Hrozí milionové pokuty

21. května 2007, 00:00 - (tj)
21. května 2007, 00:00

KLAMÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Zákon o ochraně spotřebitele ukládá leteckým společnostem povinnost informovat klienty o skutečné ceně nabízených služeb. Informace nesmí být neúplná a nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti.

KLAMÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ

Zákon o ochraně spotřebitele ukládá leteckým společnostem povinnost informovat klienty o skutečné ceně nabízených služeb. Informace nesmí být neúplná a nesmí zejména vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. „Za porušení povinností stanovených tímto nařízením může uložit Česká obchodní inspekce nebo živnostenský úřad pokutu až do výše 50 milionů korun,“ říká Adam Černý z advokátní kanceláře Konečná&Šafář.

Při stanovení výše pokuty se přihlíží k povaze protiprávního jednání a k rozsahu jeho následků. Klient letecké společnosti má několik možností, jak se klamavé reklamě bránit. Právní nárok spotřebitele by mohl být dán smluvně. Letecké společnosti však obvykle mají tuto záležitost ošetřenu tak, aby takový nárok cestou reklamace nevznikl, a to například prohlášením spotřebitele, že si řádně prostudoval všechny dokumenty včetně ujednání o celkové výši ceny.

Dále se spotřebitel může domáhat náhrady škody, popřípadě bezdůvodného obohacení přímo prostřednictvím soudu, a to podle obchodněprávní úpravy nekalé soutěže (klamavá reklama) upravené v obchodním zákoníku. V tomto případě by také letecká společnost musela v řízení u soudu prokázat, že se nekalosoutěžního jednání nedopustila. Nicméně i v tomto případě by spotřebitel musel prokázat vznik škody a její výši, což je mnohdy velmi obtížné.

Prakticky se tak jeví jako schůdnější správněprávní obrana proti takovému jednání, tedy přes Českou obchodní inspekci nebo živnostenský úřad. Obchodní inspekce (případně živnostenský úřad) se mohou danou záležitostí zabývat buď z vlastního rozhodnutí, nebo právě na základě podnětu spotřebitele či právnické osoby hájící zájmy spotřebitelů.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče