Hyundai mírní své původní sliby

09. května 2006, 00:00 - (tj, čtk)
09. května 2006, 00:00

OBŘÍ INVESTICE Výstavbu továrny jihokorejské automobilky Hyundai v severomoravských Nošovicích prý skandály uvnitř mateřské firmy neohrozí. Management ale mění své původní sliby, týkající se očekávaného počtu zaměstnanců.

OBŘÍ INVESTICE Výstavbu továrny jihokorejské automobilky Hyundai v severomoravských Nošovicích prý skandály uvnitř mateřské firmy neohrozí. Management ale mění své původní sliby, týkající se očekávaného počtu zaměstnanců. Zatímco na počátku jednání o investici Hyundai se hovořilo o zhruba třech tisícovkách zaměstnanců, ve smlouvě, která se chystá k podpisu, je závazek pouze na 1000 pracovních míst. Podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana i vládní agentury CzechInvest prý ale není důvod k obavám, že nová automobilka v Nošovicích zaměstná méně než původně stanovený počet lidí. Mluvčí CzechInvestu Alžběta Honsová říká, že smlouva obsahuje pouze minimální závazky Hyundai, aby jihokorejská automobilka mohla v budoucnu pružně reagovat na aktuální situaci na trhu. „Celá továrna je z hlediska velikosti, výrobního zařízení a investice do ní nastavena tak, že se firmě může vyplatit, pouze pokud bude produkovat oněch tři sta tisíc aut ročně. A k jejich výrobě bude potřebovat tři tisíce pracovníků,“ tvrdí Honsová. „Pokud by totiž továrna nedosahovala takové kapacity, tratila by na tom především samotná automobilka. Hyundai investoval do vývoje nového vozu, který má být vyráběn v Nošovicích, velké finanční prostředky,“ dodává. PĚT SET JE LEPŠÍ NEŽ NIC O třech tisících pracovních místech v nové továrně Hyundai naposledy hovořil premiér Jiří Paroubek. Také on ale nyní připouští, že zaměstnanců nakonec bude méně. „I kdyby to bylo pět set pracovních míst, tak je to pořád lepší než nic,“ domnívá se. Smlouva mezi Českem a firmou Hyundai počítá s tím, že stát poskytne investorovi slevu na dani v odhadované výši 1,3 miliardy korun. Dalšími pobídkami jsou 200 tisíc korun za každé nové pracovní místo a maximálně téměř 350 milionů korun na rekvalifikace zaměstnanců. Automobilka získá i slevu z ceny pozemku ve výši přibližně 740 milionů korun. Navíc Hyundai dostane od státu přímou dotaci, jejíž výše bude záviset na celkové investici. V případě investice 23,2 miliardy se bude podpora pohybovat kolem 1,5 miliardy korun, maximálně může stát korejské firmě vyplatit 2,4 miliardy při investici 32 miliard korun. KRAJ SE ZAVÁŽE K POKUTĚ Moravskoslezský kraj se podpisem smlouvy zaváže k vyplacení pokuty až 300 milionů korun v případě, že společnosti Hyundai vzniknou ztráty kvůli ekologickým, geologickým nebo archeologickým překážkám. Kraj zároveň firmě slíbí, že jí prodá asi 200 hektarů pozemků, zajistí rozšíření veřejné dopravy do Nošovic, bude spolupracovat na zajištění ubytování pro Korejce i na organizaci kurzů českého jazyka. Hyundai ve smlouvě požaduje po Moravskoslezském kraji provozování nemocnice ve Frýdku-Místku po dobu trvání smlouvy a vybudování veřejné integrované záchranné stanice nedaleko nového závodu. Na provoz stanice bude Hyundai přispívat. Příprava a budování nošovické zóny už stála téměř 600 milionů korun. Více než půl miliardy bylo rozděleno mezi 170 vlastníků pozemků a domů. Tyto peníze uvolnil stát, prvních 20 milionů korun už dostalo i místní zemědělské družstvo. Výstavbu prvních továrních objektů chtějí Jihokorejci v Nošovicích zahájit letošní rok v září, provoz má začít v roce 2008. POBÍDKY MUSÍ SCHVÁLIT UNIE

Hyundai může od smlouvy odstoupit, pokud Evropská komise neschválí investiční pobídky, nebo když se zpozdí vydávání stavebního povolení z důvodu odvolání například nevládních organizací. Český stát pak musí pozemky vykoupit zpět, musí ale společnosti Hyundai zaplatit jejich případné zhodnocení stanovené nezávislým znalcem.

Pokud by vrácení pozemku požadovala česká strana, musí investorovi zaplatit veškeré náklady, které do pozemku vložil. Vrácení pozemku není podle smlouvy možné po zahájení stavby závodu.

(Podrobněji jsme o přípravě zóny a situaci v kraji psali v Profitu č. 17/2006).

NÁRŮST ZAMĚSTNANCŮ

(odhad vývoje počtu nových pracovních míst v nošovické továrně Hyundai)

Rok      Počet míst

2006     18

2007     947

2008     974

2009     827

2010     748

celkem  3514

Pramen: MPO

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít