Hradec se konečně dočká

09. října 2006, 00:00 - (čtk, pk)
09. října 2006, 00:00

DÁLNICE D11V prosinci má být zprovozněn zbývající úsek dálnice mezi Prahou a Hradcem Králové. Kamiony ale zatím zůstanou na staré silnici.Zdánlivě bezproblémová dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové, která nepřekonává žádné hory ani chráněné oblasti, vznikala velice pomalu. Výstavba začala už na konci 70.

DÁLNICE D11 V prosinci má být zprovozněn zbývající úsek dálnice mezi Prahou a Hradcem Králové. Kamiony ale zatím zůstanou na staré silnici.

Zdánlivě bezproblémová dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové, která nepřekonává žádné hory ani chráněné oblasti, vznikala velice pomalu. Výstavba začala už na konci 70. let, na prvních dvaceti kilometrech z Prahy se jezdí od roku 1984. V devadesátých letech se pak trasa na dlouhou dobu zastavila východně od Poděbrad.

Každodenní nebezpečné situace na přetížené dvouproudové silnici a několikakilometrové kolony u Chlumce nad Cidlinou se ale konečně stávají minulostí. V posledních dvou letech se postupně stavějí zbývající úseky, ke kompletnímu dokončení nového, téměř padesátikilometrového úseku z Poděbrad k Hradci Králové, má dojít letos v prosinci.

Problémem zůstává ukončení dálnice u Hradce Králové. Kvůli sporům o pozemky zatím dálnice skončí provizorním sjezdem u Sedlic, více než pět kilometrů před krajských městem. I ten ale nabírá zpoždění, takže stále je ještě možné, že i na začátku příštího roku budou řidiči od Prahy sjíždět u Nového Města u Chlumce nad Cidlinou.

Jisté je také to, že celý úsek dálnice, který má být hotov na konci letošního roku, budou využívat jen osobní auta. Kamiony budou z dálnice sjíždět na Nové Město a dál pojedou po stávající silnici první třídy číslo 11. Odbor dopravy hradecké radnice totiž povolil vybudování provizorního sjezdu pod podmínkou, že po něm nepojede tranzitní nákladní doprava.

Na dostavbu D11 nečekají jen obyvatelé Hradce a Pardubic, ale také řidiči cestující do Polska nebo lidé, kteří k cestě do Ostravy využívají místo D1 severnější trasu. Po vybudování rychlostní silnice R35 povede právě přes východní Čechy skutečně plnohodnotná varianta k nejstarší tuzemské dálnici. První úseky by mohly být otevřeny už v roce 2010. Nejasno ale zůstává ohledně více než padesátikilometrového úseku mezi Vysokým Mýtem a Moravskou Třebovou, kde existují dvě varianty trasy. (O plánech výstavby R35 jsme podrobně psali v Profitu č. 20.)

Zatím pouze ve fázi plánů je i další pokračování D11 z Hradce Králové přes Jaroměř do Trutnova a k polským hranicím. Pravděpodobně již nepůjde o dálnici, ale „jen“ o rychlostní silnici, což ale v českých podmínkách neznamená výrazný rozdíl.

Nová čtyřproudová silnice, budoucí součást hlavního tahu do Polska a dále do Švédska, se má podle optimistických odhadů proměňovat ve skutečnost postupně po roce 2010. Přes východní Čechy pak nejspíš začnou jezdit i kamiony, dosud využívající hraniční přechod v Harrachově.

Královéhradecký kraj

ZÁKLADNÍ ÚDAJERozloha kraje: 4758 km2Počet obyvatel: 548 368 (rok 2005)Sídelní město: Hradec KrálovéNezaměstnanost: 6,6 % (srpen 2006)HDP na obyvatele: 244 549 Kč (rok 2004)

Pramen: ČSÚ

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče