Hutníci všech zemí, nespojujte se!

19. května 2008, 00:00 - Petr Bayer
19. května 2008, 00:00

Menší firmy se přeorientují pružněji než otylá impéria.

Gottwaldovská zaslepená vize o vybudování jednolitého dominantního těžkého průmyslu dostává nové obrysy. Ocelářské megafúze jsou ve světě na vzestupu a budou pokračovat do doby, než železný Otesánek sežere sám sebe.

Jenom v minulém roce byla celková hodnota fúzí a akvizic více než 160 miliard dolarů, což je naprosto obludné. Jak jinak lze chápat sňatky z rozumu dříve znesvářených konkurenčních soků, jako jsou ThyssenKrupp nebo ArcelorMittal, přičemž při druhém požírání se stala potravou i naše bývalá ostravská Nová huť?

Dříve se prali jako dva kohouti na jednom smetišti, dnes se schovali pod jednu střechu. Apetit těchto kolosů je značný – jak však může chutnat například tradiční lucemburský černý pudink na indickém kari, jak to „uvařili“ v ArcelorMittal?

Tato krmě může zhořknout především menším provozům v nepříliš důležitých zemích, typicky v českých luzích a hájích, kde se určitě nebudou při nepříznivém vývoji párat s jejich uzavřením. Obr se statisíci zaměstnanci jistě oželí pár tisíc „mravenečků“. A truchlivý konec nemusí být tak vzdálený. Jednomu až běhá mráz po zádech, jak bytní čínské ocelárny, které se derou na přední místa v celosvětovém žebříčku.

To už nejsou pomatené pokusy z minulosti, kdy v každé vesnici se podle příkazů diktátora Mao Ce-tunga snažili v hliněných pecích přetavovat cokoli, ale vážné hrozby ostatnímu hutnictví, české nevyjímaje. Vždyť Čína a sousední Indie a Rusko patří mezi nejrychleji rostoucí ocelářské trhy.

K zavalení evropských odbytišť je nyní přímo vybízí padající dolar a posilující euro či koruna, což jim zavírá vrátka na americký trh a naopak dává více vydělat na starém kontinentě. V nejlidnatější zemi planety prozatím dohánějí hlavně manko ve výrobě oceli pro stavebnictví, ale na vyspělejší technologie jistě také dojde. České hutě se také stávají stále závislejší na automobilovém průmyslu, což přináší další rizika.

Menší firmy se však při nevyhnutelných výkyvech poptávky po vozidlech mohou pružně na jinou výrobu přeorientovat snáze než otylá impéria, která si nevidí přes tučná břicha ani na špičky bot.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít