Hybridní budoucnost po japonsku

04. dubna 2005, 00:00 - ERICH HANDL
04. dubna 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - TOYOTA PRIUS Vlajkovou lodí japonské Toyoty je hybridní model Prius. Jeho benzinový motor doplňuje elektromotor, který má ušetřit spoustu paliva. Profit vyzkoušel tento stroj, který se prodává za 809 900 korun, v běžném provozu. Zatím se zdá, že sázka na hybridní pohod se Toyotě vyplácí.

VYZKOUŠELI JSME - TOYOTA PRIUS

Vlajkovou lodí japonské Toyoty je hybridní model Prius. Jeho benzinový motor doplňuje elektromotor, který má ušetřit spoustu paliva. Profit vyzkoušel tento stroj, který se prodává za 809 900 korun, v běžném provozu.

Zatím se zdá, že sázka na hybridní pohod se Toyotě vyplácí. Prius získal letošní evropský titul Auto roku, v české soutěži pronikl do finále. Co auto nabízí? Není to vysoký výkon, rychlost ani cena. Lákadlem jsou nízké emise a spotřeba. Škodlivé zplodiny Priusu jsou o čtyřicet procent nižší, než stanoví evropské normy pro rok 2005. Výrobce udává spotřebu 4,3 litru na sto kilometrů jízdy. Nádrž o skromném objemu pětačtyřiceti litrů by tak měla poskytovat dostatečný dojezd.

Jaký je Prius v praxi? Už při nastupování je zřejmé, že jízda s ním je lehce futuristický zážitek. Motor se nestartuje klíčkem, ale tlačítkem pod volantem. Neřadí se, řidič jen sešlapuje pedál, o vše se stará elektronicky řízená převodovka. Při startu není motor ani slyšet, do padesátikilometrové rychlosti táhne auto elektromotor, až pak se přidá benzinová patnáctistovka s výkonem 57 kilowattů.

Na dotykovém displeji se graficky znázorňuje momentální dění v hybridním systému nebo průběh spotřeby v pětiminutových úsecích. Každý má podobu sloupce, v němž se po dobití akumulátoru o 50 Wh zobrazí zelené autíčko či jeho polovina. Je to pro začátečníka dost složité na chápání, ale jde to zvládnout.

Samotná jízda v Priusu se příliš neliší od běžných automobilů. Auto se rychle rozjíždí, dobře brzdí, jen motor je slyšet pouze ve vysokých otáčkách. Brzdy reagují v závislosti na rychlosti vozu, na to si musí řidič zvyknout. Při testu jsme ale jezdili s větší spotřebou, než se chlubí Toyota. Náš Prius si při cestě z Prahy do Krkonoš a zpět vyžádal 5,6 litru benzinu na sto kilometrů jízdy. Spotřeba nižší než pět litrů je reálná možná na zkušebním autodromu, ne ve skutečném provozu, kde auto musí občas zastavovat, rozjíždět se a předjíždět jiná auta.

Jinak je Prius praktickým autem s velkým množstvím prostoru vpředu i vzadu. Opěradla zadních sedadel lze dokonce sklopit do roviny tak, že by se na vzniklé ploše pohodlně vyspaly dvě osoby. Má velký kufr, více než čtyři sta litrů, takže se hodí i pro podnikání. Výbava základní verze je poměrně bohatá, obsahuje například stabilizační systém, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, šest airbagů, tempomat, automatickou klimatizaci a dotykový informační displej. Dražší provedení Prius+ za 939 900 korun přidává ještě například DVD navigaci, bezdrátové připojení Bluetooth, systém otevírání bez klíče a mlhovky.

CO NÁS ZKLAMALO

Při testu jsme jezdili s větší spotřebou, než se chlubí Toyota. Náš Prius si při cestě z Prahy do Krkonoš a zpět požadoval 5,6 litru benzínu na sto kilometrů jízdy, což je o více než litr více, než udávají Japonci. V běžném provozu tedy není jejich údaj reálný.

Foto popis| TECHNICKÉ ÚDAJE

Typ vozu pětimístný hatchback Objem válců 1500 cm3 Max. výkon 57 plus 50 kW Zrychlení 0-100 10,9 s Objem kufru 408 litru Spotřeba (výrobce) 4,3 l/100 km Testovaná spotřeba 5,6 litru Cena (základ) 809 900 Kč

Foto autor| foto: Toyota

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít