Horší než cla jsou certifikáty a kantony

16. října 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
16. října 2006, 00:00

ČESKÉ FIRMY VE ŠVÝCARSKU Zdálo by se, že největší překážkou při vstupu na švýcarský trh budou cla. Přestože země helvetského kříže není členem Unie, česká firma většinou na celní bariéru nenarazí. Potýkat se však bude s rozdílnými zvyklostmi v jednotlivých kantonech.

ČESKÉ FIRMY VE ŠVÝCARSKU Zdálo by se, že největší překážkou při vstupu na švýcarský trh budou cla. Přestože země helvetského kříže není členem Unie, česká firma většinou na celní bariéru nenarazí. Potýkat se však bude s rozdílnými zvyklostmi v jednotlivých kantonech. Švýcarsko představuje jeden z nejnáročnějších trhů v Evropě, který je již do značné míry naplněn. Přesto v loňském roce vzrostl český vývoz do Švýcarska o více než devět procent. I když se již nedá v letošním a především dalších letech takový nárůst očekávat, Švýcarsko je, a také zřejmě do budoucna zůstane, významným obchodním partnerem. V roce 2005 činila hodnota exportu 23,5 miliardy korun, a to řadí Švýcarsko na 15. místo mezi zeměmi, do kterých Česko vyváží zboží. ŽÁDÁNY JSOU SPECIÁLNÍ PRODUKTY A které české zboží je ve Švýcarsku nejvíce žádáno? „Obecně lze říci, že zde najdou uplatnění výrobky vysoké kvality, velmi specializované a v poměrně malých sériích, například výrobky přesného strojírenství či jemná mechanika,“ říká český obchodní rada ve Švýcarsku Radoslav Klepáč. Zájem je především o české výrobce obráběcích strojů, fréz, svářecích, polygrafických a dřevozpracujících strojů, broušeného i užitkového skla. Dále se pak na tamním trhu uplatní také české papírenské výrobky, léky či plasty. Úspěch slaví i škodovky a české pivo. V budoucnu přicházejí do úvahy také možnosti subdodávek pro stále dynamičtější oblast biotechnologií a informačních technologií. „Vedle toho jsou však známy případy firem, které do Švýcarska dodávají zboží s malou přidanou hodnotou, jako například dřevěné latě na vyznačení silničních uzávěrek, či firma dodávající svíčky. A to vše v obrovských množstvích,“ doplňuje Klepáč. DOMÁCÍ VÝROBEK MÁ PŘEDNOST Ze zajímavých českých počinů lze konkrétně jmenovat vsetínskou firmu VS Domy, která dodává montované domy s dřevěnou konstrukcí. Český vývoz však vylepšují také švýcarské firmy, které kvůli levnější pracovní síle přemísťují část nebo celou svou výrobu do Česka. Švýcarsko není členem Unie. Každého podnikatele tedy asi nejdříve napadne, jak je to s placením dovozních cel. Státy Unie však mají se Švýcarskem podepsánu dohodu o volném obchodu, což znamená, že na většinu výrobků jsou uplatňována nulová nebo pouze velmi nízká cla. Výjimkou jsou snad jenom potravinářské a zemědělské produkty. „Výše cla většinou nebývá problémem. Daleko větší překážkou je ochranářská poličem tika švýcarského trhu ve vztahu k dovozům obecně. Nabízí-li česká firma zboží například v oblasti potravinářského průmyslu, nemá velkou šanci na úspěch v případě, že existuje obdobné zboží švýcarského původu. Tamní potravinářské řetězce se totiž snaží podporovat domácí producenty potravin, kteří jsou často i akcionáři těchto řetězců,“ vysvětluje Klepáč. Švýcarský odběratel také vyžaduje certifikaci rovněž v případě, že se předmětné zboží prodává i na trhu Unie. NENÍ ŠVÝCARSKO JAKO ŠVÝCARSKO

Plno starostí může zahraničním firmám způsobit fakt, že Švýcarsko je rozděleno na 20 kantonů a dalších šest takzvaných polokantonů, které jsou v mnohdy velmi samostatné. „Například jeden a tentýž certifikát nemusí mít nutně platnost v celé zemi. Liší se to kanton od kantonu. Stejně tak se liší i jednotlivé kantonální instituce a v některých případech i zákony - například jiná policie či jiný školní systém,“ upozorňuje Klepáč. Dalším problémem může být jazyková bariéra. „I dnes existují ve frankofonních regionech firmy, které komunikují pouze francouzsky,“ říká Klepáč. Pokud tímto jazykem nemluvíte, většina tamějších firem dává přednost angličtině před němčinou. Českým firmám se také stává, že uzavřou se švýcarským partnerem nevýhodnou smlouvu či mu udělí exkluzivitu pro distribuci výrobků bez časového a množstevního omezení. Doporučuje se také kontrola kvality při dodání vlastním pracovníkem. VÍTE, NA ČEM JSTE Některá specifika můžeme najít i při obchodních jednáních se švýcarským partnerem. „Jsou zdvořilí, ale spíše neosobní, korektní, potrpí si na konzervativní vystupování a oblékání. Švýcaři v zásadě vystupují skromně, nenápadně, drahá auta, nápadné oblečení, přílišné utrácení peněz je spíše odradí. Běžné je cestovat veřejnými dopravními prostředky,“ uvádí jednatel Obchodní komory Švýcarsko - Česká republika Miroslav Řehounek. Podle Klepáče jsou švýcarští partneři spíše zdrženliví. „Jsou ale schopni vám ihned říci, zda o váš výrobek mají či nemají zájem. Nedávají zbytečnou naději něčemu, o čem předem vědí, že nekoupí. Pokud dojde k dohodě, není třeba podmínky několikrát opakovat. Co je sjednáno, platí a není důvod revize před sjednanou lhůtou,“ říká Klepáč. I SLOVNÍ DOHODA JE ZÁKONEM O tom, že co je dohodnuto, to platí, se přesvědčila i firma Meopta, která se zabývá výrobou optických přístrojů. „Dohoda na novém projektu byla stvrzena pouze podáním ruky s tím, že máme s okamžitou platností začít s nákupem materiálu a objednávku obdržíme za několik dnů. Co švýcarský partner slíbil, to také splnil,“ vzpomíná viceprezident společnosti Alois Bell. Zdůrazňování titulů není v zemí helvetského kříže tak běžné jako v České republice. Při oslovení je lépe oslovit partnera jménem než titulem. Zejména v německy mluvících oblastech je pak samozřejmostí naprostá dochvilnost. Potíže by neměly být s platební morálkou. Pokud bude česká firma poškozena na svých právech, lze se jich ve Švýcarsku celkem snadno a rychle domoci. Pro jakýkoliv obchodní vztah však platí, že není dobré nechat spor dojít až k soudní při. Za každou cenu se snažit dojednat případ mimosoudně se vždy vyplatí. BEZ VÍZA A JENOM S OBČANKOU**

Výhodné je zřídit si ve Švýcarsku obchodní zastoupení či využít služeb spolehlivého tamního partnera. „Nebylo snadné proniknout na švýcarský trh. S tím nám velmi pomohla a pomáhá naše švýcarská pobočka, která zprostředkovává různé obchodní záležitosti a zvláště ten důležitý počáteční kontakt se zákazníkem,“ potvrzuje tuto skutečnost Bell. Řada českých firem také využívá pro zpracování švýcarského trhu svého distributora v Německu. Pokud se vypravíte za svým partnerem, pak vězte, že do Švýcarska vízum nepotřebujete a postačí vám dokonce jenom občanský průkaz.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče