Hvězda jménem Interstar právě vyšla

29. října 2002, 00:00 - Petr Doul
29. října 2002, 00:00

Evropským značkám užitkových vozů přibyla konkurence z Japonska Po léta ovládají segment užitkových vozů do 3,5 t evropské značky jako Fiat se svým Ducatem, Citroen s modelem Jumper, Renault s Masterem a Peugeot s Boxerem. Jedinou výjimkou v evropské příslušnosti byl"americký" Ford s modelem Transit, který se ale stejně vyrábí v Evropě.

Evropským značkám užitkových vozů přibyla konkurence z Japonska

Po léta ovládají segment užitkových vozů do 3,5 t evropské značky jako Fiat se svým Ducatem, Citroen s modelem Jumper, Renault s Masterem a Peugeot s Boxerem. Jedinou výjimkou v evropské příslušnosti byl“americký“ Ford s modelem Transit, který se ale stejně vyrábí v Evropě.

V těchto dnech už výše napsané neplatí a počínaje druhou polovinou tohoto měsíce vstupuje do bitvy o zákazníky na poli užitkových vozů také japonský Nissan. Nový model - Nissan Interstar je lehký užitkový automobil, který spadá do kategorie vozů s celkovou hmotností od 2,8 do 3,5 tuny. Kompletní paleta variant zahrnuje vozy ve třech délkách L1 4888 mm, L2 5388 mm a L3 5888 mm, třech výškách H1 2249 mm, H2 2489 mm a H3 2718 mm, s pěti různými objemy skříně L1H1 8 m 3, L1H2 9,1 m 3, L2H2 10,8 m 3, L3H2 12,6 m 3 a L3H3 13,9 m 3, a s výběrem ze tří dieselových motorů se systémem přímého vstřikování paliva commonrail. Interstar nastupuje po bok Nissanu Atleon a Nissanu Cabstar E, což zákazníkům Nissanu umožní vybírat si vhodné vozidlo v rozsahu od 2,8 až po 15 tun celkové hmotnosti. Užitkové vozy jsou především pracovním nástrojem, pro který je klíčovou vlastností nosnost a velikost nákladového prostoru. Z tohoto pohledu má Interstar obrovskou výhodu v podobě nejvyšší užitečné hmotnosti a nejobjemnějšího prostoru pro náklad ve své třídě, měřeno v poměru k celkové velikosti vozidla. Interstar má ve své třídě nejnižší úroveň podlahy, což významně usnadňuje nakládku a vykládku přepravovaného zboží. K nejlepším co do výkonu a točivého momentu patří také trojice turbodieselů common-rail, stejně jako ovladatelnost Interstaru a vynikající brzdy. I když jsou argumenty jako velký výběr verzí, silné motory a dobrá ovladatelnost velice atraktivní, u užitkového automobilu jsou pro majitele nejdůležitější celkové provozní náklady. Interstar patří ve své třídě ke špičce a navíc tuto přednost umocňuje bezkonkurenční nabídkou plné tříleté záruky (nebo do ujetí 100 000 km) a dvanáctiletou zárukou na odolnost proti prorezivění. Kabina Interstaru je přizpůsobena životnímu stylu velmi zaměstnaných dopravců, takže poskytuje vlídné pohodlí i při celodenních jízdách. Nastupování i vystupování, které řidič dodávky podstupuje tolikrát denně, ulehčují doširoka otevírané dveře s pohodlným nízkým stupínkem. Díky kompaktnímu zavěšení kol na zdvojených ramenech je podlaha prostorné kabiny plochá, takže se v ní může posádka pohodlně přesouvat z místa na místo. Sedačky jsou ergonomicky dobře řešené. Sedačka řidiče je navíc výškově stavitelná. Z vozu je velice slušný výhled a rozměrná zdvojená zpětná zrcátka, na přání elektricky seřiditelná, nabízejí dobrý přehled o dění i vzadu za vozidlem. Úroveň hluku je velmi důležitým prvkem, ovlivňujícím nejen pohodlí či únavu řidiče, ale i tak ryze praktické věci jako třeba poslech rádia nebo bezproblémové vyřizování telefonních hovorů. Díky paletě moderních turbodieselů s přímým vstřikováním paliva commonrail by měla být úroveň hluku, pronikajícího do kabiny, na nejnižší úrovni v této kategorii. V kabině je množství specificky navržených praktických úložných prostor, včetně třeba síťky na poznámkové bloky a pera, odkládací police pod sedadlem spolujezdce nebo kapsy ve dveřích, kam je možné odložit i velkou PET láhev s pitím. Moderní přístrojová deska zahrnuje standardně otáčkoměr, na přání pak i integrovaný elektronický tachograf. Trojice balíčků příplatkové výbavy obsahuje také elektricky ovládaná přední okna, klimatizaci, čelní sklo se sníženým prostupem tepla a UV záření, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání, systém ABS a jeden či dva airbagy. Některé automobilky ještě nabízejí benzinové motory jako jednu z možností ve výběru pohonné jednotky, avšak u užitkovém automobilu s tak dlouhou životností je jasným favoritem turbodiesel nebo motor na plyn. Interstar nabízí na výběr hned tři turbodiesely, ovšem plynový agregát v nabídce zatím chybí. Všechny tři motory jsou moderní konstrukce, s přímým vstřikováním paliva a vysokotlakým systémem common-rail. Prvním motorem je čtyřválec 1.9 dCi s výkonem 59 kW (82 koní) při 3500 ot./min. a točivým momentem 200 Nm při 2000 ot./min. Spotřebuje pouze 8 litrů nafty na 100km. S působivým servisním intervalem 30 000 km je 1.9 dCi skvělým příkladem ekonomického provozu. Dalším agregátem v nabídce je 2.2 dCi se 16 ventily. Pro zlepšení podmínek spalování má vstřikovací trysky umístěny ve spalovacím prostoru svisle mezi ventily. Dává výkon 66 kW (90 koní) při 3650 ot./min. a točivý moment 260 Nm při 1500 ot./min. Spotřeba pohonných hmot dosahuje 8,7 litru na 100 km a servisní interval je opět 30 000 km. Na špici nabídky je 2.5 dCi, opět se 16 ventily. Dává výkon 85 kW (115 k) při 3600 ot./min. a masivní točivý moment 290 Nm při 1600 ot./min. Tento silný motor je ideální pro nejtěžší náklady, které zvládá ekonomicky a tiše. Spotřeba pohonných hmot je 8,9 litru na 100 km a servisní interval 30 000 kilometrů, stejně jako u ostatních motorů. S nejvyšší rychlostí 145 km/h může 2.5 dCi snadno zdolávat i dlouhé cesty, na nichž vždy pohodlně stačí tempu ostatních vozidel. Všechny tři motory mají hladký chod a hbitě reagují už od nízkých otáček i s plným nákladem. S dlouhými servisními intervaly (včetně načasování výměny rozvodových řemenů na 120 000 kilometrů) a nízkou spotřebou pohonných hmot může Interstar podávat oslnivé výkony na ohromné vzdálenosti při mimořádné úspornosti rok za rokem. Zvláště s naloženým vozidlem je jeho ovladatelnost klíčovým prvkem, zajišťujícím bezpečnost dodávek. Interstar má přední nápravu s dvojitými rameny a zadní nápravu odpruženou klasickými listovými pery. Zavěšení je konstruované pro bezpečné a efektivní zvládnutí jakýchkoli provozních podmínek, od prázdného po plně naložený vůz, v městských ulicích i na dálnici. Také brzdy jsou velmi důležité pro vozidla, která jezdí s tak proměnlivým zatížením. Interstar má čtyři kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením, a na přání také brzdový systém ABS. Ve své třídě má s velkým náskokem nejkratší brzdnou dráhu, což dále zvyšuje bezpečnost a zlepšuje ovladatelnost. Vybrat si ten správný vůz pro svou práci je samozřejmě klíčové. Přinejmenším stejně důležité je ale také ekonomické udržení vozidla v provozu. Jak už bylo výše řečeno, Nissan nabízí na Interstar plnou tříletou garanci (nebo do 100 000 km) a šestiletou záruku proti prorezivění. A taková záruka se také počítá, nemyslíte?

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít