Hypermasová civilizace

19. ledna 2004, 00:00 - admin
19. ledna 2004, 00:00

Hypermarketům se daří čím dál lépe. Zejména v krajích s vysokou nezaměstnaností a nízkou mzdou. Jde jen o zdánlivý protimluv. Do obřích prodejen se u nás jezdí hlavně kvůli nízkým cenám. A tak čím chudší obyvatelstvo, tím horší je postavení malých prodejen v souboji s obry.

NA TAPETĚ

Drobnější obchodníci se mohou udržet jen tam, kde je poptávka po specializovaných službách, po lepším zboží a kvalifikovanějím personálu. To jsou vlastnosti lidí ze střední třídy, kteří preferují kvalitu před kvantitou. Právě tahle skupina obyvatel, do níž patří sami obchodníci, je však u nás hodně úzká - a vládní zásahy ji dále proletarizují. To nevěští menším obchodním firmám dobrou budoucnost. Tam, kde se konkuruje pouze cenou, musí velké řetězce logicky vždy zvítězit. Trend masové spotřeby vede ke koncentraci maloobchodu všude ve světě. Pokud je však společnost zdravě strukturovaná a střední třída zabírá v sociální pyramidě solidní místo, zbývá dost velký koláč trhu pro menší prodejny, které se umějí lépe přizpůsobit zvláštním choutkám náročnějších zákazníků. Tam, kde existuje pouze široká masa lidí s podprůměrnou mzdou a pak úzká smetánka, se vedle masových hyperspotřeben uživí jen pár luxusních obchodů. Ty už u nás existují, zato nabídka pro střední vrstvy se buduje jen velmi pomalu. Je to začarovaný kruh. Čím méně středostavovských zákazníků, tím hůře se daří drobným a středním podnikatelům, tím více ztrácí střední vrstva své příslušníky a tak pořád dál v sestupné spirále. S trochou nadsázky můžeme říci, že fronta v hypermarketech začíná na úřadu, kde se vyplácejí sociální dávky. Tam, kde je nezaměstnanost a chudoba masová, jsou tito lidé jako celek dobrými zákazníky, navzdory své individuálně slabé kupní síle. Stačí, že jich je dost. Navíc se dají snadněji nalákat na „výhodné“nabídky a nakupují více než potřebují i než si mohou dovolit. Hypermarkety bezpochyby zůstanou i pro movitější zákazníky místem nákupu základních potravin či třeba pracích prášků. Masový nákup elektroniky, oděvů nebo vybavení domácnosti však svědčí o nezdravé struktuře společnosti. Směřování od kvality ke kvantitě se totiž zdaleka netýká jen nakupování, ale úplně stejně i správy věcí veřejných. Hypermasová civilizace je snadněji manipulovatelná, ať už jde o nákup laciných triček, nebo politických programů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští…
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Technologie
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Nejprodávanějším smartphonem světa je iPhone 7, nezměnil to ani Galaxy S8
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít