Hýčkaný piditrh povyrůstá

30. května 2008, 16:23 - Táňa Králová
30. května 2008, 16:23

Firma Albio, průkopník ekoživota, zkrachovala

Český trh s biopotravinami jen kvete, podíváme-li se na loňskou statistiku a očekávaný vývoj. Spotřeba meziročně stoupla o 70 procent. A stejným tempem má růst i v příštích třech letech, předpovídá agentura Green marketing. Své nedávné odhady po neočekávaně velkém zájmu zákazníků o biopotraviny upravila směrem nahoru. „Z loňské 1,3 miliardy korun by se spotřeba měla do roku 2010 zvýšit pětkrát - na 6,5 miliardy,“ vyčíslil Tom Václavík z agentury a současně autor čerstvé ročenky o tuzemském trhu s biopotravinami. S biotrhem je to však jako s dítětem - je malé, a tudíž roste. Pro zreálnění závratného rozmachu poptávky v desítkách procent stačí jedno číslo: 126 korun. Právě tolik utratil v průměru za biopotraviny každý Čech za celý minulý rok. Je to však o 52 korun více než předloni. Souhrnná čísla o posilujícím biotrhu zdaleka neznamenají, že automaticky prosperují i všichni obchodníci. Výši obratu, která je v ročence řadí do žebříčků, si nepřejí zveřejnit.

Vše zcela jinak

Známá firma Albio zkrachovala. Jepičí život může mít i jednička na maloobchodním trhu, kterou se po důrazném nástupu loni v dubnu, podpořeném silnou reklamou, stal diskontní řetězec Plus. „S takovým úspěchem naší řady BioBio nikdo z ostatních hráčů na trhu asi nepočítal. Prodej v minulém roce předčil i naše očekávání,“ pochlubil se mluvčí Plusu David Kolář. Přiznal však, že zhruba po půl roce se již prodej biosortimentu v diskontu zpomalil a další růst není natolik významný. Nějaký výraznější efekt státní kampaně na propagaci biopotravin za 28 milionů korun v Plusu dle Koláře zatím nepozorují. Ale především, co čeká BioBio, až prodejny Plusu převezme diskontní síť Penny market? „Prodej společnosti musí ještě schválit antimonopolní úřad a do jeho vyjádření se v prodeji biopotravin v obchodech Plusu nic nemění,“ ponechává Kolář budoucnost bez odpovědi. V žebříčku největších českých maloobchodů v roce 2007 zaujala společnost Albio se svými třemi specializovanými obchody v Praze deváté místo (viz Top Bio), dnes už je všechno jinak. Značka Albio, kterou vybudovali manželé Hana a Jan Zemanovi, aby ji v pravou chvíli s celou firmou před třemi lety prodali, paradoxně mizí v době, kdy popularita bia roste. Společnost Albio, která dlužila dodavatelům, skončila z jejich podnětu v konkurzu a na konci března na ni byla uvalena exekuce. Jaroslav Doleček a Roman Černý, poslední vlastníci Albia, neberou telefony, biorestaurace v pražské Truhlářské ulici je zavřená a prodejny pokračují pod novým majitelem, firmou Matro. „K 1. dubnu jsme převzali obchody i se zaměstnanci. Pohledávky jsou však věcí majitele Albia, který ukončil činnost v obchodech z ekonomických důvodů,“ uvedla Zuzana Kodrová, manželka majitele pražské firmy Matro, velkoobchodníka s biopotravinami. Některým ekofarmářům se zrovna nezamlouvá jednoduše nadále zásobovat stejné prodejny, kde jim zůstaly peníze.

Vitaminy i whisky

Na celkové spotřebě potravin se jejich skupina značená bio podílela loni 0,55 procenta, zatímco rok předtím 0,35 procenta. „Pravidelně loni nakupovalo biopotraviny 4,8 procenta Čechů, předloni tři procenta,“ porovnává Václavík. Občas přidá do košíku potraviny s logem bio 28 procent zákazníků. „Nejvíce je nakupují vysokoškolsky vzdělaní lidé mladší 49 let a dále domácnosti alespoň s jedním dítětem mladším čtrnácti let. Mají nadprůměrný příjem, bydlí ve městě s dvaceti až sto tisíci obyvatel, nebo naopak v obcích od jednoho do pěti tisíc obyvatel,“ dokresluje Václavík. Za bionákupy chodí Češi nejvíce do supermarketů a hypermarketů, které díky tomu mají 67procentní podíl na trhu. Přímo na farmách se prodají pouhá dvě procenta, v prodejnách zdravé výživy a biopotravin necelá čtvrtina zboží. Nejvyšší meziroční nárůst poptávky - o dvě stě procent - uvádí ročenka u ovoce a zeleniny. Tento trend potvrzuje i mluvčí Plusu: „Mezi nejvíce vyhledávané výrobky s logem BioBio patří nejen banány, citrony, jablečná šťáva, mrkvová šťáva s ovocem, ale i jogurty, čerstvé mléko, pizza či rýžové vafle s čokoládou.“ Na českém trhu je možné od dubna koupit v kvalitě bio i whisky, bílý a kořeněný rum, gin či vodku. Společnost Biosféra, která destiláty dováží od anglického výrobce The Organic Spirits Company, chce letos prodat několik tisíc lahví. „Lihoviny mají lepší chuť, jsou velmi jemné, nepálí v krku a druhý den po nich nebolí hlava,“ propaguje výrobky Martina Tomanová z Biosféry.

Čína ekolídrem?

Maďaři sice utratí za biopotraviny téměř třikrát méně než Češi, ale na rozdíl od nás už mají první biosupermarket. Od loňského podzimu stojí v Budapešti v nákupním centru Mamut a jeho součástí jsou i restaurace, prodejna přírodní kosmetika a zelinářství, informoval časopis BioObchod. Přinesl rovněž zprávu o rekordním počtu nových biosupermarketů otevřených v minulém roce v Německu. V zemi, která je evropským lídrem na trhu s biopotravinami, přibylo 83 těchto specializovaných prodejních formátů. Od roku 2000 zahajovalo prodej 25 až 60 těchto obchodů ročně. Nyní je v Německu kolem 450 biosupermarketů s plochou přes dvě stě metrů čtverečních.
Na celém světě bylo v minulém roce přes 30 milionů ekologických hektarů, uvádí ročenka. Čína v rozloze předběhla Argentinu, v Indii za rok přibylo 300 tisíc hektarů bez chemie. „Před pěti lety Čína ekologické zemědělství téměř neznala, nyní je co do počtu hektarů druhá na světě. Spolu s Indií směřuje k tomu, že tyto země budou největšími výrobci bioproduktů,“ domnívá se Václavík. Lze však, zejména po zprávách o plesnivých fazolích z Asie, jejichž prodej nedávno zakázala Státní zemědělská a potravinářská inspekce, důvěřovat kvalitě a pravosti bia u potravin dovážených z rozvojových zemí? „V Číně, odkud se produkty ekologického zemědělství vozí do USA i Evropy, dnes funguje dvojí kontrola. Pracují tam kontrolní organizace pod zahraničním dohledem a nad nimi je ještě dozor obchodníků, což si vynutili především spotřebitelé z USA. Kontrola je tedy velmi přísná. A je v zájmu Číňanů, jejichž ekofarmy stát hodně podporuje, nepřipravit se o atraktivní trhy,“ poznamenává marketingový odborník. Připomíná i velkou přednost Číny coby ekologického producenta - na rozdíl od USA, Kanady a Jižní Ameriky je zemí bez geneticky modifikovaných organismů.

Tabulka 1:
Švýcaři tradičně v čele
Průměrná loňská útrata za biopotraviny na obyvatele (v eurech)

Švýcarsko*107
Dánsko*80+
Rakousko*72
Německo*65
Velká Británie*47+
Švédsko*42+
Itálie*32+
Nizozemsko*28+
Francie*27+
Česko*5
Maďarsko*1,8 Polsko*1,3

Pramen: ZMP, Green marketing
+ 2006

Tabulka 2:
TOP Bio

Největší výrobci 1. Olma (mléko a mléčné výrobky)
2. Pro-Bio (obilniny, těstoviny, mlýnské výrobky)
3. Biopark (hovězí maso)
4. Country Life (obilniny, těstoviny, pečivo)
5. Sluneční brána (čaje, koření)
6. Pavel Dobrovolný - Dvůr Ratibořice (nápoje, sýry a pomazánky z kozího mléka)
7. Mlékárna Valašské Meziříčí (mléčné výrobky)
8. Hamé (kojenecká výživa, kečupy)
9. Emco (snídaňové směsi)
10. Lifefood (pochutiny)

Největší maloobchodníci (počet biopotravin v sortimentu)
1. Plus Discount (60)
2. dm drogerie (250)
3. Spar (220)
4. Country Life (1300)
5. Billa (150)
6. Ahold (150)
7. Tesco (150)
8. Kaufland (100)
9. Albio (1000)
10. Globus (150)

Největší firmy na českém trhu
1. HiPP Czech (prodej kojeneckých a dětských biopotravin a nápojů)
2. Plus Discount (maloobchod)
3. Pro-Bio (zpracování, velkoobchod, dovoz, maloobchod)
4. Country Life (velkoobchod, dovoz, zpracování, výroba, maloobchod)
5. Olma (výroba mléčných výrobků)
6. dm drogerie (maloobchod)
7. Biopark (výroba hovězího masa)
8. Spar (maloobchod)
9. Bauer Bio (dovoz mléčných výrobků a masa)
10. bio nebio (dovoz, výroba, distribuce)

Pramen: Green marketing, dle obratu na českém trhu v roce 2007

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče