Hotely za vodou? Ještě ne

29. srpna 2011, 13:42 - Pavla Kreuzigerová
29. srpna 2011, 13:42

Pražské hotely zaznamenaly pozitivní trend. Na jaře se v nich ubytovalo téměř o pětinu více hostů než před rokem

Nejhorší časy jsou za námi, tvrdí majitelé pražských hotelů. Turisté se opět vracejí, a navíc prodlužují své pobyty. Hoteliéři tudíž mohou pomalu a nesměle narovnávat ceny, které krize poněkud zmrzačila. Vrátí se slunečné období, kdy si za přenocování účtovali ceny srovnatelné s nejdražšími evropskými metropolemi, nebo zlaté časy definitivně pominuly a Česko čeká vlna hotelových krachů?

Nadějné jaro

Čísla, která nedávno zveřejnili statistici, potvrzují, že letos české hotely prázdnotou rozhodně nezejí. Je z nich patrné, že turisty ve druhém letošním čtvrtletí lákaly především nejluxusnější hotely. Do těch pětihvězdičkových přijelo o osmnáct procent více hostů než loni a nezaostávaly ani ty, které mají o jednu hvězdičku méně. Na jaře je navštívilo meziročně o 17,7 procenta více hostů. Hotely byly od dubna do června obsazeny skoro z poloviny, což je ve srovnání s předchozím obdobím obrovský úspěch. A obsazenost těch pětihvězdičkových byla dokonce ještě o něco vyšší – průměrně dosahovala 63,7 procenta. „Od ledna letošního roku jsme zaznamenali více než 30procentní nárůst obsazenosti,“ potvrzuje pozitivní trend Jodi Mastersonová, obchodní a marketingová ředitelka pětihvězdičkového hotelu The Augustine Prague. Někteří hoteliéři, jak se zdá, okamžitě propadli euforii. „Už nějaký čas nabízíme několik pražských hotelů na prodej. V okamžiku, kdy do Česka začalo přijíždět více turistů, ale někteří majitelé své nabídky stáhli a chtějí je dále provozovat,“ tvrdí Prokop Svoboda, spolumajitel realitní společnosti Svoboda & Williams. Kteří pražští hoteliéři se rozhodli ve špatném období nabídnout svůj hotel ke koupi, se ale dozví jen vážní zájemci. „Probíhá to na diskrétní úrovni. Nabídky většinou na webových stránkách nezveřejňujeme,“ vysvětluje Svoboda. Zároveň však dodává, že zatím neprodali žádný hotel, který by měl pět hvězdiček. Je optimismus hoteliérů skutečně oprávněný? Léta se hovoří o tom, že v Praze je hotelů příliš mnoho. Mnozí odborníci navíc mají za to, že vlna zájmu o českou metropoli, která s příchodem krize opadla, byla jen dočasnou záležitostí. Turisté, kteří už Prahu jednou viděli, totiž většinou nemají důvod se do České republiky vracet, protože služby v ostatních městech stále zaostávají a navíc se českým regionům nepodařilo dostat do obecného povědomí. Do Česka se příliš nedaří lákat ani takzvanou kongresovou turistiku, která by hoteliérům v těžkých obdobích nepochybně velmi pomohla. V rámci střední Evropy Praze totiž konkuruje hlavně Vídeň, kde příjezd kongresových hostů podporuje tamní samospráva i stát.

Proměna klientely

V době krize šly částky, které hosté zaplatili za ubytování, i v těch nejluxusnějších pražských hotelech radikálně dolů. Mnohdy až na třetinu původních cen. Hotely navíc lákaly na nejrůznější výhodné balíčky, které pobyt hostů sice pomohly o něco prodloužit, ale zároveň služby dále výrazně zlevnily. „Absolutní i relativní úroveň snížení ceny za ubytovací služby v Česku se zařadila mezi nejvyšší na světě,“ tvrdí Ondřej Špaček, analytik poradenské společnosti KPMG. Není proto divu, že v době pozvolného oživování mají turisté zájem o luxusnější služby, jejichž ceny zůstávají na relativně nízké hladině. „Snížené ceny oslovily poměrně významně i tuzemskou klientelu, takže dnes Čechy najdeme i mezi hosty pětihvězdičkových hotelů,“ dodává Špaček. V letošním druhém čtvrtletí nejluxusnější hotely navštívilo přes 20 tisíc českých hostů. To je nejen více než těsně před krizí, ale vůbec nejvíce od roku 2000.
Hotely, které přistoupily na cenovou válku, která v posledních letech ovládla Prahu, mají dnes jinou klientelu než dříve. A právě to se do budoucna jeví jako největší problém. Budou hosté, kteří jsou zvyklí na to, že služby, které dostávají, jsou čímsi výlučným, ochotni vracet se na místa dostupná relativně širokému okruhu hostů? Odborníci se domnívají, že nikoliv, a pokud by se to přece jen někdy mělo obrátit, bude to až za dlouhou dobu.
Problematický přirozeně bude i návrat k cenám, na které si hoteliéři v minulosti zvykli. „Nyní po oživení poptávky začaly ceny opět růst, avšak dosáhnout hodnot z let 2004 a 2005 se pravděpodobně již nikdy nepodaří. Pokud bude současný trend pokračovat, lze očekávat, že cen z roku 2009 bude dosaženo za pět až deset let,“ odhaduje Špaček.

Dva přístupy

Názory hoteliérů na strategii, která přerostla až do cenové války, jsou různé. Kupříkladu Hotel The Augustine Prague během letošního léta každodenně upravuje ceny podle aktuální poptávky. „Po celé Praze je široká nabídka pětihvězdičkových luxusních hotelů a většina z nich přichází se speciálními nabídkami. I nejnáročnější klientela ocení a ráda využije nabídku typu ‚třetí noc zdarma‘,“ domnívá se Mastersonová. Naproti tomu prezident světového řetězce Kempinski Reto Witwer považuje válku pražských hoteliérů za velmi hloupou. „Když se takto začnou chovat i lídři, nemáte jinou volbu než se alespoň částečně přizpůsobit,“ vysvětluje Witwer. „Přitom se vždycky najde někdo, kdo je ochoten jít s cenou ještě níže,“ dodává. Pražská část řetězce, kterému šéfuje, prý ale zdejší konkurenty nenásledovala. Přístup některých hoteliérů Witwer srovnává s jinými oblastmi byznysu. „Vezměte si například automobilový průmysl. Ceny kvůli krizi klesaly, ale byly značky, které na ni vůbec nereagovaly. Třeba Bentley nebo Ferrari prodávaly pořád za stejnou cenu,“ popisuje a přechází k příkladu, který už se týká přímo řetězce Kempinski. „Když v roce 1999 Istanbul postihlo ničivé zemětřesení, měli jsme v hotelu, který tam máme, nulovou obsazenost. Přesto jsme s cenou dolů nešli. Dovedete si představit, že bychom třeba z původních 700 eur zlevnili na 100 eur? To by bylo nemožné,“ tvrdí Witwer. Podle něj by návrat na původní cenovou hladinu trval alespoň pět let. Je toho názoru, že hoteliér nemůže slevit ze standardu služeb, a proto má pořád stejné náklady. „Prostou kalkulací dojdete k tomu, že je lépe nemít určitou dobu dost hostů než ztrácet celých pět let, a tím prodělat více,“ dodává Witwer, podle kterého v Praze může v nejbližší době několik hotelů zkrachovat.

Nový trend

Krachy hotelů očekává i Špaček z KPMG. Míní, že k těm, které se už dnes nabízejí k prodeji nebo se přestavují na jiné využití, přibudou další. Ty, které budou chtít přežít, se podle něj budou muset přizpůsobit novým požadavkům. „Současný i předpokládaný budoucí klient je oproti tomu minulému náročnější, chce za své peníze skutečnou hodnotu. Zařízení, která se nenechají ovlivnit novým trendem a nezlepší svoji nabídku, se dříve či později dostanou do problémů,“ uzavírá Špaček.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče