Horké jaro? Požehnání obchodníků

25. června 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
25. června 2007, 00:00

Obchodníci mají žně. Prodejcům letos sezona přišla znatelně dřív než ta skutečná sklizeň zemědělců. S nadsázkou se dá říci, že pokladny v obchodech pracují naplno a nestačí ani vychladnout. Právě horko je přitom jednou z příčin, proč maloobchod vykazuje rekordní úspěchy za mnoho let.

Obchodníci mají žně. Prodejcům letos sezona přišla znatelně dřív než ta skutečná sklizeň zemědělců.

S nadsázkou se dá říci, že pokladny v obchodech pracují naplno a nestačí ani vychladnout. Právě horko je přitom jednou z příčin, proč maloobchod vykazuje rekordní úspěchy za mnoho let.

Že dlouhé a abnormálně teplé jaro přineslo zisky výrobcům minerálek nebo zmrzlin, dá prostý selský rozum. Odborníci ale mají i další vysvětlení. Tak třeba prodejci triček, čepic, kraťasů, plavek nebo sandálů zahájili sezonu až o dva měsíce dříve než je v našich zeměpisných šířkách obvyklé.

Ruku v ruce s tím přichází potřeba co nejdřív uvolnit sklady před prázdninami. Letní slevy tak velcí obchodníci zahájili letos ještě dříve, než do země dorazilo kalendářní léto. Důvod je pragmatický. Velká města, kde se nejvíc nakupuje, se totiž vyprázdní od stálých obyvatel. Ti přitom právě před prázdninami nakupují letní věci na dovolenou, zatímco turisté utrácejí spíš za ubytování, jídlo, kulturu nebo suvenýry.

To vše jsou chladné účetní kalkulace založené na horkém počasí. Existují ale i méně měřitelné důvody, proč se letos (nejen) českým obchodníkům daří. Psychologové orientovaní na marketing vidí souvislost mezi hezkým počasím a určitou bezstarostností při utrácení. Svou roli hraje i fakt, že lidé častěji během pěkného dne vyrazí do ulic než v čase, kdy je mlha, prší či sněží. Také více korzují, zatímco jindy by nasedli do autobusů, trolejbusů, metra či tramvají. Nabídka výloh a slev jim v takovém případě lehce unikne. Pokud ale správně cílená nabídka upoutá oči možného zákazníka, odolat je mnohem těžší. Člověk nakonec koupí i to, co často ani nepotřebuje. Vysoké teploty mají pro obchodníky ještě jeden nenápadný význam. Klimatizovaná obchodní centra lákají k odpočinku mnoho lidí, kteří by se tam jinak vypravili pouze na plánovaný nákup. Tahle výhoda samozřejmě platí i opačně – když je venku mráz nebo prší.

Odborníci přesto upozorňují, že letní únik před teplotami je pro obchodníky výhodnější. Proč? Třeba proto, že lidé nemusejí kromě nákupu vláčet i svetry nebo kožichy. A také, že sluníčko nás uvolňuje a „povolíme“ si víc než kdy jindy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít