Hurá na Západ

20. března 2008, 15:57 - Vadim Fojtík
20. března 2008, 15:57

Plzeňská firma chce na Sardinii získat miliardový kontrakt na nové tramvaje

Šéf společnosti Škoda Holding Jiří Zapletal se počátkem minulého týdne mohl spokojeně usadit v jedné z kaváren v centru italského města Cagliari a popíjet esspreso. Dceřiná firma holdingu, Škoda Transportation, totiž před několika hodinami úspěšně uzavřela dodávku devíti tramvají pro místní dopravní podnik Fabiani Construzioni. Po pětiletém snažení. V historii plzeňského podniku je to první kontrakt na tramvaje v západní Evropě. „Pomůže nám nejen na Západě, ale i na dalších perspektivních teritoriích na Východě,“ je přesvědčen šéf holdingu.

Dalších třicet

Italská mise však pro Škodu Transportation nekončí. Vedení strojírenské firmy věří, že ji úspěšná dodávka výrazně pomůže i v boji o další kontrakty v Cagliari. Radnice společně s místní samosprávou a italským ministerstvem dopravy totiž plánují, že v současnosti zhruba pět kilometrů dlouhý úsek každoročně prodlouží zhruba o další dva tisíce metrů. Za patnáct let by tak tramvajová trasa měl měřit až čtyřicet kilometrů. „Ve střednědobém horizontu by tak Cagliari mělo nakoupit dalších pětadvacet až třicet tramvají,“ konstatoval ředitel místního dopravního podniku Ernest Porcu. Ten předpokládá, že do konce příštího roku město dokončí přípravu projektu. Kontrakt s dodavatelem až třiceti tramvají chce uzavřít v roce 2010. „Když vše půjde podle současných plánů, první vozy převezmeme v letech 2011 až 2012,“ konstatoval. Na rozvoj tramvajové dopravy hodlá místní samospráva vynaložit zhruba 320 milionů eur, což je více než osm miliard korun. Zhruba třetina uvedené částky bude použita na nákup tramvají. „Je to pro nás velká příležitost, které hodláme využít,“ tvrdí Zapletal. Pro firmu by objednávka na 30 tramvají znamenala kontrakt ve výši 1,35 až 1,65 miliardy korun. „Cena jedné tramvaje se pohybuje v rozmezí 45 až 55 milionů korun. V závislosti na jejím vybavení,“ konstatoval ředitel realizace projektů Škody Transportation Marek Herbst. „Kdybychom si mohli sami vybrat, tak se znovu obrátíme na Škodu Transportation. Na dodávku dalších tramvají ale musíme vypsat samostatné výběrové řízení,“ upozornil Porcu. Škoda bude mít v následném miliardovém tendru - dle odborníků obeznámených s místním prostředím - jediného vážného soupeře, italskou společnost Ansaldo, která pro nedaleké město Sassari dodala čtyři tramvaje Sirius. Zmíněné stroje, stejně jako ty od Škodovky, mají netradiční rozchod kol 950 milimetrů. V Česku, s výjimkou Liberce, je to o půl metru více. I proto česká firma musela nové stroje pro Cagliari testovat v Bratislavě. Většina dalších konkurenčních výrobců stroji podobných parametrů nedisponuje. Dopravní podnik Cagliari navíc počítá, že v budoucnu nahradí tramvajemi i část železniční dopravy, která město spojuje s dalšími oblastmi na ostrově. „Něco jako systém tram-train, s menší přepravní kapacitou, ale zato s větším komfortem pro cestující. V počáteční fázi bychom potřebovali dalších deset tramvají,“ upozornil Porcu. Tedy další výběrové řízení v hodnotě kolem půl miliardy korun. Itálie se k tramvajové dopravě vrací ve větším měřítku zhruba po čtyřech desetiletích. Třeba v Cagliari jezdily tramvaje od roku 1888 do počátku šedesátých let minulého století. Pak však firmy Fiat a Pirelli začaly lobbovat za autobusovou a trolejbusovou dopravu. Úspěšně. Fiat, který v šedesátých letech vyráběl i autobusy, přesvědčil zástupce italských měst, aby upustili od tramvají a zajistili dopravní obslužnost jeho vozy. „Nová výběrová řízení na tramvaje vypisují i další města, například Verona a Řím. Jsem přesvědčen, že se jich Škodovka zúčastní,“ tvrdí český velvyslanec v Itálii Vladimír Zavázal. Dalším městem, které chce budovat nové tramvajové trasy, je i Florencie. Proti plánům zdejší radnice je však asi šedesát organizací, které rozmach této hromadné dopravy zatím úspěšně blokují.

Lepší na východ než na západ

Vedení Škody holdingu však přiznává, že za daleko perspektivnější považuje východní než západní Evropu. Dopravní podniky mimo jiné v Rumunsku, Polsku, na Ukrajině a zemích bývalé Jugoslávie totiž disponují velice zastaralým vozovým parkem. A když seženou dostatek finančních prostředků a přistoupí k modernizaci, tak pokaždé ve velkém. Objednají si mnohdy desítky kusů najednou za stovky milionů až miliardy korun. Na rozdíl od západních států, kde firmy až na výjimky nakupují jen po několika kusech. Škoda Transportation, která se kromě výroby tramvají zabývá i produkcí vlakových souprav a náhradních dílů pro vozy metra, loni vyrobila 35 tramvají. Pro letošek plánuje produkci minimálně 42 strojů. Zřejmě největším kontraktem, jenž podnik v posledních letech uzavřel, je dodávka desítek tramvají pro Dopravní podnik hlavního města Prahy za několik miliard korun. V Česku má Škoda Transportation ve výrobě tramvají jediného konkurenta - firmu Inekon, která vozy produkuje ve svých halách v Ostravě.

BOX: Tramvajový provoz po italsku Cagliarský dopravní podnik musel najmout na „ochranu“ nových tramvají několik studentů. Ty rozmístil na frekventovaných křižovatkách, přes které vozy projíždí. Důvod je jediný, motoristé, kteří mnohdy nerespektují ani barvy na semaforech, natož jiná dopravní značení, totiž ignorovali i projíždějící tramvaje. Při zkušebních jízdách tak studenti za pomoci umělohmotných řetězů uzavírali křižovatky a bránili ostatním motoristům v průjezdu. Ne vždy byli úspěšní. Na internetovou stránku YouTube někdo umístil video, na kterém auto jedoucí rychlostí minimálně sedmdesát kilometrů v hodině jen o několik metrů míjí uskakující studenty a rozjetou tramvaj. „Problémů s provozem je ale více,“ tvrdí jeden ze zaměstnanců Škodovky. Italský dopravní podnik totiž dlouho požadoval, aby tramvaje místo klasického zvonku disponovaly stejným klaksonem jako automobily. „Tvrdili, že zvuk zvonku nikdo nezná, a když projíždějící tramvaj zazvoní, tak se místní otočí spíš ke kostelu než na silnici. Nakonec však souhlasili s klasickým zvonkem,“ konstatoval zaměstnanec českého podniku. Studenti na křižovatkách ale zůstanou. Minimálně několik týdnů, než si cagliarští motoristé na tramvaje zvyknou.

BOX2
Tram pro Cagliari Rozchod kol 950 mm
Délka 29,49 metru
Maximální rychlost 70 Km/h
Maximální kapacita cestujících 279

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče