Horké jaro? Požehnání obchodníků

25. června 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
25. června 2007, 00:00

Obchodníci mají žně. Prodejcům letos sezona přišla znatelně dřív než ta skutečná sklizeň zemědělců. S nadsázkou se dá říci, že pokladny v obchodech pracují naplno a nestačí ani vychladnout. Právě horko je přitom jednou z příčin, proč maloobchod vykazuje rekordní úspěchy za mnoho let.

Obchodníci mají žně. Prodejcům letos sezona přišla znatelně dřív než ta skutečná sklizeň zemědělců.

S nadsázkou se dá říci, že pokladny v obchodech pracují naplno a nestačí ani vychladnout. Právě horko je přitom jednou z příčin, proč maloobchod vykazuje rekordní úspěchy za mnoho let.

Že dlouhé a abnormálně teplé jaro přineslo zisky výrobcům minerálek nebo zmrzlin, dá prostý selský rozum. Odborníci ale mají i další vysvětlení. Tak třeba prodejci triček, čepic, kraťasů, plavek nebo sandálů zahájili sezonu až o dva měsíce dříve než je v našich zeměpisných šířkách obvyklé.

Ruku v ruce s tím přichází potřeba co nejdřív uvolnit sklady před prázdninami. Letní slevy tak velcí obchodníci zahájili letos ještě dříve, než do země dorazilo kalendářní léto. Důvod je pragmatický. Velká města, kde se nejvíc nakupuje, se totiž vyprázdní od stálých obyvatel. Ti přitom právě před prázdninami nakupují letní věci na dovolenou, zatímco turisté utrácejí spíš za ubytování, jídlo, kulturu nebo suvenýry.

To vše jsou chladné účetní kalkulace založené na horkém počasí. Existují ale i méně měřitelné důvody, proč se letos (nejen) českým obchodníkům daří. Psychologové orientovaní na marketing vidí souvislost mezi hezkým počasím a určitou bezstarostností při utrácení. Svou roli hraje i fakt, že lidé častěji během pěkného dne vyrazí do ulic než v čase, kdy je mlha, prší či sněží. Také více korzují, zatímco jindy by nasedli do autobusů, trolejbusů, metra či tramvají. Nabídka výloh a slev jim v takovém případě lehce unikne. Pokud ale správně cílená nabídka upoutá oči možného zákazníka, odolat je mnohem těžší. Člověk nakonec koupí i to, co často ani nepotřebuje. Vysoké teploty mají pro obchodníky ještě jeden nenápadný význam. Klimatizovaná obchodní centra lákají k odpočinku mnoho lidí, kteří by se tam jinak vypravili pouze na plánovaný nákup. Tahle výhoda samozřejmě platí i opačně – když je venku mráz nebo prší.

Odborníci přesto upozorňují, že letní únik před teplotami je pro obchodníky výhodnější. Proč? Třeba proto, že lidé nemusejí kromě nákupu vláčet i svetry nebo kožichy. A také, že sluníčko nás uvolňuje a „povolíme“ si víc než kdy jindy.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od…
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Technologie
Prohlížeč Vivaldi konečně dostane synchronizaci
AMD vydalo první Vegu 10, poloprofi kartu Radeon Vega Frontier Edition za 999$. Bez recenzí
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít