Hypermasová civilizace

19. ledna 2004, 00:00 - admin
19. ledna 2004, 00:00

Hypermarketům se daří čím dál lépe. Zejména v krajích s vysokou nezaměstnaností a nízkou mzdou. Jde jen o zdánlivý protimluv. Do obřích prodejen se u nás jezdí hlavně kvůli nízkým cenám. A tak čím chudší obyvatelstvo, tím horší je postavení malých prodejen v souboji s obry.

NA TAPETĚ

Drobnější obchodníci se mohou udržet jen tam, kde je poptávka po specializovaných službách, po lepším zboží a kvalifikovanějím personálu. To jsou vlastnosti lidí ze střední třídy, kteří preferují kvalitu před kvantitou. Právě tahle skupina obyvatel, do níž patří sami obchodníci, je však u nás hodně úzká - a vládní zásahy ji dále proletarizují. To nevěští menším obchodním firmám dobrou budoucnost. Tam, kde se konkuruje pouze cenou, musí velké řetězce logicky vždy zvítězit. Trend masové spotřeby vede ke koncentraci maloobchodu všude ve světě. Pokud je však společnost zdravě strukturovaná a střední třída zabírá v sociální pyramidě solidní místo, zbývá dost velký koláč trhu pro menší prodejny, které se umějí lépe přizpůsobit zvláštním choutkám náročnějších zákazníků. Tam, kde existuje pouze široká masa lidí s podprůměrnou mzdou a pak úzká smetánka, se vedle masových hyperspotřeben uživí jen pár luxusních obchodů. Ty už u nás existují, zato nabídka pro střední vrstvy se buduje jen velmi pomalu. Je to začarovaný kruh. Čím méně středostavovských zákazníků, tím hůře se daří drobným a středním podnikatelům, tím více ztrácí střední vrstva své příslušníky a tak pořád dál v sestupné spirále. S trochou nadsázky můžeme říci, že fronta v hypermarketech začíná na úřadu, kde se vyplácejí sociální dávky. Tam, kde je nezaměstnanost a chudoba masová, jsou tito lidé jako celek dobrými zákazníky, navzdory své individuálně slabé kupní síle. Stačí, že jich je dost. Navíc se dají snadněji nalákat na „výhodné“nabídky a nakupují více než potřebují i než si mohou dovolit. Hypermarkety bezpochyby zůstanou i pro movitější zákazníky místem nákupu základních potravin či třeba pracích prášků. Masový nákup elektroniky, oděvů nebo vybavení domácnosti však svědčí o nezdravé struktuře společnosti. Směřování od kvality ke kvantitě se totiž zdaleka netýká jen nakupování, ale úplně stejně i správy věcí veřejných. Hypermasová civilizace je snadněji manipulovatelná, ať už jde o nákup laciných triček, nebo politických programů.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Nintendo už zase recykluje. Uvede novou verzi konzole SNES s 21 hrami
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít