Hoří, má panenko

03. prosince 2010, 12:35 - Jan Hrbáček
03. prosince 2010, 12:35

Uchazeči v tendrech na hasičské vozy tvrdí, že zadavatel protěžuje Tatru

Je to už stokrát použitý trik: výběrové řízení připravené pro předem vybraného vítěze. Parametry, nejčastěji ty nejméně nápadné, se nastaví tak, aby je splňoval jen jediný výrobce. Podobné zkušenosti mají v poslední době někteří dodavatelé specializovaných hasičských vozidel. Upozorňují, že jsou pro ně podmínky vyhlášených soutěží diskriminační. Problém se podle informací týdeníku EURO týká pěti krajských hasičských záchranných sborů a zhruba třicítky měst a obcí, které nákup stříkaček pro potřeby tamních sborů spolufinancují ze státních dotací.

Nic než Tatra

Výrobci specializovaných vozů tvrdí, že hasiči v řadě soutěží protěžovali stříkačku na podvozku Tatra Terrno 4 × 4. Asi nejkřiklavějším parametrem, který při vypisování soutěží na vozidla v hmotnostní třídě S a provedení 4 × 4 upřednostňoval výrobek kopřivnické automobilky, je takzvaný měrný výkon hasičského speciálu. Vyhláška o technických podmínkách požární techniky vyžaduje nejnižší měrný výkon v hodnotě 11 kilowattů na tunu hmotnosti. Jenže v soutěžích byl stanoven parametr minimálně 17 kilowattů, a ten splňovala pouze Tatra Terrno se 17,1 kilowattu na tunu vozu.
Ostatní dodavatelé jsou většinou ve svých výrocích hodně opatrní. „V tomto okamžiku bychom se k žádnému z výběrových řízení na hasičské vozy nechtěli vyjadřovat,“ zareagoval na dotazy tiskový mluvčí Mercedes-Benz Jan Kuhn. Stejně odpověděla i společnost Scania ČR.
„Porušuje to zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace požadované zákonem o veřejných zakázkách. Hodnota tohoto parametru ve výši 17 kilowattů na tunu je technicky nezdůvodnitelná a není v souladu s požadavkem uvedeným v závazné normě. Takto vysoký požadavek je neobvyklý, a proto by měl mít jasné technicky a provozně závažné důvody. Ty však ve vypsání tendru uvedeny nejsou a například v porovnání s minimálním požadavkem 14 kilowattů pro letištní speciály, u nichž je nadbytek výkonu potřeba pro dosažení požadovaných akceleračních parametrů, je jasně tendenčně nadhodnocen,“ řekl týdeníku EURO jeden z šéfů zastoupení speciálních vozů Mercedes – firmy Croy z Rakovníka – Ladislav Vybíral. Mírné zvýšení měrného výkonu nad hodnotu 11 kilowattů na tunu je podle něj obvyklé například u lesních dřevařských speciálů, což však v tomto případě neplatí. „Nedá se ani dobře předpokládat, že se najednou v roce 2010 potřeba hasičského sboru změnila na potřebu lesních speciálů,“ naráží na náročné požadavky hasičů Vybíral.

Uchazeči: Tendenční parametr

Požadavek 17 kilowattů na tunu převyšuje podmínky, které běžně vyžadují u hasičských automobilů jiné evropské země. Je výrazně vyšší než měrný výkon uváděný dodavateli speciálních hasičských podvozků a převyšuje parametry dosahované u renomovaných značek jako Rosenbauer, Ziegler, Aires, Iveco – Magirus apod. Měrný výkon u nejpoužívanějších typů těchto značek ani v jednom případě nepřevyšuje 15 kilowattů, průměr se pohybuje kolem 13,5 kilowattu na tunu.
„Zdůvodnění, že podmínky nasazení hasičských automobilů v České republice jsou v porovnání s jinými evropskými státy extrémní, se ve vyhlášených soutěžích neobjevilo,“ připomíná Vybíral.
Získat jakékoli vysvětlení je poměrně obtížné. Týdeník EURO si vyžádal parametry tendru, který na dva vozy vypsal Olomoucký kraj. „Do výběrového řízení se již není možno přihlásit, jelikož lhůta pro podání nabídek uplynula 21. října. O nejvýhodnější nabídce rozhoduje zadavatel, v tomto případě Rada Olomouckého kraje. Jiné informace nelze poskytnout, jelikož výběrové řízení dosud nebylo ukončeno,“ vzkázal Aleš Houserek z oddělení veřejných zakázek Olomouckého kraje.
Ladislav Vybíral ze společnosti Croy je zároveň přesvědčený, že zadavatelé upřednostňují Tatru i v jiných případech: „Když ostatní požadavky odpovídají novému typu Tatry řady 7, stačí měrný výkon pouze ve výši 13,4 kilowattu na tunu.“ To podle něj svědčí o tom, že nejde o objektivní a technicky zdůvodněnou potřebu, ale o tendenční parametr, který má za cíl vyloučit ze soutěže ostatní značky podvozků. I když zadavatelé jeho námitky ex post uznali, na účast v soutěži bylo pozdě. „Doufám, že se to nebude opakovat,“ dodává Vybíral.
O zadávacích kritériích hovoří i ředitel společnosti SPS VKP (Strojírny Potůček) z východočeských Slatiňan Vlastimil Horák. Ten je sice opatrnější, ale říká, že hasičské sbory v soutěžích přizpůsobují Tatře i jiné požadavky než jen měrný výkon. Například výšku vozu. „Není to jen o jednom parametru, ale o kombinaci více parametrů, které v součtu mohou dávat takové technické podmínky, že výběr výsledného typu cisternové automobilové stříkačky opravdu může směřovat na jednoho dodavatele, a to nejenom podvozku, ale i nástavby,“ popisuje Vlastimil Horák. Podvozky ostatních, lehčích vozů než Tatra jsou přitom o dvacet až třicet tisíc eur levnější, než produkt kopřivnické továrny.

Hasiči: Není diskriminační

Mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Ivana Svitáková argumenty dodavatelů zpochybňuje. „Pro požární automobily, které jsou určeny pro takzvaný první výjezd k zásahu, je minimální měrný výkon (11 kW/t) nedostatečný. Pro rychlé zásahové vozy, které jsou určeny především k zásahům u dopravních nehod, se požaduje měrný výkon nejméně 20 kilowattů, protože při těchto zásazích je extrémně ohrožen lidský život. Cisternové automobilové stříkačky, které jsou vybaveny hydraulickým vyprošťovacím zařízením pro záchranu osob při dopravních nehodách, by se svým jmenovitým výkonem měly této hodnotě blížit. Požadavek některých jednotek požární ochrany na měrný výkon 17 kW/t považujeme u těchto stříkaček za přiměřený,“ namítá Svitáková. Aktuální minimální měrný výkon 11 kilowattů na tunu podle Svitákové splňovala například stříkačka na podvozku LIAZ vyrobená už v sedmdesátých letech minulého století. „Pro současnou úroveň silničního provozu je tento měrný výkon nedostatečný, neboť například téměř vylučuje možnost bezpečného předjíždění. Za dostačující pro takzvaný první výjezd považujeme alespoň 15 kilowattů na tunu. Pro požární automobily určené k záchraně osob by se měl měrný výkon blížit hodnotě 20 kilowattů na tunu.“
Mluvčí hasičů dále konstatuje, že požadavek o 6 kilowattů vyššího měrného výkonu, než předepisuje vyhláška, není možné považovat za diskriminační. Cisternové automobilové stříkačky s tímto měrným výkonem nabízí více výrobců požárních automobilů na nejméně dvou různých typech automobilových podvozků. Jenže cisterny na podvozcích Scania nebo Volvo jsou dražší než Tatra, a tudíž by jejich pořízení nebylo ekonomicky výhodné.
Na soutěže u hasičů si posvítil už v roce 2009 brněnský Krajský soud. Ten konstatoval, že soutěž na nákup 40 hasičských vozů nebyl v pořádku. Podle soudu zadavatel - ministerstvo vnitra a Generální ředitelství hasičského záchranného sboru - porušil zákon o veřejných zakázkách, když bez zákonného podkladu při konkretizaci zakázky odkázal na konkrétní firmy, respektive konkrétní typy automobilových podvozků.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče