Menu Zavřít

Hypermarketů a diskontů ještě přibude

19. 7. 2004
Autor: Euro.cz

ZMĚNY V ČESKÉM MALOOBCHODĚ Koncentrace českého maloobchodu se bude dále prohlubovat. Desítka největších řetězců zabere v příštích dvou letech dvě třetiny trhu.

BRAND24

ZMĚNY V ČESKÉM MALOOBCHODĚ Koncentrace českého maloobchodu se bude dále prohlubovat. Desítka největších řetězců zabere v příštích dvou letech dvě třetiny trhu. Český maloobchodní trh čeká řada dalších zásadních proměn. V ůči malým obchodníkům nebudou nikterak příznivé. Klidně spát však nemohou ani velcí hráči. Podle odborníků a vrcholových manažerů bude pro další vývoj v tuzemském maloobchodě charakteristický další nárůst konkurence. Přijde i nová vlna přerozdělování tržních podílů. Vyplývá to z údajů společností Incoma Research a Incoma Consult. PODÍL NEZÁVISLÝCH PRODEJEN KLESNE Odborníci očekávají další pokračování procesu koncentrace tuzemského maloobchodu. Podíl TOP 10 řetězců na trhu rychloobrátkového zboží může v roce 2006 dosáhnout už 67 procent a některé firmy patrně český trh opustí. Celkový objem maloobchodního obratu ve stálých cenách by měl do roku 2006 vzrůst oproti loňsku o šedesát miliard korun. Hypermarkety a diskontní prodejny za tři roky dále posílí své pozice na rychloobrátkovém trhu. Každý z těchto prodejních formátů by měl zabrat přibližně dalších šest procent trhu. Ostatní typy prodejen včetně supermarketů nemají vyhlídky tak lákavé. Čeká je stagnace nebo ústup. N ejsilnějším prodejním formátem se tak stanou hypermakety s 31 procenty tržního podílu, podíl diskontů se vyšplhá na osmnáct procent. Supermarketům by mělo zůstat dvacet procent trhu, podíl nezávislých prodejen klesne o třináct procentních bodů na 22 procenta. VELKÁ PĚTKA Mezi pětici nejvýznamnějších řetězců budou podle odborníků za dva roky patřit s největší pravděpodobností skupiny Metro (Makro), Tesco, Schwarz (Kaufland/Lidl), REWE (Billa/Penny) a Ahold (Albert/Hypernova). Zároveň čekají experti i určitou konsolidaci obchodu. Na jedné straně vstoupí na tuzemský trh nové řetězce, na druhé straně nejspíš některé odejdou, popřípadě se sloučí. POROSTOU CENY I ZÁKAZNÍK Vyvíjet se budou přirozeně i ceny. Jejich růst budou pohánět hlavně čerstvé potraviny. U nepotravinářských kategorií se naopak očekává jen mírné zvyšování cen a u některých - například elektra - dokonce pokles. Pozadu nezůstane ani zákazník. Rostoucí diferenciaci očekávají odborníci v kupní síle domácností, ve struktuře výdajů za jednotlivé druhy zboží i v dalších charakteristikách maloobchodní poptávky. Rozhodující budou pro zákazníky i do budoucna cenová úroveň zboží a nabízený sortiment. Právě nízké ceny ostatně přivedly k velkým řetězcům prvotní velkou vlnu poměrně věrných zákazníků. Široký sortiment pak působil jako dodatečný a velmi dobře působící magnet. Nicméně význam těchto faktorů bude postupně klesat. Odborníci naopak očekávají dramatický nárůst významu „nákupního komfortu“. Zákazník bude klást důraz zejména na časovou úsporu a úroveň služeb poskytovaných prodejnou. Rostoucí důraz budou firmy klást na věrnost zákazníků, efektivitu provozu a vývoj maloobchodních značek. Poroste význam splátkového prodeje a objem nákupů placených bankovními kartami. VEDOU SPECIALIZOVANÉ PRODEJNY Zatímco v potravinách se tvrdý konkurenční boj odehrává už mnoho let, u ostatního zboží nastoupila konkurence přece jen o něco později. To však neznamená, že je mírnější nebo méně nebezpečná. Velké prodejní formáty se prosazují stejně dravě a útočí na malé prodejny nejinak tvrdě například iv oblasti drogerie a kosmetiky. Už tři roky se těší stabilní oblibě zákazníků v tomto segmentu hypermarkety. Stále častěji však lidé chodí za tímto zbožím do samoobslužných specializovaných prodejen. „Předloni tam kosmetiku a drogerii nakupovala pětina zákazníků, letos už téměř třetina,“ uvádí výzkum firem Incoma Research a GfK Praha. Obliba malých pultových drogerií, ale i supermarketů a obchodních domů naopak klesá. ŠETŘÍLKO VÉ JDOU DO SUPERMARKETU Jednotlivé typy prodejen se do značné míry liší skladbou zákazníků. V malých prodejnách, diskontech a supermarketech nakupují hlavně šetřiví zákazníci. Pro ty je na prvním místě při rozhodování cena. Hypermarketům a samoobslužným drogeriím dávají přednost lidé, pro které je rozhodující složení sortimentu. N akupují značkové zboží a šíře sortimentu a příjemné nákupní prostředí jsou pro ně důležitější než cena. Obliba hypermarketů stoupá také díky tomu, že lidé vnímají tamní ceny jako příznivější. Oceňují též výhodu větších nákupů jednou za týden či dva a existenci dětských koutků, zábavy a občerstvení. Pokud jde o nákup dražší kosmetiky, tam jednoznačně vedou drogerie nad hypermarkety. Zejména v případě dekorativní a pleťové kosmetiky ale mají svou nezanedbatelnou roli přímí prodejci. Jejich nabídku využívá 29 procent domácností a zákazníky jsou hlavně mladší lidé, středoškoláci a vysokoškoláci. Dominantní pozici v tomto segmentu má podle průzkumu společnost Avon. DVĚ TŘETINY OBRATU PRO OBRY I v segmentu drogerie a kosmetiky pokračuje koncentrace trhu. Obrat patnácti největších prodejců pokrývá 63 procenta obratu v tomto tržním segmentu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce (Makro, Ahold, Tesco Stores, Kaufland, Globus, Delvita, Billa, Penny market, Spar, Carrefour), tak specializované drogistické řetězce (dm drogerie markt, droxi, Rossmann, Drogerie VO, Teta). N ejčastěji lidé při výzkumu uváděli, že nakupují drogerii a kosmetiku ve specializovaném řetězci Teta, ze širokosortimentních vedl Kaufland. Významný je v tomto segmentu trhu stále i podíl nezávislých obchodníků. EXPANZI HOBBYMARKETŮ DOCHÁZÍ DECH Značné zpomalení expanze velkých marketů v posledních letech zaznamenal letošní průzkum společností Incoma Research a GfK Praha v oblasti hobbymarketů. Zatímco v letech 1995 až 2000 přibývalo ročně v průměru osm velkoplošných hobbymarketů, za poslední tři roky jich bylo otevřeno jen šest. Na začátku května bylo v Česku v provozu 107 velkých hobbymarketů s celkovým obratem přes 22 miliardy korun. Jednotlivé regiony mají různou míru vybavenosti těmito velkoprodejnami. Největší prodejní plochu hobbymarketů na obyvatele mají v okresech Plzeň-město, Ostrava, Hradec Králové a P raha. Na dalších místech jsou okresy České Budějovice, Brno, Most a Zlín. V letošním roce se očekává další rozšíření sítě hobbymarketů i v menších městech. Vloni se podle výzkumu zastavil trend posilování koncentrace trhu nejvýznamnějších prodejců v oblasti hobbymarketů. Polovinu spotřebitelských preferencí si letos rozdělilo pět nejvýznamnějších hráčů, zatímco ještě před čtyřmi lety se o stejnou část trhu dělilo deset firem. První pětku hobbymarketů tvoří OBI, Baumax, Hornbach, Globus/Baumarkt a Mountfield. KDO PŘEŽIJE?**

pravděpodobnost přítomnosti v TOP 5 obchodních řetězců v roce 2006 (v %) Makro 100 Tesco 94 Kaufland/Schwarz 90 Rewe 81 Ahold 77 Carrefour 29 Globus 13 pramen: Incoma Retail Vision 2006

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).