Horké jaro? Požehnání obchodníků

25. června 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
25. června 2007, 00:00

Obchodníci mají žně. Prodejcům letos sezona přišla znatelně dřív než ta skutečná sklizeň zemědělců. S nadsázkou se dá říci, že pokladny v obchodech pracují naplno a nestačí ani vychladnout. Právě horko je přitom jednou z příčin, proč maloobchod vykazuje rekordní úspěchy za mnoho let.

Obchodníci mají žně. Prodejcům letos sezona přišla znatelně dřív než ta skutečná sklizeň zemědělců.

S nadsázkou se dá říci, že pokladny v obchodech pracují naplno a nestačí ani vychladnout. Právě horko je přitom jednou z příčin, proč maloobchod vykazuje rekordní úspěchy za mnoho let.

Že dlouhé a abnormálně teplé jaro přineslo zisky výrobcům minerálek nebo zmrzlin, dá prostý selský rozum. Odborníci ale mají i další vysvětlení. Tak třeba prodejci triček, čepic, kraťasů, plavek nebo sandálů zahájili sezonu až o dva měsíce dříve než je v našich zeměpisných šířkách obvyklé.

Ruku v ruce s tím přichází potřeba co nejdřív uvolnit sklady před prázdninami. Letní slevy tak velcí obchodníci zahájili letos ještě dříve, než do země dorazilo kalendářní léto. Důvod je pragmatický. Velká města, kde se nejvíc nakupuje, se totiž vyprázdní od stálých obyvatel. Ti přitom právě před prázdninami nakupují letní věci na dovolenou, zatímco turisté utrácejí spíš za ubytování, jídlo, kulturu nebo suvenýry.

To vše jsou chladné účetní kalkulace založené na horkém počasí. Existují ale i méně měřitelné důvody, proč se letos (nejen) českým obchodníkům daří. Psychologové orientovaní na marketing vidí souvislost mezi hezkým počasím a určitou bezstarostností při utrácení. Svou roli hraje i fakt, že lidé častěji během pěkného dne vyrazí do ulic než v čase, kdy je mlha, prší či sněží. Také více korzují, zatímco jindy by nasedli do autobusů, trolejbusů, metra či tramvají. Nabídka výloh a slev jim v takovém případě lehce unikne. Pokud ale správně cílená nabídka upoutá oči možného zákazníka, odolat je mnohem těžší. Člověk nakonec koupí i to, co často ani nepotřebuje. Vysoké teploty mají pro obchodníky ještě jeden nenápadný význam. Klimatizovaná obchodní centra lákají k odpočinku mnoho lidí, kteří by se tam jinak vypravili pouze na plánovaný nákup. Tahle výhoda samozřejmě platí i opačně – když je venku mráz nebo prší.

Odborníci přesto upozorňují, že letní únik před teplotami je pro obchodníky výhodnější. Proč? Třeba proto, že lidé nemusejí kromě nákupu vláčet i svetry nebo kožichy. A také, že sluníčko nás uvolňuje a „povolíme“ si víc než kdy jindy.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče