Hvězda jménem Interstar právě vyšla

29. října 2002, 00:00 - Petr Doul
29. října 2002, 00:00

Evropským značkám užitkových vozů přibyla konkurence z Japonska Po léta ovládají segment užitkových vozů do 3,5 t evropské značky jako Fiat se svým Ducatem, Citroen s modelem Jumper, Renault s Masterem a Peugeot s Boxerem. Jedinou výjimkou v evropské příslušnosti byl"americký" Ford s modelem Transit, který se ale stejně vyrábí v Evropě.

Evropským značkám užitkových vozů přibyla konkurence z Japonska

Po léta ovládají segment užitkových vozů do 3,5 t evropské značky jako Fiat se svým Ducatem, Citroen s modelem Jumper, Renault s Masterem a Peugeot s Boxerem. Jedinou výjimkou v evropské příslušnosti byl“americký“ Ford s modelem Transit, který se ale stejně vyrábí v Evropě.

V těchto dnech už výše napsané neplatí a počínaje druhou polovinou tohoto měsíce vstupuje do bitvy o zákazníky na poli užitkových vozů také japonský Nissan. Nový model - Nissan Interstar je lehký užitkový automobil, který spadá do kategorie vozů s celkovou hmotností od 2,8 do 3,5 tuny. Kompletní paleta variant zahrnuje vozy ve třech délkách L1 4888 mm, L2 5388 mm a L3 5888 mm, třech výškách H1 2249 mm, H2 2489 mm a H3 2718 mm, s pěti různými objemy skříně L1H1 8 m 3, L1H2 9,1 m 3, L2H2 10,8 m 3, L3H2 12,6 m 3 a L3H3 13,9 m 3, a s výběrem ze tří dieselových motorů se systémem přímého vstřikování paliva commonrail. Interstar nastupuje po bok Nissanu Atleon a Nissanu Cabstar E, což zákazníkům Nissanu umožní vybírat si vhodné vozidlo v rozsahu od 2,8 až po 15 tun celkové hmotnosti. Užitkové vozy jsou především pracovním nástrojem, pro který je klíčovou vlastností nosnost a velikost nákladového prostoru. Z tohoto pohledu má Interstar obrovskou výhodu v podobě nejvyšší užitečné hmotnosti a nejobjemnějšího prostoru pro náklad ve své třídě, měřeno v poměru k celkové velikosti vozidla. Interstar má ve své třídě nejnižší úroveň podlahy, což významně usnadňuje nakládku a vykládku přepravovaného zboží. K nejlepším co do výkonu a točivého momentu patří také trojice turbodieselů common-rail, stejně jako ovladatelnost Interstaru a vynikající brzdy. I když jsou argumenty jako velký výběr verzí, silné motory a dobrá ovladatelnost velice atraktivní, u užitkového automobilu jsou pro majitele nejdůležitější celkové provozní náklady. Interstar patří ve své třídě ke špičce a navíc tuto přednost umocňuje bezkonkurenční nabídkou plné tříleté záruky (nebo do ujetí 100 000 km) a dvanáctiletou zárukou na odolnost proti prorezivění. Kabina Interstaru je přizpůsobena životnímu stylu velmi zaměstnaných dopravců, takže poskytuje vlídné pohodlí i při celodenních jízdách. Nastupování i vystupování, které řidič dodávky podstupuje tolikrát denně, ulehčují doširoka otevírané dveře s pohodlným nízkým stupínkem. Díky kompaktnímu zavěšení kol na zdvojených ramenech je podlaha prostorné kabiny plochá, takže se v ní může posádka pohodlně přesouvat z místa na místo. Sedačky jsou ergonomicky dobře řešené. Sedačka řidiče je navíc výškově stavitelná. Z vozu je velice slušný výhled a rozměrná zdvojená zpětná zrcátka, na přání elektricky seřiditelná, nabízejí dobrý přehled o dění i vzadu za vozidlem. Úroveň hluku je velmi důležitým prvkem, ovlivňujícím nejen pohodlí či únavu řidiče, ale i tak ryze praktické věci jako třeba poslech rádia nebo bezproblémové vyřizování telefonních hovorů. Díky paletě moderních turbodieselů s přímým vstřikováním paliva commonrail by měla být úroveň hluku, pronikajícího do kabiny, na nejnižší úrovni v této kategorii. V kabině je množství specificky navržených praktických úložných prostor, včetně třeba síťky na poznámkové bloky a pera, odkládací police pod sedadlem spolujezdce nebo kapsy ve dveřích, kam je možné odložit i velkou PET láhev s pitím. Moderní přístrojová deska zahrnuje standardně otáčkoměr, na přání pak i integrovaný elektronický tachograf. Trojice balíčků příplatkové výbavy obsahuje také elektricky ovládaná přední okna, klimatizaci, čelní sklo se sníženým prostupem tepla a UV záření, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání, systém ABS a jeden či dva airbagy. Některé automobilky ještě nabízejí benzinové motory jako jednu z možností ve výběru pohonné jednotky, avšak u užitkovém automobilu s tak dlouhou životností je jasným favoritem turbodiesel nebo motor na plyn. Interstar nabízí na výběr hned tři turbodiesely, ovšem plynový agregát v nabídce zatím chybí. Všechny tři motory jsou moderní konstrukce, s přímým vstřikováním paliva a vysokotlakým systémem common-rail. Prvním motorem je čtyřválec 1.9 dCi s výkonem 59 kW (82 koní) při 3500 ot./min. a točivým momentem 200 Nm při 2000 ot./min. Spotřebuje pouze 8 litrů nafty na 100km. S působivým servisním intervalem 30 000 km je 1.9 dCi skvělým příkladem ekonomického provozu. Dalším agregátem v nabídce je 2.2 dCi se 16 ventily. Pro zlepšení podmínek spalování má vstřikovací trysky umístěny ve spalovacím prostoru svisle mezi ventily. Dává výkon 66 kW (90 koní) při 3650 ot./min. a točivý moment 260 Nm při 1500 ot./min. Spotřeba pohonných hmot dosahuje 8,7 litru na 100 km a servisní interval je opět 30 000 km. Na špici nabídky je 2.5 dCi, opět se 16 ventily. Dává výkon 85 kW (115 k) při 3600 ot./min. a masivní točivý moment 290 Nm při 1600 ot./min. Tento silný motor je ideální pro nejtěžší náklady, které zvládá ekonomicky a tiše. Spotřeba pohonných hmot je 8,9 litru na 100 km a servisní interval 30 000 kilometrů, stejně jako u ostatních motorů. S nejvyšší rychlostí 145 km/h může 2.5 dCi snadno zdolávat i dlouhé cesty, na nichž vždy pohodlně stačí tempu ostatních vozidel. Všechny tři motory mají hladký chod a hbitě reagují už od nízkých otáček i s plným nákladem. S dlouhými servisními intervaly (včetně načasování výměny rozvodových řemenů na 120 000 kilometrů) a nízkou spotřebou pohonných hmot může Interstar podávat oslnivé výkony na ohromné vzdálenosti při mimořádné úspornosti rok za rokem. Zvláště s naloženým vozidlem je jeho ovladatelnost klíčovým prvkem, zajišťujícím bezpečnost dodávek. Interstar má přední nápravu s dvojitými rameny a zadní nápravu odpruženou klasickými listovými pery. Zavěšení je konstruované pro bezpečné a efektivní zvládnutí jakýchkoli provozních podmínek, od prázdného po plně naložený vůz, v městských ulicích i na dálnici. Také brzdy jsou velmi důležité pro vozidla, která jezdí s tak proměnlivým zatížením. Interstar má čtyři kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, a na přání také brzdový systém ABS. Ve své třídě má s velkým náskokem nejkratší brzdnou dráhu, což dále zvyšuje bezpečnost a zlepšuje ovladatelnost. Vybrat si ten správný vůz pro svou práci je samozřejmě klíčové. Přinejmenším stejně důležité je ale také ekonomické udržení vozidla v provozu. Jak už bylo výše řečeno, Nissan nabízí na Interstar plnou tříletou garanci (nebo do 100 000 km) a šestiletou záruku proti prorezivění. A taková záruka se také počítá, nemyslíte?

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče