Hrozí Česku tequilové šoky?

06. listopadu 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
06. listopadu 2006, 00:00

PRODEJ ALKOHOLUTequila je v současnosti supermódním nápojem. Nechybí na žádné party. V Česku tequilová mánie právě vrcholí, svět zasáhla již před lety. Dochází však agáve, ze kterého se nápoj vyrábí. Hrozí proto zdražování tequily.Před deseti lety neznal v Česku nápoj zvaný tequila skoro nikdo.

PRODEJ ALKOHOLU Tequila je v současnosti supermódním nápojem. Nechybí na žádné party. V Česku tequilová mánie právě vrcholí, svět zasáhla již před lety. Dochází však agáve, ze kterého se nápoj vyrábí. Hrozí proto zdražování tequily.

Před deseti lety neznal v Česku nápoj zvaný tequila skoro nikdo. Dnes se bez něj neobejde žádný pořádný večírek a návštěvníci barů se předhánějí v tom, kdo vymyslí výstřednější způsob konzumace. Jen za loňský rok vypili Češi už přes 700 tisíc litrů destilátu. To představuje zhruba procento z celkového trhu lihovin. Pominemeli tradiční rum či vodku, zaujímá tequila mezi tvrdým alkoholem důležitou pozici.

KRIZE I OBCHODNÍ TRIK

Nejlepší tequily se vyrábějí v Mexiku nebo alespoň podle mexické receptury.

Základní surovinou je extrakt z tamější rostliny agáve. Té ale začíná být nedostatek. „Na počátku devadesátých let totiž nikdo nepočítal s ohromnou popularitou, s níž se tequila ve světě setká. Potřebnou substanci lze přitom získat až z osmileté nebo desetileté agáve. I když se v minulých letech vysázelo ohromné množství rostlinek, bude trvat dlouho, než dorostou do potřebného stáří,“ vysvětluje mexický prodejce lihovin Manuel Díaz.

Producenti proto varují. Tequila bude nedostatkovým zbožím, její cena půjde nahoru. Několik vln zdražování již zasáhlo USA a západní Evropu. I v Česku patří tequila cenově už nyní mezi vyšší střední třídu. „V běžném podniku zaplatíte za sklenku 60 až 70 korun. A opravdu se proslýchá, že kvůli nedostatku agáve by mohla jít cena ještě nahoru,“ říká Petr Livora, barman z pražského baru Atlas. Bublina kolem nedostatku agáve však může být jen trikem výrobců. „Mluví se o tom opakovaně. Ale podle mě jde hlavně o marketingový tah producentů. Řeknou: Je málo agáve, musíme zdražovat,“ říká odborník na trh s lihovinami, který si nepřál být jmenován. „Domnívám se, že v Česku se s cenou moc hýbat nebude. Konkurence je tu docela silná, a tak si všichni budou hlídat, kolik tequila stojí,“ míní expert. Podle něj by zamířila cena nahoru jen tehdy, pokud by došlo k navýšení spotřební daně.

LÁHEV ZA PĚT MILIONŮ

Další problém, který se v Česku s prodejem destilátu pojí, je velké množství „falešných“ tequil. „Prodávají se tu jednak vynikající originály jako jsou značky Olmeca, Sierra nebo José Cuervo, některé takzvané tequily se ale naopak skoro nedají pít,“ míní Petr Livora. Pravá tequila by totiž měla obsahovat minimálně 51procentní destilát z agáve rostoucí v Mexiku.

Mnoho napoví cena. Láhev pravé tequily stojí kolem 500 korun, neoriginální lze koupit už za dvě stovky. Naopak do tisíců jdou ceny špičkových značek, které využívají ručně drcené agáve. Extrémem je letošní řada společnosti Tequila Ley .925. Ta zahrnuje 33 lahví z platiny a bílého zlata. Hned první byla vydražena v přepočtu za více než pět milionů korun.

SE SOLÍ, S CITRONEM

Přestože patří mezi dražší nápoje, v Česku je tequila prostě módním hitem. „Hodně ji pijí mladí lidé. Je to něco jiného, než když do sebe jen „kopnou“ vodku. Pít tequilu je zajímavější. Pojí se s tím různé rituály,“ vysvětluje Petr Livora. „Zlatá tequila se pije se skořicí a pomerančem, obojí je v ceně. Stříbrná zase s citronem a solí. Nasypete si sůl na místo mezi palcem a ukazováčkem, olíznete to a zapijete tequilou. Pak se zakousnete do citronu. Stejně se postupuje u zlaté,“ vysvětluje barman. „Další rituál je takzvaná bouchaná tequila. Smícháte nápoj se spritem a přikryjete skleničku táckem. Několikrát jí bouchne o stůl, celé to trošku vypění, a hned se to pije,“ dodává Livora.

VČERA TEQUILA, DNES MOJITO

Kromě hrátek s konzumací přitahuje spotřebitele k mexickému nápoji také opar exotiky. Málokterá láhev tequily se tak obejde bez obrázku snědého kovboje nebo tradičního sombrera. Ani zdražení o nějakou tu korunu tudíž nemusí zábavychtivý dav odradit. Ale móda je vrtkavá. Brzy tak mohou tequilu vytlačit jiní „alkoholoví sourozenci“ z latinskoamerického světa. Módní vlna zájmu o tamější kulturu a životní styl vynesla nejnověji k popularitě karibský rum a některé míchané nápoje. Brzy tak možná tequilu trumfne třeba orosená sklenice mojita.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče