Hybridní budoucnost po japonsku

04. dubna 2005, 00:00 - ERICH HANDL
04. dubna 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - TOYOTA PRIUS Vlajkovou lodí japonské Toyoty je hybridní model Prius. Jeho benzinový motor doplňuje elektromotor, který má ušetřit spoustu paliva. Profit vyzkoušel tento stroj, který se prodává za 809 900 korun, v běžném provozu. Zatím se zdá, že sázka na hybridní pohod se Toyotě vyplácí.

VYZKOUŠELI JSME - TOYOTA PRIUS

Vlajkovou lodí japonské Toyoty je hybridní model Prius. Jeho benzinový motor doplňuje elektromotor, který má ušetřit spoustu paliva. Profit vyzkoušel tento stroj, který se prodává za 809 900 korun, v běžném provozu.

Zatím se zdá, že sázka na hybridní pohod se Toyotě vyplácí. Prius získal letošní evropský titul Auto roku, v české soutěži pronikl do finále. Co auto nabízí? Není to vysoký výkon, rychlost ani cena. Lákadlem jsou nízké emise a spotřeba. Škodlivé zplodiny Priusu jsou o čtyřicet procent nižší, než stanoví evropské normy pro rok 2005. Výrobce udává spotřebu 4,3 litru na sto kilometrů jízdy. Nádrž o skromném objemu pětačtyřiceti litrů by tak měla poskytovat dostatečný dojezd.

Jaký je Prius v praxi? Už při nastupování je zřejmé, že jízda s ním je lehce futuristický zážitek. Motor se nestartuje klíčkem, ale tlačítkem pod volantem. Neřadí se, řidič jen sešlapuje pedál, o vše se stará elektronicky řízená převodovka. Při startu není motor ani slyšet, do padesátikilometrové rychlosti táhne auto elektromotor, až pak se přidá benzinová patnáctistovka s výkonem 57 kilowattů.

Na dotykovém displeji se graficky znázorňuje momentální dění v hybridním systému nebo průběh spotřeby v pětiminutových úsecích. Každý má podobu sloupce, v němž se po dobití akumulátoru o 50 Wh zobrazí zelené autíčko či jeho polovina. Je to pro začátečníka dost složité na chápání, ale jde to zvládnout.

Samotná jízda v Priusu se příliš neliší od běžných automobilů. Auto se rychle rozjíždí, dobře brzdí, jen motor je slyšet pouze ve vysokých otáčkách. Brzdy reagují v závislosti na rychlosti vozu, na to si musí řidič zvyknout. Při testu jsme ale jezdili s větší spotřebou, než se chlubí Toyota. Náš Prius si při cestě z Prahy do Krkonoš a zpět vyžádal 5,6 litru benzinu na sto kilometrů jízdy. Spotřeba nižší než pět litrů je reálná možná na zkušebním autodromu, ne ve skutečném provozu, kde auto musí občas zastavovat, rozjíždět se a předjíždět jiná auta.

Jinak je Prius praktickým autem s velkým množstvím prostoru vpředu i vzadu. Opěradla zadních sedadel lze dokonce sklopit do roviny tak, že by se na vzniklé ploše pohodlně vyspaly dvě osoby. Má velký kufr, více než čtyři sta litrů, takže se hodí i pro podnikání. Výbava základní verze je poměrně bohatá, obsahuje například stabilizační systém, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, šest airbagů, tempomat, automatickou klimatizaci a dotykový informační displej. Dražší provedení Prius+ za 939 900 korun přidává ještě například DVD navigaci, bezdrátové připojení Bluetooth, systém otevírání bez klíče a mlhovky.

CO NÁS ZKLAMALO

Při testu jsme jezdili s větší spotřebou, než se chlubí Toyota. Náš Prius si při cestě z Prahy do Krkonoš a zpět požadoval 5,6 litru benzínu na sto kilometrů jízdy, což je o více než litr více, než udávají Japonci. V běžném provozu tedy není jejich údaj reálný.

Foto popis| TECHNICKÉ ÚDAJE

Typ vozu pětimístný hatchback Objem válců 1500 cm3 Max. výkon 57 plus 50 kW Zrychlení 0-100 10,9 s Objem kufru 408 litru Spotřeba (výrobce) 4,3 l/100 km Testovaná spotřeba 5,6 litru Cena (základ) 809 900 Kč

Foto autor| foto: Toyota

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče