Hospodářská komora

07. března 2005, 00:00 - Viktorie Plívová
07. března 2005, 00:00

NEJVÍCE DOTAZŮ BYLO PŘI VSTUPU DO EU V říjnu roku 2003 byl spuštěn projekt Informačních míst pro podnikatele (InMP) Hospodářské komory ČR. K dnešnímu dni je v rámci jeho celostátní sítě v provozu 75 regionálních míst, 14 krajských koordinačních míst, 22 oborových míst a 39 takzvaných expozitur, které jsou v provozu po zkrácenou otevírací dobu v obcích s rozšířenou působností.

V únoru loňského roku zahájil provoz informační systém (IS InMP), díky němuž je možné efektivněji monitorovat práci jednotlivých kanceláří projektů a vyhodnocovat činnost celého systému. Podle údajů z tohoto systému zaznamenaly kanceláře největší počet dotazů (2058) v květnu loňského roku, tedy v době vstupu České republiky do Evropské unie. V průměru kanceláře InMP vyřizují více než 1200 podnikatelských otázek měsíčně.

K nejžádanějším patří informace o programech podpor z českých i unijních fondů a programů. Dotazy na toto téma tvoří celou čtvrtinu ze všech. Dále je velký zájem o informace ohledně české legislativy, zejména o daních, zákoníku práce a sociálních aspektech zaměstnávání (16 procent dotazů). V neposlední řadě přicházejí podnikatelé s dotazy ohledně Evropské unie, týkajícími se vnitřního trhu, pohybu zboží či zaměstnávání (12 procent dotazů).

Vysoký počet dotazů týkajících se legislativy svědčí o složitosti právního systému v České republice. Poptávka po informacích k problematice Evropské unie zase naznačuje, že se naši podnikatelé připravují na své působení i v dalších zemích jednotného trhu. To nakonec dokládá i zájem o vyhledávání kontaktů v zahraničí (osm procent dotazů).

Přibližně třetina (31 procent) klientů se na Informační místo pro podnikatele obrátila více než jednou. Maximální počet dotazů od jednoho subjektu je 23. Dotazující není povinen odevzdat všechny údaje o své živnosti nebo firmě, takže není možné kategorie klientů exaktně třídit. Z dostupných informací lze ale usuzovat, že pouze jednou se dotázalo 10-20 procent právnických a 80-90 procent fyzických osob. Dvakrát a vícekrát se dotázalo přibližně 60 procent právnických a asi 40 procent fyzických osob.

Nejvytíženějším regionálním místem je Chomutov, kde bylo zodpovězeno již 306 dotazů. Následuje Brno s 273 dotazy. Mezi nejméně navštěvovaná patří naopak regionální místa na Praze 7 a 13. Z oborových koordinačních míst patří mezi nejoslovovanější Potravinářská komora (řešila 369 dotazů) a Česká obuvnická asociace.

Ukazuje se, že se systém Informačních míst pro podnikatele stal pro řadu podniků legitimním a regulérním místem, kde dostane potřebné informace. Systém neslouží zdaleka jen malým podnikatelům, ale i větším společnostem.

O autorovi| tisková mluvčí HK ČR

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče