HOSPODÁŘSKÁ KOMORA

10. září 2007, 00:00 - admin
10. září 2007, 00:00

VYVÁŽET NEMUSÍ JEN VELKÉ FIRMY Malé a střední podniky zaujímají v české ekonomice významné místo. Rostoucí přínos mikrofirem do deseti zaměstnanců pro českou ekonomiku potvrzuje i nedávné šetření Českého statistického úřadu, naopak u firem o něco větších, do padesáti zaměstnanců, je v poslední době zaznamenáván trend opačný, jejich počet klesá.

VYVÁŽET NEMUSÍ JEN VELKÉ FIRMY

Malé a střední podniky zaujímají v české ekonomice významné místo. Rostoucí přínos mikrofirem do deseti zaměstnanců pro českou ekonomiku potvrzuje i nedávné šetření Českého statistického úřadu, naopak u firem o něco větších, do padesáti zaměstnanců, je v poslední době zaznamenáván trend opačný, jejich počet klesá.

„Mikropodniky jsou pružnější, dokáží lépe reagovat na potřeby zákazníka. Osvojily si klientský přístup, využívají mezer na trhu, kam se velké firmy nedostanou. Své místo upevňují tedy především díky tomu, že o jejich pozice nemají velké firmy zájem,“ říká prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. Totéž však podle něho nelze říci o středně velkých subjektech, jejichž zakázky jsou zajímavé i pro velké společnosti.

Mezi nejčastější konkurenční nevýhody malých a středních patří omezené možnosti přístupu do odbytových a zásobovacích sítí velkých společností. Nevýhodou se pro ně stává fakt, že nebývají sdruženy do odbytových nebo prodejních uskupení. Kvůli tomu mají drobnější podnikatelské subjekty nevýhodnou vyjednávací pozici ve vztahu k velkým nadnárodním společnostem, včetně společností provozujících maloobchodní sítě.

Hospodářská komora s agenturou CzechTrade pro podporu malých a středních firem, které se rozhodnou nabídnout svůj produkt v zahraničí, zřídila síť asistenčních kanceláří: Regionální exportní místa (REM). Jejich služeb využívají ti, kteří již exportují, stejně jako podniky, které cestu za hranice teprve hledají. Kanceláře REM podnikatelé najdou v sídle příslušné krajské hospodářské komory. Formou bezplatných odborných konzultací zde mohou zjistit, jaké jsou jejich šance na zahraničních trzích, možnosti v oblasti financování a pojištění exportních případů, získají doporučení k čerpání dotačních programů ze strukturálních fondů, mohou si nechat ověřit bonitu zahraničního partnera apod.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče