Honda HR-V je vhodná pro silnici i polní cestu

27. ledna 2003, 00:00 - Petr Doul, doul@profit.cz
27. ledna 2003, 00:00

Vůz japonské automobilky ocení i silnější pohlaví Kompromisem mezi "pravým" off-roadem a vozidlem na silnici jsou automobily třídy SUV. Ani japonská automobilka Honda nechtěla v tomto segmentu pokulhávat, a tak přišly na svět dva modely. Menší HR-V a větší, robustnější CR-V.

Vůz japonské automobilky ocení i silnější pohlaví

Kompromisem mezi „pravým“ off-roadem a vozidlem na silnici jsou automobily třídy SUV. Ani japonská automobilka Honda nechtěla v tomto segmentu pokulhávat, a tak přišly na svět dva modely. Menší HR-V a větší, robustnější CR-V.

Pod poněkud kostrbatým názvem HR-V 1,6 5D 4WD se u nás prodává pětidveřová verze menšího modelu japonské automomobilky Honda, který jsme podrobili obvyklému redakčnímu testu. Uvedení modelu HR-V provázely určité výhrady ke tvarům karoserie a také k existenci pouze třídveřové verze, která byla vhodná především pro ženy. Ve snaze vyhovět požadavkům trhu usedli japonští inženýři před skicu modelu HR-V a „domalovali“ další pár dveří. Díky tomuto marketingovému tahu získalo HR-V příznivce hlavně v řadách žen podnikatelek. Většina mužů bohužel pohlíží na tento model jako na dámský vůz. V příštích několika odstavcích si vás dovolím přesvědčit, že toto „zařazení“ si pětidveřové HR-V rozhodně nezaslouží. Na téma tvarů karoserie toho bylo napsáno už moc, a tak si dovolím jen pár malých připomínek. Snad každý, kdo si tenhle model podrobněji prohlížel, mi dá za pravdu, že tvary HR-V jsou na off-road, nebo chcete-li SUV, hodně dynamické. A to je jen dobře. Elegantní linie, nízká okna, boční lišty, široké lemy blatníků, kola z lehkých slitin, vysoké svítilny v zadních sloupcích a střešní spoiler s velkým brzdový světlem, to vše ještě více podtrhuje celkovou dynamiku vozu. Po usednutí za volant oceníte především nečekaný prostor nad hlavou a v oblasti ramen. Tříramenný volant s airbagem je sice výškově nastavitelný, ale postrádá podélné nastavení. Tudíž musíte sedět hodně vpředu, abyste na volant pohodlně dosáhli a nehrbili se v sedačce. Na kolena je pod volantem sice těsno, ale vše vám bohatě vynahradí tvarování sedadla. Sedáky i opěrky mají dobré boční vedení a příjemnou opěrku pro hlavu. Bederní opěrka a výškové nastavení sedadla chybí. Není ale zapotřebí. Z pracoviště řidiče je totiž výborný výhled všemi směry, snad jen výhled přes zadní okno by mohl být lepší. Hlavové opěrky na zadních sedadlech jsou totiž plnohodnotné, ne takové ty zkrácené, co známe z jiných aut, ale dost brání ve výhledu vzad. O tomto handicapu zřejmě u Hondy vědí, a tak HR-V vybavili velkými vnějšími zrcátky, která jsou navíc už ve standardní výbavě elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Když už jsme u vyhřívání, nesmím zapomenout na sedadla. Tuhle příjemnou funkci v zimě využije asi každý (u HR-V jsou vyhřívaná sedadla součástí standardu). Design interiéru odpovídá off-roadovému zaměření vozu. Musím přiznat, že materiály v interiéru jsou dobře vybrány a pečlivě zpracovány. I když ve dveřích bych asi uvítal trochu širší výplně, stejně jako většina řidičů si totiž při řízení rád opřu levý loket o hranu pod oknem. Stejně tak jsem postrádal loketní opěrku mezi předními sedadly. Jednoduchý design palubní desky vylepšuje obložení z imitace hliníku nad kapličkou přístrojů a nad středovou konzolou. Ze stejného materiálu je vyvedena i hlavice řadicí páky s koženou manžetou. Hlavice je ale tak malá, že dost tlačí do ruky. Jízdní vlastnosti Hondy HR-V 1,6 s pětistupňovou manuální převodovkou příjemně překvapí. Na začátku tohoto článku jsme si řekli, že třída SUV je jakousi kombinací normálních aut a terénních vozů. Toto určení HR-V zcela naplňuje. Výkon 77 kW (102 k), který benzinový čtyřválec dává při 6200 ot./min., bohatě postačuje pro rychlé cestování po dálnicích i klikatých okreskách. Výkonová křivka vrcholí v nezvykle vysokých otáčkách a motor se musí více, dalo by se říci sportovně vytáčet. Brzdy mají trochu pomalý či chcete-li tupý nástup, což je zřejmě způsobeno použitím kotoučových brzd pouze na přední nápravě. Podvozek má tvrdší nastavení, které není příjemné při přejezdu příčných nerovností, ale zato podstatně vylepšuje boční stabilitu. O tom, že HR-V je určeno především na silnici, se rychle přesvědčíte po vjetí do terénu. Jízda na mokré trávě není sice problém, ale v hlubším bahně ztrácí motor dech. Je to způsobeno tím, že pro průjezd horším terénem se používá výkonový potenciál motoru při nízkých otáčkách, a tudíž i měkčího záběru kol. HR-V má vrchol křivek výkonu a točivého momentu zhruba v šesti tisících otáček, což je pro takový průjezd terénem moc vysoko. Proti použití v těžkém terénu hovoří i světlá výška 160 mm s jedním pasažérem. Na mokrém svahu, polní cestě nebo zledovatělé silnici oceníte systém, který automaticky přiřazuje pohon zadních kol (Dual Pump-Systém), jehož hlavním úkolem je zřejmě eliminace nedotáčivosti vozu. Připojení zadního pohonu se nedá manuálně ovládat, a jste tak zcela odkázáni na automatiku. Cestování s Hondou HR-V je velmi příjemné. Prostorný interiér zaručuje dostatek pohodlí pro čtyři osoby, i když by se na zadní sedadla dobře vešli i tři lidé. Cestování v pěti vám zřejmě překazí malý objem zavazadlového prostoru 283 litry, který je zredukován na tuto velikost díky umístění plnohodnotné rezervy pod dnem kufru. Pokud se rozhodnete pro HR-V, zvažte také investici do vnějšího nosiče rezervy, montáž bude vzhledem k horizontálnímu otevíraní pátých dveří poněkud komplikovanější, ale rozhodně se vyplatí. HR-V v montážní verzi s posuvnou příčkou a odpočtem DPH nabízí zavazadlový prostor po sklopení zadní řady sedadel 603 litry objemu, a to už není vůbec k zahození.

Technické parametry

Honda HR-V 5D 1,6 4WD

Rozměry d x š x v (mm) 4110 x 1695 x 1580

Světlá výška (mm) 160

Pohot. hmotnost (kg) 1309

Převodovka Manuální pětistupňová

Motor Zážehový, řadový, čtyřválec s

elektronickým vstřikováním paliva

Zdvihový objem (cm3) 1590

Max. výkon (kW) 77/6200 ot./min.

Točivý moment (Nm) 135/3400 ot./min.

0 - 100 km/h (s) 12,8

Max. rychlost (km/h) 162

Spotřeba - město/kombinovaná (l/100km) 10,4/8,6

Objem palivové nádrže (l) 55

Objem zavaz. prostoru (l) 285/602

Cena základního modelu včetně DPH 599 000 Kč

Hodnocení

Podvozek a jízdní vlastnosti * Pohonná jednotka *

Interiér * Exteriér *

Dílenské zpracování * Výbava *

Pohodlí * Cena *

Celkem ***

Maximální hodnocení: * * * * * * * * * *

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče