož desky zdobí reprodukce notové partitury Wolfganga Amadea Mozarta.

Zajímavý vzhled přitom není jedinou předností výrobků Paperblanks. „Zodpovědně přistupujeme ke každému detailu procesu, nejen k vizuální stránce provedení. Našim uživatelům chceme poskytnout co nejlepší zážitek ze psaní. Speciální papír ve všech zápisnících je vyráběn exkluzivně pro naši firmu tak, aby jeho strany byly co nejméně průhledné,“ popisuje Dana Čermáková.

Praktická elastická přezka je i jedním ze základních poznávacích znaků snad největší legendy mezi diáři – Moleskinů. Na rozdíl od Paperblanksů, které upoutají na první pohled, jsou Moleskiny zdánlivě úplně obyčejné. Ty klasické jsou navíc prostě jenom černé. Celý svět je přesto plný lidí, kteří by do jiného diáře dobrovolně nenapsali ani písmeno. Tisíce lidí si na internetu zakládají nejrůznější fankluby této značky.

Odkud se vzala jejich sláva? Moleskiny – tedy zápisníky nebo náčrtníky tohoto typu – používali Oscar Wilde, Ernest Hemingway, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Henri Matisse, Bruce Chatwin…a to jsou jen některá z mnoha slavných jmen. Poslední výrobce starých moleskinů, malá firma z francouzského Tours, ukončila jejich výrobu v roce 1986. Na slavnou tradici navázala až italská firma Modo & Modo, která si nechala zaregistrovat ochrannou známku Moleskine, zbohatla a změnila svůj název (ten nový je, samozřejmě, Moleskine). Poučení uživatelé slavných diářů o tom geniálním marketingovém tahu sice vědí, ale na jejich oblibě Moleskinů to nic nemění.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče