I barvy mohou komunikovat

15. září 2003, 00:00 - MICHAL ZACHAR, info@imageaudit.info
15. září 2003, 00:00

DOBRÝ DEN, POZDRAVÍME SOTVA NĚKAM VEJDEME. STEJNĚ TAK, OVŠEM ENERGETICKOU ŘEČÍ BEZE SLOV, NÁS PŘI VSTUPU DO JAKÉHOKOLIV PROSTORU POZDRAVÍ BARVY. JSOU TOTIŽ PRVNÍ VĚCÍ, KTERÉ SI NA VĚCECH A LIDECH KOLEM SEBE VŠÍMÁME. Barvy rozdělujeme na teplé a studené.

PROSTOR KOLEM NÁS

DOBRÝ DEN, POZDRAVÍME SOTVA NĚKAM VEJDEME. STEJNĚ TAK, OVŠEM ENERGETICKOU ŘEČÍ BEZE SLOV, NÁS PŘI VSTUPU DO JAKÉHOKOLIV PROSTORU POZDRAVÍ BARVY. JSOU TOTIŽ PRVNÍ VĚCÍ, KTERÉ SI NA VĚCECH A LIDECH KOLEM SEBE VŠÍMÁME.

Barvy rozdělujeme na teplé a studené. Teplé a energičtější jsou červená, oranžová a žlutá. Studené a tlumící jsou zelená, modrá a fialová. V prostorách konzervativních (banky, úřady, ordinace) je doporučeno používat spíše barvy studené, v kreativních (reklama, umělci, média) pak barvy teplé. Oblíbeným omylem je to, že k určitému typu pokoje či kanceláře se hodí jen některé barvy. Není to pravda. Člověk může použít jakékoli barvy, jen si musí dát pozor na to jaké sytosti (tmavé, střední nebo světlé) a jakého jasu (lesklé, polomatné, matné). Ideální kombinaci tvoří tři barvy. Z toho dvě mohou v ploše převládat a poslední je doplňuje. Více barev je rozdrobením toho, co prostor sděluje svému návštěvníkovi. Na druhou stranu - jedna barva vytváří příliš mnoho dominance. Dvě jsou také pouhým výběrem buď a nebo. V učení feng-shui jsou také jednotlivé prvky spojeny se svou barvou. Dřevo je zelená. Symbolizuje trvalý růst, plodnost, harmonii, mír a klid. Je vhodná do koupelen, do místností k odpočívání, ale nehodí se do šéfovy pracovny. Oheň je oranžová a červená. Oranžová je dominantní barva, která je na sítnici oka vidět nejdéle. Zmenší velikost prostoru, ale zvětší velikost předmětů v něm. Červená je mnohde symbolem štěstí, prosperity. Vyvolává dojem tepla. Povzbuzuje, zvyšuje fyzickou aktivitu a vášeň. Nehodí se do kuchyně, jídelny, dětského pokoje, ložnice. Na pracovišti může zvýšit agresivitu. Země je žlutá. Je to optimistická barva, navozuje pocit sebejistoty. Stimuluje mozek, podporuje tvořivost. Napomáhá k dobrému trávení. Vhodná bude v kuchyni a v jídelně, na chodbě a v místnostech určených k práci. Kov je bílá a šedá. Bílá je symbolem nevinnosti, je spojována se světlem. K jejím kladům patří čistota a svěžest, záporem je chlad, mdlost a prázdnota. Hodí se pro kuchyně a koupelny. Nehodí se jako celoplošná barva prostoru. Šedá je velmi výkonná, vhodná pro pracovní prostor, ale musí být vyvážena - jinak tlumí. Voda je modrá a černá. Černá je temná a nezávislá barva, není však vždy negativní, spojována je s realitou světa. K jejím negativům patří smrt, tma, zlo. Používáme ji spíše pro podtrhnutí dojmu jako součást. Jejím kladným symbolem je důvěra, věrnost a stabilita, negativním je pak melancholie. Modrá barva se používá jako prostředek pro zvětšení prostoru, ale neměla by být jako dominantní barva, protože se pak lidé cítí chladně, jsou tiší a introspektivní. Výběr barev pro vhodné pracoviště je tedy proces, kde hraje jednu z hlavních rolí, jakým způsobem chceme komunikovat. Chceme-li se prosadit, říci důrazně svůj názor, volíme barvy energické. Pokud se snažíme spíše naslouchat, komunikovat, dejme přednost barvám tlumeným.

BARVY Z HLEDISKA NAŠEHO VNÍMÁNÍ

Červená = energie

Oranžová = ukázat se

Žlutá = ego

Zelená = city

Modrá = komunikace

Fialová = pochopení.

Jejich vhodným použitím můžeme mnohé získat. I ztratit.

Příště: Tvary a prostor Autor je vizážista a specialista na firemní image. Je členem sdružení PEI-Vaše inspirace, www.imageaudit.info)

Dřevo v interiéru v žlutých tónech podporuje trávení. Koberec má dobrou barvu - dřevo vyrůstá ze země. Zelenou na stolech doporučuji spíše nahradit červenou či oranžovou.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče