Host do hotelu, hůl do ruky

02. října 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
02. října 2006, 00:00

PODVODY S UBYTOVÁNÍMKlasickým hotelovým podvodníkem je zákazník, který nezaplatí účet. Hoteliéři ovšem čelí i novým, mazanějším podvodům. Například v podobě nevyžádaných zásilek či různých kousků s kradenými platebními kartami.Provozní restaurace Hotelu Praha Ondřej Neděla neprošel v posledních patnácti letech prací, v níž by nenarazil na podvodníka.

PODVODY S UBYTOVÁNÍM Klasickým hotelovým podvodníkem je zákazník, který nezaplatí účet. Hoteliéři ovšem čelí i novým, mazanějším podvodům. Například v podobě nevyžádaných zásilek či různých kousků s kradenými platebními kartami.

Provozní restaurace Hotelu Praha Ondřej Neděla neprošel v posledních patnácti letech prací, v níž by nenarazil na podvodníka. Podvádějí samotní provozovatelé, zaměstnanci a samozřejmě i hosté. „Zažil jsem různé triky. Od umazávání čárek za piva až po útěky bez zaplacení několikatisícových účtů,“ říká. Nejčastějším hotelovým podvodníkem je neplatič. Nahrává mu důvěřivost personálu. Využije služeb hotelu (nemusí jít pouze o ubytování) a následně odejde bez zaplacení. Nezřídka se stává, že si přitom ještě odnese „kus“ hotelu, například televizor. Často ho nechává klidným i fakt, že hotel zná jeho jméno. KVALITNÍ HERECKÉ VÝKONY Kromě klasických neplatičů, kteří hotel jednoduše opustí, jsou i tací, kteří si dají práci a předvedou přesvědčivý herecký výkon. Provozovatel odborně-profesního serveru www.cestovni-ruch.cz Vít Pechanec například slyšel o případu, kdy si podvodník nechal vyúčtovat celou svatební hostinu na firmu, kde svatebčany vůbec neznali. „Osobně mám pak zkušenost s panem Adamkovičem ve svitavském penzionu Fontána, který dokonce předvedl záchvat, aby získal moji důvěru. Spolu jsme pak odjeli na vlakové nádraží volat drážním telefonem jeho údajným kolegům, kteří měli přijet, také se ubytovat a hlavně zaplatit všechny služby. Dodnes by mě zajímalo, s kým mluvil, pokud vůbec s někým,“ vypráví. HODNĚ DRAHÉ STARÉ NOVINY Typickým příkladem hotelového podvodníka je obvykle slušně vypadající osoba, která přinese balíček na jméno majitele nebo provozovatele hotelu a vyžádá si od recepce za zásilku hotovost. Jméno provozovatele není problém zjistit z povinné vývěsky na vstupu do hotelu, případně nejprve telefonem s nabídkou určité služby panu majiteli či jiným podobným způsobem. Recepční ze strachu z možných problémů s majitelem peníze vyplatí. Obvykle se jedná o částky od 1500 do pěti tisíc korun. Takto podvodník často nachytá i zkušeného recepčního. Dostaví se v nevhodnou dobu, například v noci, kdy se zaměstnanec z pochopitelných důvodů bojí kontaktovat majitele a raději zásilku přebere. V těchto případech se vždy jedná o naprosto suverénní osoby, které svým slušným zevnějškem a příjemným vystupováním připomínají běžné hosty. Recepční má jen velmi malou příležitost podvodníka rozeznat. NEKOUKEJTE NA DETEKTIVKY Marek Neumann, provozovatel hostelu Advantage, má i další špatné zkušenosti s nevítanými hosty. „Před časem se u nás v zimním období za skutečně malý peníz ubytoval zloděj. Následně se mohl nerušeně pohybovat po domě a v noci navštívit několik pokojů, ve kterých se důvěřiví hosté nezamkli. Odnesl si několik batohů, elektroniku a peněženky hostů s pasy a platebními kartami. Dokonce měl ještě tu drzost si s recepčním přiťuknout skleničkou šampaňského na oslavu svých údajných narozenin a pláchnout i s věcmi,“ popisuje Marek Neumann. Poté, co zaměstnanci a hosté krádeže odhalili, zavolali policii. Přivolaná hlídka dorazila až v poledních hodinách, a když provozovatelé hotelu trvali na odebrání otisků prstů z lahve, museli prý čekat několik hodin na techniky. Ti zjistili několik různých otisků prstů a odmítli se tím dále zabývat. „Když jsem trval na jejich porovnání s databází, dozvěděl jsem se, že moc koukám na detektivky. Okradení hosté se museli po této peripetii vydat na služebnu, kde v zájmu urychlení sepsání protokolu musela recepční plnit roli překladatelky,“ popisuje anabázi Neumann. ZNEUŽÍVÁNÍ KARET A ŠEKŮ Poslední dobou se množí případy podvodníků s kartami (či platebními šeky) převážně z afrických zemí. Host si objedná a platební kartou dopředu uhradí většinou hodně vysokou zálohu. Ovšem několik dnů před zamluveným datem pobyt zruší a žádá, po strhnutí stornopoplatků, zaslat zbylou částku na dopředu uvedený účet v bance, případně zaslání hotovosti službou Western Union. Jedná se však o zneužití karty či šeku a podvodník tímto způsobem hledá možnost převodu peněz na svůj účet. Bývají to sumy mezi stem až dvěma sty tisíci korun. „Pokud hotel přistoupí na navržený postup vrácení peněz, dostává se do konfliktu s bankou. Ta ho může za nesprávně provedenou transakci dokonce penalizovat do výše škody,“ vysvětluje Neumann. V takových případech platí základní pravidlo - používejte vždy jen jeden platební kanál. Plno hoteliérů má zkušenosti s pokusy o podvod s kradenou kartou. Ty často spočívají v tom, že přijde (většinou ze zahraničí) objednávka na ubytování a ještě nějakou službu navíc, například nákup mobilních telefonů, za který má hotel dostat slušnou provizi. Pokud by hotel telefony zakoupil za vlastní peníze, a předal je objednavateli, ten je sebere a zmizí. Banka následně prohlásí transakci za neplatnou. A hotel logicky prodělá. KONTROLUJTE DOKLADY Základem prevence je neubytovat hosta bez platného občanského průkazu nebo jiného dokladu s fotografií. Podvodníci se často prokazují potvrzením o ztrátě občanského průkazu či průkazem pojištěnce, kde fotografie není. V případě, že se host příliš nepodobá obličeji na průkazu, vyžádejte si ještě náhradní úřední doklad. Od hosta požadujte garanci platební kartou nebo rovnou platbu předem. Vhodné je proškolit zaměstnance a seznámit je s případy, které už se někomu staly. Minimálně „zásilkové podvodníky“ odradí viditelně umístěná kamera na recepci. Ta plní jak funkci preventivní, tak může nakonec posloužit alespoň k popisu pachatele. Pokud už vám host odjel a nezaplatil, je třeba mu nejprve poslat fakturu poštou. Až v případě, že na ni nereaguje, nahlaste dotyčného policii - mohlo se stát, že byl host nucen ze závažných důvodů hotel rychle opustit a zpětně za služby zaplatí. SLEDUJTE, CO SE STALO OSTATNÍM Po zkušenosti s panem Adamkovičem vznikla na serveru www.cestovni-ruch.cz databáze hotelových podvodníků, ničitelů zařízení a podvodných zaměstnanců, kde hoteliéři popisují špatné zkušenosti. „Obrana právní cestou mi přišla příliš drahá a neefektivní. Proto jsem zvolil cestu obrany vzájemného informování o lidech tohoto druhu. Máme vyjádření Úřadu pro ochranu osobních údajů, že provoz seznamu neporušuje ochranu osobních údajů dle zákonných norem. Databázi jsme spustili v březnu 1999 a od té doby jsme shromáždili 209 jmen podvodných lidí s 265 záznamy. Jak je patrné, někteří mají více záznamů,“ vysvětluje Vít Pechanec. Sledování toho, co se stalo kolegům z oboru, je podle něho velmi důležité. Podvodníci zkoušejí tytéž triky stále dokola. „Je také dobré jméno toho člověka zveřejnit. Pro někoho je to velká ostuda, která může vést k vrácení peněz. Jsou samozřejmě i podvodníci, kterým ostuda nevadí, ale alespoň budou varováni ostatní,“ říká Pechanec. |PRAKTICKÁ RADA**Jak se bránit:* neubytovávejte nikoho bez platného dokladu s fotografií* požadujte garanci platební kartou či úhradu předem* při platbě kartou používejte vždy jen jeden platební kanál* sledujte průběžně případy, které se staly vašim kolegům (některé podvody najdete na stránkách www.cestovni-ruch.cz)* v recepci viditelně nainstalujte kameru|

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče