Hypermarkety vedou v prodeji drogerie

11. srpna 2003, 00:00 - (dr)
11. srpna 2003, 00:00

Lidé, kteří nadprůměrně utrácejí za drogistické zboží a potrpí si na značky, chodí nakupovat do velkoprodejen. Spořivější nakupující volí spíš malé obchody.Po letech změn a rychlých expanzí mezinárodních řetězců na tuzemském trhu se preference českých nakupujících začínají stabilizovat.

Patnáct největších obchodníků má více než dvě třetiny trhu

Lidé, kteří nadprůměrně utrácejí za drogistické zboží a potrpí si na značky, chodí nakupovat do velkoprodejen. Spořivější nakupující volí spíš malé obchody.

Po letech změn a rychlých expanzí mezinárodních řetězců na tuzemském trhu se preference českých nakupujících začínají stabilizovat. Při nákupu drogerie a kosmetiky se stal nejoblíbenějším typem prodejny hypermarket, který jako své hlavní nákupní místo drogistického zboží označuje téměř třetina dotázaných domácností. Vyplývá to z výzkumu společností Incoma Research a GfK Praha Drogerie 2003. Jako hlavní důvod pro oblibu hypermarketu lidé nejčastěji uvádějí, že v něm nakoupí více druhů zboží najednou a šíři nabízeného sortimentu. Zjednodušeně řečeno, šetří čas.

Za kosmetikou do specializované prodejny

Výzkum naopak zaznamenal silný pokles obliby menších pultových drogerií. Preference diskontu mezi nakupujícími však mírně stoupají. Lidé ale dobře rozlišují jednotlivé typy prodejen a při nákupech výběrových kategorií, především kosmetiky a parfumerie, stále většinou volí specializované prodejny. V nich mají možnost svůj výběr zboží konzultovat s prodavači, zatímco anonymní velkoprodejny jim takový komfort nabídnout nemohou. Spotřebitelské šetření také ukázalo, že jednotlivé typy prodejen a dokonce i jednotlivé řetězce se do značné míry liší skladbou svých zákazníků. V malých drogistických a specializovaných prodejnách, diskontech a supermarketech nakupují hlavně spořiví lidé. V obchodních domech, hypermarketech a samoobslužných drogistických prodejnách je významně vyšší podíl nakupujících, kteří projevují silný zájem o sortiment, nakupují značkové zboží a mají nadprůměrné výdaje za tento sortiment.

Koncentrace se zpomaluje

Koncentrace maloobchodního trhu s drogerií a kosmetikou se meziročně zvýšila o tři procenta. Tržní podíl patnácti největších řetězců dosáhl vloni úrovně 68 procent, a to především díky širokosortimentním sítím. Výzkum nicméně prokázal, že růst míry koncentrace se zpomaluje. Obrat patnácti našich největších distributorů přitom pokrývá více než polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce (Makro, Ahold, Tesco Stores ČR, Kaufland, Globus a Delvita), tak specializované drogistické řetězce (dm drogeire markt, droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta drogerie sdružená kolem velkoobchodu P. K. Solvent). Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je stejně jako v loňském roce Kaufland, ze specializovaných prodejen Droxi. Silné jsou i preference nezávislých maloobchodníků.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Chcete hlasovat v českých volbách ze zahraničí? Tak si pospěšte!
Auta
Audi A7 Sportback nové generace se představí ve čtvrtek.…
Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc
Může být Volkswagen Amarok rychlejší než Golf GTI? Australané dokázali, že ano
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Opel Crossland X dostal originální verzi na LPG. Sportovec to ale nebude
Technologie
Nahotinky jako vědecký projekt. PornHub na třídění videí využije umělou inteligenci
Navštivte jiné světy. V Google Mapách najdete i planety a měsíce
Sedm dopravních značek, které řidiči nejčastěji ignorují nebo chápou špatně
Huawei představil špičkové telefony Mate 10 a dělal si srandu z Applu i Samsungu
Ryzen Mobile aneb APU Raven Ridge na cestě, objevil se v laptopu HP i s parametry
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít