Hyundai i30 Blue: Nošovické Stop&Go

19. února 2010, 13:01 - Erich Handl
19. února 2010, 13:01

Nošovická továrna Hyundai začala nedávno produkovat model i30 s ekologickým systémem Stop&Go. Profit vyzkoušel, zda tato vymoženost, která vypíná při zastavení auta automaticky motor, funguje i v letošních mrazech.

Autor: Hyundai

Hyundai začal vyrábět i30 v roce 2008. Jde o vůz nižší střední třídy, který v Česku soutěží hlavně s vozy Škoda Octavia, VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Korejci se nedávno rozhodli zatraktivnit auto vznětovým motorem 1,6 CRDi vyvinutým v rámci ekologické iniciativy Blue DriveTM. Ten je vybaven systémem Stop&Go, který automaticky vypíná motor při čekání a zase jej startuje při rozjezdu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Hyundai i30 1,6 CRDI Blue typ vozu - pětidveřový hatchback motor - naftový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 94 kilowattů max. rychlost - 197 km/h zrychlení 0-100 km/h - 11 sekund spotřeba - 4,4 l/100 km kufr - 340 litrů cena - 479 900 Kč

Náš ekologický i30 se na první pohled nelišil od běžného kusu, jen na zádi měl malý chromový nápis „Blue“. Při startování a krátce po něm jsme nezjistili žádný rozdíl od klasiky. Systém Stop&Go zřejmě nefunguje u studeného motoru. Až když se agregát zahřál, inteligentní systém samočinně vypnul motor, jakmile jsme zastavili na křižovatce. Okamžitě jej spustil, když řidič projevil sešlápnutím pedálu spojky úmysl znovu se rozjet. K vypnutí čtyřválce došlo vždy při poklesu momentální rychlosti pod 5 km/h na neutrál. Nastartování následovalo nejen po sešlápnutí pedálu spojky, ale také při překročení rychlosti 5 km/h, manuálním zapnutí větráku ventilace na nejvyšší stupeň nebo po minutě provozu klimatizace.

I v únorových mrazech to fungovalo bezvadně. Jak dlouho ale motor stálé starty a vypínání vydrží? A co baterie? Podle výrobce používá agregát nový startér s životností více než 300 tisíc cyklů propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod 75 procent stavu plného nabití, nedovolí elektronika vypnutí motoru a umožní dobití akumulátoru.

Stop&Go je užitečný pro hustý městský provoz, v němž vozidla často zastavují a následně se rozjíždějí. Podle výrobce dokáže zaručit v kombinovaném režimu o 7 procent nižší spotřebu paliva i emise CO2. Úsporu paliva náš test potvrdil. Horší je to s pořizovací cenou vozu. Nejlevnější i30 lze pořídit za 269 900 korun, náš naftový 1,6 CRDI ale začíná až na 479 900 korunách. K tomu ještě zájemce připlatí 7000 korun za zmíněný úsporný systém.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Hyundai i30 je typickým referentským autem do firmy, nepohrdnou jím ani autopůjčovny nebo kurýři. Má ale v krátké verzi jen 340 litrů velký kufr, takže taxíkáři, rozvážkové služby nebo řemeslníci by měli uvažovat spíše o verzi kombi.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče