Hyundai i30 Blue: Nošovické Stop&Go

19. února 2010, 13:01 - Erich Handl
19. února 2010, 13:01

Nošovická továrna Hyundai začala nedávno produkovat model i30 s ekologickým systémem Stop&Go. Profit vyzkoušel, zda tato vymoženost, která vypíná při zastavení auta automaticky motor, funguje i v letošních mrazech.

Autor: Hyundai

Hyundai začal vyrábět i30 v roce 2008. Jde o vůz nižší střední třídy, který v Česku soutěží hlavně s vozy Škoda Octavia, VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Korejci se nedávno rozhodli zatraktivnit auto vznětovým motorem 1,6 CRDi vyvinutým v rámci ekologické iniciativy Blue DriveTM. Ten je vybaven systémem Stop&Go, který automaticky vypíná motor při čekání a zase jej startuje při rozjezdu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Hyundai i30 1,6 CRDI Blue typ vozu - pětidveřový hatchback motor - naftový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 94 kilowattů max. rychlost - 197 km/h zrychlení 0-100 km/h - 11 sekund spotřeba - 4,4 l/100 km kufr - 340 litrů cena - 479 900 Kč

Náš ekologický i30 se na první pohled nelišil od běžného kusu, jen na zádi měl malý chromový nápis „Blue“. Při startování a krátce po něm jsme nezjistili žádný rozdíl od klasiky. Systém Stop&Go zřejmě nefunguje u studeného motoru. Až když se agregát zahřál, inteligentní systém samočinně vypnul motor, jakmile jsme zastavili na křižovatce. Okamžitě jej spustil, když řidič projevil sešlápnutím pedálu spojky úmysl znovu se rozjet. K vypnutí čtyřválce došlo vždy při poklesu momentální rychlosti pod 5 km/h na neutrál. Nastartování následovalo nejen po sešlápnutí pedálu spojky, ale také při překročení rychlosti 5 km/h, manuálním zapnutí větráku ventilace na nejvyšší stupeň nebo po minutě provozu klimatizace.

I v únorových mrazech to fungovalo bezvadně. Jak dlouho ale motor stálé starty a vypínání vydrží? A co baterie? Podle výrobce používá agregát nový startér s životností více než 300 tisíc cyklů propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod 75 procent stavu plného nabití, nedovolí elektronika vypnutí motoru a umožní dobití akumulátoru.

Stop&Go je užitečný pro hustý městský provoz, v němž vozidla často zastavují a následně se rozjíždějí. Podle výrobce dokáže zaručit v kombinovaném režimu o 7 procent nižší spotřebu paliva i emise CO2. Úsporu paliva náš test potvrdil. Horší je to s pořizovací cenou vozu. Nejlevnější i30 lze pořídit za 269 900 korun, náš naftový 1,6 CRDI ale začíná až na 479 900 korunách. K tomu ještě zájemce připlatí 7000 korun za zmíněný úsporný systém.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Hyundai i30 je typickým referentským autem do firmy, nepohrdnou jím ani autopůjčovny nebo kurýři. Má ale v krátké verzi jen 340 litrů velký kufr, takže taxíkáři, rozvážkové služby nebo řemeslníci by měli uvažovat spíše o verzi kombi.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít