I Detroit chce finanční pomoc

21. října 2008, 18:12 - David Kiley
21. října 2008, 18:12

Pro daňové poplatníky...

Celý podtitul: Pro daňové poplatníky by mohl být vklad do automobilek rozumný, protože velká trojka hraje v americké ekonomice olbřímí roli

Spojené státy americké utrácejí ohromné částky na záchranu bankovnictví. A světe, div se! Detroit chce také získat finanční podporu. Neuplyne snad jediný den, aby lobbisté, pracující pro automobilky General Motors, Ford, Chrysler a odbory, nežádali po prezidentských kandidátech Obamovi a McCainovi slib, že poskytnou balík záchranných opatření. Během posledních osmi let bylo takřka nemožné, aby Detroit pozval prezidenta Bushe ke schůzce u oběda. Nyní je to víc než myslitelné. Barack Obama bere požadavky velké trojky velmi vážně. V posledních měsících agituje pro zdvojnásobení 25miliardové státní půjčky, která má velké trojce pomoci s výrobou ekologického vozidla. (McCain podporuje původní výši půjčky.)
Je zřejmé, že Detroit uplatňuje politickou taktiku. Poukazuje na to, že mnohé automobilové výrobní haly se nacházejí na území států, kde se odehrává předvolební bitva – v Ohiu, Pensylvánii, Indianě a Missouri. Lobbisté zároveň přicházejí s tvrzením, že politické dopady mohou přijít i poté, co se v lednu příštího roku ujme vlády nová administrativa. Upozorňují, že pokud domácí automobilka nezvládne situaci, za níž všudypřítomná recese přitahuje opratě, budou poslanci skládat účty již ve volbách do Kongresu v roce 2010. Takto popisuje situaci jeden z detroitských lobbistů: „Nechcete přece, aby vaši lidé v roce 2010 nesli následky za to, co se může stát v roce 2009.“
Pokud necháme stranou nepokrytý politický oportunismus, mají lobbisté pravdu. Detroitská velká trojka by mohla být příliš slabá, aby přežila, což se zdá být hlubokým a vleklým poklesem obchodu, i když se GM a Chrysler spojí, což je další dříve nemyslitelný krok, který svědčí o vážnosti situace.

Miliardová podpora

Pád jedné, dvou nebo všech tří automobilek by mohl položit ekonomiku středozápadu, která již nyní zažívá těžké chvíle. Podle Centra pro automobilový výzkum zaměstnávají domácí automobilky a jejich dodavatelé přibližně 600 tisíc dělníků. Pokud bychom vzali v úvahu i společnosti, které jsou na odvětví nepřímo napojené, pak je dle odhadů výzkumného centra potenciálně ohroženo 3,6 milionu lidí.
A co víc? Kdyby automobilka vyhlásila bankrot dle článku 11 amerického konkurzního zákona, daňoví poplatníci by dopláceli miliardy na důchody zaměstnanců této společnosti. Deficit obchodní bilance by se nafukoval. Úměrně tomu, jak by zahraniční firmy dokázaly přilákat americké spotřebitele. Toyota Motor a další zahraniční automobilky by nesporně postavily v USA továrny, ale většina průmyslové výroby by se stejně jako vývoj a výzkum odehrávala v zámoří. Také si musíme uvědomit, jak by byla poškozena reputace supervelmoci, kdyby si neuměla udržet domácí automobilový průmysl.
Vzhledem k tomu, co je v sázce, je jasné, proč nastává chvíle pro poskytnutí pomoci. Demokraté jsou připraveni zdvojnásobit původně navrhovanou půjčku 25 miliard dolarů a dle všeho by nebránily velké trojce v čerpání peněz nejen na vývoj vozů s úspornou spotřebou paliva, ale i na placení běžných účtů, dokud se jim nepodaří zvládnout problémy. Záměrem je, aby velká trojka přečkala rok 2009. Poté snad narostou prodeje aut a s Unií zaměstnanců automobilového průmyslu bude podepsána nová smlouva o poskytování zdravotní péče, což by mohlo Detroitu pomoci podstatně omezit miliardové výdaje. Jakmile budou společnosti dostatečně ozdravené, budou schopné splácet úvěry i s úroky.
Co když se však věci budou oproti očekávání vyvíjet k horšímu? Zasvěcenci z oboru jsou přesvědčeni, že by federální úřady měly převzít podíl v automobilových společnostech – stejně jako to učinily v bankách. Detroit by mohl dát vládě záruku na nákup akcií, jako to udělal Chrysler, když v roce 1979 dostal vládní záruku na půjčky. Nikomu se do toho nechce. Ale staly se už podivnější věci.

Praporek s. 29:
Budoucnost kapitalismu

Box s. 29:
Je Detroit moc velký na to, aby padl?
600 000*
Počet dělnických pracovních míst v americkém automobilovém průmyslu.

Poznámka: včetně dodavatelů

Pramen: Center for Automotive Research

Popisek s. 29: Fordy v Missouri. Pokud padnou automobilky, bude středozápad zasažen nejsilněji.

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Přeložila: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít