Honba za mládím sype peníze

06. srpna 2007, 00:00 - PETRA BREYEROVÁ
06. srpna 2007, 00:00

PLASTICKÉ OPERACE V kultuře, která mezi mládí a krásu klade rovnítko, se stále více lidí pokouší různými způsoby koupit si zpět pár let. Aby ušetřili, nezřídka za operacemi cestují. Avšak pod povrchem nabídek některých agentur organizujících výlety za kosmetickými operacemi se skrývají jejich vlastní nedostatky.

PLASTICKÉ OPERACE

V kultuře, která mezi mládí a krásu klade rovnítko, se stále více lidí pokouší různými způsoby koupit si zpět pár let. Aby ušetřili, nezřídka za operacemi cestují. Avšak pod povrchem nabídek některých agentur organizujících výlety za kosmetickými operacemi se skrývají jejich vlastní nedostatky.

Jestli jsem s výsledkem spokojená? Mám chuť se smát, vypadám a cítím se skvěle! To tvrdí paní Jackie na webových stránkách agentury Prague Beauty se sídlem v Británii, která pro své klienty organizuje cesty za plastickými operacemi do Prahy. Na stránkách jsou rovněž k vidění fotografie jiné z klientek agentury, dámy ve středním věku, paní Denise. Na snímcích „před“ vypadá starší a unavená, zato na fotografii nadepsané „po“ se jeví mnohem mladší a přitažlivější. Její zázračná proměna je popsána pod obrázky. Paní Denise podstoupila vyrovnání pokožky v obličeji (facelift) a vypnutí víček a obočí. Následují kontakty na agenturu a informace, jak se na zákrok objednat. Na stránkách je rovněž odkaz na finanční instituce, které na plastické operace poskytují půjčky.

PRO NOVÝ NOS AŽ DO PRAHY

Webová stránka je typickou ukázkou způsobu, jakým organizátoři výletů za zdravím využívají internet k získávání zahraničních pacientů pro plastické operace v České republice.

Obchody jdou stále lépe a podobných agentur v Česku přibývá. Velkou část jejich klientů tvoří cizinci. A mezi nimi jasně převažují obyvatelé Velké Británie.

Důvodem nejsou jen zdejší ceny kosmetických zákroků, které jsou oproti Británii zhruba poloviční, ale i levné letenky a renomé Prahy coby vyhledávané turistické destinace. Rozdíl v ceně zákroků v Česku a například Belgii není až tak propastný, proto Belgičanů tolik na českých klinikách nenajdete. Zato rozdíl oproti cenám zákroků v Británie je zásadní, takže si nejedna Angličanka ráda doletí pro krásu do Česka.

Plastičtí chirurgové nicméně varují, že současný boom je příčinou vzniku mnoha neprofesionálních agentur, které nejenže promarní pacientovy peníze, ale mohou ohrozit i jeho zdraví.

Ředitel a vlastník Kliniky a institutu estetické medicíny Asklepion Roman Šmucler říká: „Před dvěma měsíci jsme s jednou z agentur ukončili spolupráci, protože jsme byli nuceni poslat 6 z 10 jí dodaných pacientů (většinou z Velké Británie) zpět domů.“ A dodává: „Zástupci agentury těmto lidem slíbili nesmysly, které nebylo možné provést.“

Šmucler popsal případ ženy, která v Británii podstoupila léčbu rakoviny, a protože jí tamní lékaři odmítli provést plastickou operaci, zkusila štěstí v České republice. Dalším příkladem byl muž s extrémně vysokým krevním tlakem, který hodlal absolvovat několik zákroků. „Pokud zdejší lékaři zjistí u některého pacienta takovýto zdravotní stav, raději neoperují,“ říká Šmucler a dodává: „Klienti agentur organizujících cesty za zdravotními zákroky jsou v mnohých případech chudí a nemocní lidé.“

Přestože Asklepion s několika cestovními agenturami zabývajícími se zdravotní turistikou nadále spolupracuje, dává klinika podle Šmuclera přednost přímému získávání zahraničních klientů. V loňském roce uspokojili ve třech pobočkách Asklepionu v Praze a v západočeských Karlových Varech a Mariánských Lázních na 30 tisíc klientů, z nichž 50 procent tvořili cizinci zejména z Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. Zhruba 25 procent z celkového množství zahraničních pacientů přicestovalo z Velké Británie.

PLASTIKY LETÍ HLAVNĚ PŘED LETNÍ SEZONOU

Zástupce ředitele dalšího pražského poskytovatele plastických operací, Lékařského domu Praha 7, Ferdinand Überall uvádí, že zařízení ukončilo pracovní vztahy s jednou britskou agenturou, která do zařízení odesílala neoperovatelné nebo nemocné pacienty. „V současné době však klinika velmi dobře spolupracuje s pražskou agenturou Beauty in Prague zaměřenou na britskou klientelu,“ dodává Überall a prozrazuje, že 40 procent jejich všech pacientů jsou cizinci, a to zejména z Velké Británie.

Anna Jungwirthová, spolumajitelka sanatoria U Svaté Anny, letos plánuje rozšíření kapacity tamního oddělení kosmetické chirurgie z osmi na patnáct lůžek, a to zejména kvůli přílivu klientů z britských ostrovů, jejichž příjezd je organizován specializovanou agenturou. „Zahraniční poptávka po kosmetické chirurgii u nás stoupá proto, že čeští chirurgové mají dobrou pověst,“ myslí si Jungwirthová.

Jako příklad nárůstu počtu zahraničních klientů zmínila duben, měsíc, kdy bývá provedeno nejvíce kosmetických operací -z důvodu blížícího se léta. Loni touto dobou se na klinice uskutečnilo 15 kosmetických zákroků, letos v dubnu se jejich počet téměř ztrojnásobil na 44. Cizinci tvoří téměř 50 procent klientely kliniky a jejich cestu sem většinou organizuje cestovní agentura Prague Beauty.

KDO PŘEVZAL TRH S KOSMETICKÝMI OPERACEMI

Vznik agentury Prague Beauty se datuje rokem 2004, kdy její zakladatelka, původem Češka, Natálie Bakalářová, odešla se svým manželem anesteziologem do Anglie. Majitelka agentury říká: „Než jsem opustila Českou republiku, absolvovala jsem několik kosmetických operací a s jejich výsledkem jsem byla velmi spokojená.“ Když zjistila, jaká je tamní nabídka estetických zákroků a kolik se za ně platí, rozhodla se ostrovanům nabídnout levnější variantu. Zatímco v letech 2004-2006 využilo jejích služeb zhruba 300 klientů, letos očekává, že se jí podaří k nám dostat okolo 200 pacientů.

V posledních třech až pěti letech, kdy se obchody rozběhly, zaplnila objevenou skulinu na trhu celá řada dalších agentur zprostředkovávajících kosmetické výkony pro pacienty ze zahraničí. Tamara Ždiňáková, která vlastní pražskou společnost Beauty in Prague, byla dříve zaměstnána v oddělení marketingu jedné soukromé kliniky estetické chirurgie. V roce 2004 si však uvědomila tržní potenciál agentury, která by v Česku zprostředkovávala kosmetické zákroky zahraničním klientům. Beauty in Prague v současnosti poskytuje své služby asi 15 klientům měsíčně. Ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce však jejich počet během prvních šesti měsíců roku 2007 vzrostl o 48 procent. Vzhledem k narůstajícímu zájmu klientů se Ždiňáková rozhodla firmu rozšířit a možná již v letošním roce otevřít její pobočku v Londýně.

PRO PANENSTVÍ DO PRAHY

Jednou z nejnovějších agentur v oboru je pražská společnost Prague Makeover založená loni v srpnu, která se hodlá zaměřit na dentální chirurgii a transplantaci vlasů. „Poptávka v tomto sektoru je obrovská a konkurence zatím relativně malá,“ říká majitel agentury Peter Casimaty.

Vedle klasických estetických zákroků zařadila Beauty in Prague do své nabídky také zásahy z oblasti kosmetické gynekologie, protože stále více žen požaduje rejuvenaci pochvy. Tedy její operativní zpevnění a zmenšení stydkých pysků. Vzrůstá také poptávka po zacelení panenské blány, a to zejména mezi mladými muslimkami, které plánují tradiční svatební obřad nebo se chystají vrátit do některé z islámských zemí.

I když je Ždiňáková přesvědčena, že agentura přitáhne další klienty zejména tehdy, má-li dobrou pověst a hovoří-li se o ní v pozitivních souvislostech, inzeruje také na specializovaných webových stránkách a v britských časopisech.

Informace o marketingovém rozpočtu své firmy odmítla zveřejnit, ale připustila, že v posledních dvou letech díky „dobrým výsledkům a strategickému záměru vybudovat si na tomto trhu ještě silnější pozici, roste“. Všechny oslovené agentury odmítly prozradit výši poplatků, které účtují svým klientům za zorganizování zákroku a doplňkové služby, a tvrdily, že se sazby liší případ od případu. Podle plastických chirurgů se však poplatky pohybují v rozmezí 10 až 40 procent ceny zákroku.

Ždiňáková tvrdí, že její agentura zaujímá na trhu zaměřeném na anglicky hovořící klienty přijíždějící zejména z Velké Británie zhruba třicetiprocentní podíl. Dalšími významnými hráči v tomto sektoru, kde působí odhadem desítky malých on-line operátorů s nabídkou služeb přes internet, jsou společnosti Beautiful Beings, Europe International a Beautiful Bodies.

„Ani ztráta dobrého jména však nemusí pro agenturu znamenat konec,“ varují kosmetičtí chirurgové. Zdiskreditovaná společnost někdy jen změní název a dál se věnuje organizaci zdravotní turistiky. „Jsou i takoví dovozci pacientů, kteří v současné době fungují již pod třetím nebo čtvrtým jménem,“ naznačuje jeden z chirurgů, který si přál zůstat v anonymitě. „Pro pacienty (kteří podstupují plastickou operaci přes agenturu) to je občas jako ruská ruleta,“ říká doslova.

SKVĚLÁ BUDOUCNOST

Podle pozorovatelů se bude kvetoucí obchod se zdravotní turistikou a kosmetická chirurgie v Česku dále rozvíjet ještě v příštích pěti až deseti letech. Tedy do doby, než zdejší ceny dosáhnou západoevropské úrovně a klienti se přesunou dále na východ. Konkurenty máme už nyní, a to mezi dalšími zeměmi východní Evropy. „Nabídkou ještě nižších cen s Českou republikou soupeří např. Polsko a Maďarsko“, říká ředitelka agentury Beautiful Beings se sídlem v Británii Olivia Bolandová.

V loňském roce vycestovalo z Británie za zákrokem 50 tisíc lidí a za zdravotní turistiku utratilo celkem 161 milionů liber (6,7 miliardy korun). Meziročně se počet cestujících za zdravím zvýšil v roce 2006 o 25 procent. Podle zprávy o zdravotní turistice, kterou v letošním březnu vydala poradenská společnost Treatment Abroad, bude v následujících 12 měsících dále růst.

Mezi nejoblíbenější destinace patří Indie, Maďarsko a Turecko a nejžádanější službou je zubařský zákrok. Více než 20 tisíc Britů se vydalo za ošetřením u dentisty, za nějž každý z nich utratil okolo 2500 liber. To znamená, že odhadovaná tržní hodnota tohoto sektoru byla 50 milionů liber ročně.

Druhou nejčastěji využívanou službou mimo území Velké Británie byl se 14 500 pacienty kosmetický zákrok. Jednalo se ponejvíce o zvětšení poprsí, plastiku břicha, liposukci a facelift. Za ošetření zaplatil každý klient okolo 3500 liber - hodnota trhu tak dosáhla 50 milionů liber.

Přesné statistiky o tom, kolik Britové utratí za zdravotní turistiku v České republice, neexistují. Tamara Ždiňáková ze společnosti Beauty in Prague ale odhaduje, že loni za kosmetické operace zaplatili v Česku nejméně tři miliony liber.

Vzhledem ke zdejšímu rozšíření estetické chirurgie a změně životního stylu se budou počty cestovních agentur organizujících zdravotní turistiku pravděpodobně dále zvyšovat. Někteří plastičtí chirurgové ovšem upozorňují, že díky tvrdé konkurenci a poptávce kosmetických klinik po operovatelných klientech dojde v této oblasti k profesionalizaci a na trhu zůstanou pouze agentury splňující vysoké nároky.

NÁKLADY NA ZÁKROK PLASTICKÉHO CHIRURGA

(ceny jsou uvedeny v britských librách, aktuální kurz činí přibližně 42 korun za libru)

stát operace nosu zvětšení poprsí

soukromá nemocnice, V. Británie 3 000 až 4 000 3 500 až 5 000

klinika plastické chirurgie, V. Británie 3 100 až 3 300 3 600 až 4 600

Argentina 1 270 až 1 750 1 800 až 2 815

Belgie 1 650 až 2 850 1 960 až 2 720

Chorvatsko 1 150 až 1 500 2 250

Česká republika 1 756 2 346

Německo 3 400 3 000

Indie 850 1 300

Španělsko 2 400 2 900

Tunisko 1 260 1 750

Turecko 1 600 1 720

horní a dolní víčka vypnutí pokožky obličeje

2 900 až 3 700 4 300 až 6 000

1 950 až 3 700 4 000 až 5 700

1 165 1 060 až 2 415

1 600 1 650 až 2 950

1 400 2 700

1 226 2 056

1 900 3 400 až 6 000

1 050 1 800

2 100 3 200

1 190 2 400

1 350 1 600

Pramen: Private Healthcare, Velká Británie

ZÁKLADNÍ BALÍČEK Z NABÍDKY SPECIALIZOVANÝCH AGENTUR

chirurgický zákrok

všechny přímo související léčebné výdaje

dvoudenní pobyt na klinice

předoperační a pooperační konzultace

léčebné prostředky a pooperační služby

podpůrný tým během pacientova pobytu

Pramen: Patients Beyond Borders

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče