Hybrid pro manažery i jejich ženy

14. listopadu 2008, 13:46 - Karel Zaoral
14. listopadu 2008, 13:46

Model přebírá hodně ze vzhledu off-roadů

V Evropě je značka Nissan synonymem pro výkonné a oblíbené terénní vozy a SUV. Automobily jako X-Trail, Patrol, Navara, Pathfinder či Murano se mnohdy i přes vyšší ceny prodávají snadno. Nissan si svou pověst kvalitní značky se skvělými výkony budoval dlouho a poctivě i přes to, že vysoké náklady automobilku nejednou přivedly na pokraj bankrotu. Testovaný quashqai byl pro Nissan trochu krokem do neznáma. Není to off-road ani SUV a současně nelze vzhledem k velikosti hovořit ani o hatchbacku. Chytré hlavy pro takový případ vymyslely pojmenování crossover, tedy v podstatě hybrid několika možných kategorií. Sázka na oblibu SUV se nakonec Nissanu vyplatila. Přitom úvaha lidí z automobilky je prostá. Každým trochu větším městem se prohání smečka podnikatelů a jejich ženušek ve velkých SUV, vybavených kromě všeho dostupného luxusu také výkonnými technologiemi i pro jízdu těžkým terénem. Fakt, že vozy těchto majitelů poznají terén jen při občasném parkování na trávníku, je také dobře známý. Jenže veškerá ta zcela zbytečná off-roadová výbava je drahá. V rámci boje za vyšší marži sečtěme fakta a výsledek je jasný: lidé chtějí velké a robustní auto, z nějž je dobře vidět a v němž se cítí bezpeční. Terénní výbava je v podstatě nezajímá. A tak vznikl quashqai. Auto s výrazem off-roadu, vysoké, poskytující dobrý rozhled, avšak bez terénních technologií. Tedy levnější a zároveň umožňující nastavit vyšší prodejní marže. Nyní už je možné konstatovat, že vzhledem k prodejním číslům zákazníci Nissanu absenci off-road schopností ani trochu nevyčítají. Navíc zájemci si mohou pohon 4×4 dopřát za příplatek. Ačkoliv by se chtělo poznamenat, že do města se hodí spíše vozy typu Smart, trojice miniaut z Kolína či auta jako Volkswagen Lupo, i Quashqai má své opodstatnění. Vysoká stavba vozu a pneumatiky o vyšším profilu znamenají, že auto si poradí i s rozbitými městskými silnicemi, a to při zachování pohodlí pro cestující. Plastové lemování kolem nejrizikovějších partií vozu, tedy nárazníků, lemů blatníků a podběhů se do města hodí také. Hodně škrábanců, což potvrdí každý servis, vzniká neopatrným couváním nebo parkováním. Výhoda plastů spočívá v tom, že jsou pružnější než plech a škrábance na nich nejsou tolik vidět. Jejich potenciální výměna za nové není také tak nákladná, jako by tomu bylo v případě lakovaných částí karoserie. Celkový design hodně odkazuje na větší a luxusnější murano, přičemž svými rozměry je quashqai něčím mezi malým SUV a velkým hatchbackem. Interiér vozu překvapí i zhýčkaného Evropana. Vnitřní nekvalita i drahých vozů z Asie či Ameriky už je klišé, které neplatí. Důkazem může být například Honda Accord poslední generace, auto s možná nejhezčím interiérem všech dob. Materiály uvnitř nissanu snesou kritiku. Nejde o leštěné dřevo a gravírované prvky na panelu audiosoustavy jako u lexusu, ale dané cenové třídě odpovídají velmi dobře. Sedadlům sice chybí boční vedení a pořádná opora ramen, avšak quashqai je auto do města. Ve městě se většinou nejezdí tak, aby řidič v zatáčkách potřeboval boční vedení jako u speciálu Le Mans. Auto si zatím zasloužilo jen chválu a v případě motoru a podvozku se nic k horšímu nezmění. Již dříve testovaný motor 1,5 dCi potvrdil své kvality. Pocitově jej lze přirovnat k o tři deci větším dieselům fordu. Zátah je díky kroutícímu momentu i na poměrně velký Qqashqai slušný, díky čemuž se spotřeba ve městě vejde pod devět litrů nafty na sto kilometrů. Mimo město nssan umí jezdit i za méně než osm litrů. Je to sice více, než uvádí automobilka, ale pořád jde o slušné hodnoty. Motoru zdatně sekunduje i skvěle naladěný podvozek. Vzhledem k vysokým profilům pneumatik nevadí ani jeho tvrdší a sportovnější nastavení. Celkový verdikt je tedy k Nissanu Quashqai příznivý. Městu skutečně odolá.

klady jízdní vlastnosti pohodlné odpružení úsporný motor přesné řízení

zápory omezený prostor na zadních sedadlech

tabulka: motor: řadový vznětový čtyřválec objem: 1461 ccm výkon: 78 kW Nejvyšší rychlost (km/h): 174 Zrychlení 0-100 km/h (s): 12,2 spotřeba: 9/7/8 převodovka: šestistupňová manuální cena 546900 Kč(základní)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče