Menu Zavřít

Hvězda v nové roli

25. 5. 2012
Autor: Euro.cz

S dalším novým modelem zkouší britská značka prorazit u širšího publika. Daří se jí to se střídavými úspěchy

Tohle nebezpečí číhá na každého herce, kterému se podařilo prorazit z prken regionálního divadla rovnou do výrazné role v kasovním trháku. Pokud napoprvé uspějete příliš, riskujete, že si vás publikum na dlouhá léta spojí s jednou jedinou rolí. Jestli vůbec lze být příliš úspěšný na automobilovém trhu, rozhodně se to podařilo znovuzrozené britské značce Mini s jejím originálním malým autem. Nové SUV jménem Countryman proto stojí před nezáviděníhodným úkolem: musí lidi naučit, že Mini nedělá jenom „mini“.

Krok do praktických vod

Countryman, crossover neboli kříženec mezi malým hatchbackem a všestranným autem kategorie SUV se z celé novodobé produkce Mini zatím nejvíce vzdaluje původními konceptu. Je to první mini s pětidveřovou karoserií. První mini s (volitelným) pohonem všech čtyř kol. První mini s (volitelným) dvoulitrovým motorem. Zkrátka první mini, o kterém lze vážně uvažovat i jako o hlavním autě v rodině.
Aplikace výrazových prostředků stylového autíčka na malé SUV není bez rizika, ale designéři BMW ji zvládli se ctí. Countryman vyměnil roztomilý výraz malého mini za poněkud chlapáčtější tvář a se svými podsaditými proporcemi vypadá jako auto z komiksu, které okamžitě inspiruje fantazii. Dovednou prací s „grafikou“, jak se v hantýrce designérů říká dvourozměrným konturám masky chladiče, bočního prosklení nebo zadních svítilen, se vozítko vcelku vkusně hlásí k designovému odkazu své značky. A v interiéru zrovna tak.
Stejně jako v jiných vozech značky Mini i tady najdete kouzelně nepraktickou palubní desku s malým otáčkoměrem přímo před řidičem a obřím orlojem rychloměru uprostřed, do kterého je nemožné se nezamilovat čistě pro jeho odzbrojující nepřiměřenost. Okna nebo zámky dveří se namísto tlačítek ovládají chromovanými páčkami jako ve starých letadlech, schránka mezi sedadly má podobu pouzdra na brýle, a dokonce i sedadla jsou tvarována tak nějak odvážněji, než bývá zvykem. Gigantický ciferník rychloměru skýtá dost místa pro barevný displej grafického ovládacího rozhraní. Jednotlivé volby se procházejí a potvrzují mnohosměrným joystickem mezi sedadly, jehož funkce (byť nikoli podoba) odpovídají systému iDrive z modelů BMW.
Přestože některé detaily jsou nové, okamžitě se tu cítíte jako v Mini. O to větším překvapením je, kolik prostoru tento extrovertní interiér skutečně poskytuje. Vpředu mají dostatek místa nad hlavou i opravdoví dlouháni a vzadu se dva dospělí usadí zrovna tak pohodlně jako ve většině nejběžnějších rodinných aut. Absolutní přepravní kapacita 1170 litrů napovídá, že pro chronické chalupáře nebude countryman to pravé ořechové, ale 350 litrů v pětimístném obsazení je navlas stejná hodnota jako u modelu Volkswagen Golf.

Víte, že řídíte

Už před prvním stiskem startovacího tlačítka je tedy zjevné, že coutryman dokázal zdařile skloubit styl a estetiku Mini s prostorem pro běžnou mladou rodinu. Jiná – a vzhledem k dosavadní tradici Mini možná závažnější – otázka je, zda zachová čest svým genům také na silnici.
Malá auta značky Mini si vydobyla pozici ikony nejen mezi mladými ženami a styludbalými muži, již bývají někdy nazýváni jako „metrosexuálové“, ale také mezi nadšenými řidiči. A to ani ne tak jiskrným podáním výkonu benzinových motorů, jako spíše kouzelně hyperaktivním jízdním projevem. Když jedete ve voze značky Mini, víte, že řídíte auto.
Countryman se od prvního okamžiku snaží vtáhnout vás do akce stejně jako jeho menší příbuzní, a s rychlým řízením a agilním podvozkem se mu to i docela daří. Protahovat tohle malé SUV sérií zatáček je, proč to nepřiznat, opravdová zábava. Ale s jiným motorem mohl být zážitek z jízdy ještě lepší. Sluší se zdůraznit, že Mini má v nabídce i některé výtečné motory v čele s přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou, která je sama o sobě řidičskou událostí. Testovanou verzi Cooper SD ale pohání dvoulitrový turbodiesel.
Ve vozech jako BMW 318d mu lze stěží něco vytýkat, zde je však nainstalován úplně jinak a příliš mu to nesedí. Nepokrytě dieselový zvukový projev a vlažná akcelerace nejenže nejsou v souladu s charakterem značky Mini, ale zaostávají i za aktuálním standardem třídy. Bouchání od těžkých kol se také rychle omrzí. A celková úroveň hluku v dálničním tempu je jednoduše zklamáním, stejně jako reálná spotřeba přes osm litrů (byť v tomto bodě obžaloby podezříváme automatickou převodovku, která se dodává jako příplatková výbava). Co lze tolerovat u malého vozu se sportovním espritem, působí v autě s rodinnými ambicemi nemístně. Zvlášť když se jedná o auto tak nákladné.

Malý tělem, velký cenou

Mini je prémiová značka a hodnotit countryman poměrem velikosti k ceně by znamenalo nepochopení věci. Pokud bychom ji aplikovali důsledně, vedla by nás tato hokynářská logika nevyhnutelně k závěru, že nejlepším malým SUV na trhu je Dacia Duster. Jistě není potřeba rozvádět, že tomu tak není. Countryman Cooper SD s pohonem všech kol však stojí bezmála tři čtvrtě milionu, přičemž výbavou nijak nehýří. S automatickou klimatizací, rozhraním Bluetooth, špičkovým rádiem, parkovacími senzory a několika dalšími věcmi, které dnes většina zákazníků považuje za samozřejmé, se snadno dostanete nad devět set tisíc. A to je vpravdě hvězdný honorář pro herce, který má sice mimořádně pohlednou tvář a věhlasné jméno, ale na plátně tentokrát podal výkon spíše rutinní.

Plusy

+ okouzlující estetika kabiny
+ živé chování v zatáčkách
+ neočekávaná prostornost

Minusy

- motorizace SD neodpovídá duchu Mini
- rezervy v cestovním komfortu
- vysoká cena

BRAND24

Mini Countryman Cooper SD ALL4 automat

Cena: 767 325 Kč Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 2,0 l, 105 kW, 305 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s Nejvyšší rychlost: 195 km/h Spotřeba 5,7 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).