Hutníci všech zemí, nespojujte se!

19. května 2008, 00:00 - Petr Bayer
19. května 2008, 00:00

Menší firmy se přeorientují pružněji než otylá impéria.

Gottwaldovská zaslepená vize o vybudování jednolitého dominantního těžkého průmyslu dostává nové obrysy. Ocelářské megafúze jsou ve světě na vzestupu a budou pokračovat do doby, než železný Otesánek sežere sám sebe.

Jenom v minulém roce byla celková hodnota fúzí a akvizic více než 160 miliard dolarů, což je naprosto obludné. Jak jinak lze chápat sňatky z rozumu dříve znesvářených konkurenčních soků, jako jsou ThyssenKrupp nebo ArcelorMittal, přičemž při druhém požírání se stala potravou i naše bývalá ostravská Nová huť?

Dříve se prali jako dva kohouti na jednom smetišti, dnes se schovali pod jednu střechu. Apetit těchto kolosů je značný – jak však může chutnat například tradiční lucemburský černý pudink na indickém kari, jak to „uvařili“ v ArcelorMittal?

Tato krmě může zhořknout především menším provozům v nepříliš důležitých zemích, typicky v českých luzích a hájích, kde se určitě nebudou při nepříznivém vývoji párat s jejich uzavřením. Obr se statisíci zaměstnanci jistě oželí pár tisíc „mravenečků“. A truchlivý konec nemusí být tak vzdálený. Jednomu až běhá mráz po zádech, jak bytní čínské ocelárny, které se derou na přední místa v celosvětovém žebříčku.

To už nejsou pomatené pokusy z minulosti, kdy v každé vesnici se podle příkazů diktátora Mao Ce-tunga snažili v hliněných pecích přetavovat cokoli, ale vážné hrozby ostatnímu hutnictví, české nevyjímaje. Vždyť Čína a sousední Indie a Rusko patří mezi nejrychleji rostoucí ocelářské trhy.

K zavalení evropských odbytišť je nyní přímo vybízí padající dolar a posilující euro či koruna, což jim zavírá vrátka na americký trh a naopak dává více vydělat na starém kontinentě. V nejlidnatější zemi planety prozatím dohánějí hlavně manko ve výrobě oceli pro stavebnictví, ale na vyspělejší technologie jistě také dojde. České hutě se také stávají stále závislejší na automobilovém průmyslu, což přináší další rizika.

Menší firmy se však při nevyhnutelných výkyvech poptávky po vozidlech mohou pružně na jinou výrobu přeorientovat snáze než otylá impéria, která si nevidí přes tučná břicha ani na špičky bot.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít