Holešov láká Číňany

14. prosince 2010, 16:33 - Blahoslav Hruška
14. prosince 2010, 16:33

Průmyslové zóny těží z kombinace infrastruktury a vzdělanosti

Průmyslové zóny často kopírují trendy ve ekonomice, a ani ty české nejsou výjimkou. Zatímco před deseti lety investoři ze západní Evropy dávali peníze na logistická centra, dnes se čím dál více prosazují čínští zájemci o investice do výroby špičkových technologií v Česku. Výjimkou není ani Strategická průmyslová zóna Holešov, kam minulý týden dorazila delegace čínských byznysmenů. Firma Tianjin Hui-an, mezi jejíž odběratele patří například LG či Samsung, plánuje postavit závod v Evropě a jedním ze žhavých kandidátů je právě Holešov. Mohla by tu zaměstnat až tisícovku lidí. „Jde o společnost s dynamickým růstem. Momentálně hledá další příležitosti jak pro rozšíření produktového portfolia, tak i pro navýšení výrobní kapacity. Konečné rozhodnutí, kde nakonec nový závod bude stát, chtějí učinit v průběhu příštího roku,“ komentoval čínskou návštěvu výkonný ředitel společnosti Industry Servis ZK Jakub Černoch. Tato Zlínským krajem vlastněná firma má na starost přípravu a provoz holešovské zóny. Industry Servis ZK má s aktivním oslovováním potenciálních čínských investorů dobré zkušenosti. Internetová prezentace zóny v Holešově má plnohodnotnou čínskou verzi. Letos v říjnu se pak uskutečnila obchodní mise organizovaná Zlínským krajem do několika čínských měst. Její součástí byly prezentace pro podnikatele v Pekingu či Hongkongu, kde působí zastoupení agentury CzechInvest. Industry Servis ZK také Holešov propagoval na Macao International Trade and Investment Fair 2010. Jde o jeden ze světově nejvýznamnějších veletrhů zaměřených na investiční možnosti. Co by čínské investory mohlo nalákat? Kromě výborné dopravní obslužnosti a tradice šikovných inženýrů navazující na odkaz baťovského Zlína například projekt Technologického parku Progress, který vzniká v areálu holešovské zóny. Jde o komplex budov, v nichž najdou své místo inovačně zaměřené firmy. Počítá se i s podnikatelským inkubátorem, na jehož provozu se bude podílet Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

Dva v jednom

Propojení atraktivní infrastruktury a vzdělanosti nabízí kromě Holešova také Ústecký kraj, na jehož území leží průmyslová zóna Triangel u Žatce. Také ústečtí lákají nové investory – naposledy letos v září na brněnském veletrhu Urbis Invest, který probíhá paralelně se slavným strojírenským veletrhem. Investoři mohou využít dopravní obslužnosti po silnici, ale díky blízkosti přístavu v Lovosicích i po vodě, a navíc těžit z dobrého renomé středních i vysokých škol v kraji. Výhodou může být i systém státních podpor, které právě v regionu s vysokou nezaměstnaností fungují jako pobídky i pro případné zájemce o stavbu nových výrobních kapacit. Investoři, kteří chtějí vstupem do průmyslové zóny získat „dva v jednom“, tedy kromě dopravní infrastruktury také kvalitní pracovní sílu, by neměli zapomínat ani na Ostravsko. V Mošnově tu vznikla zóna, která nabízí unikátní spojení tří dopravních cest – silniční, železniční a letecké. Firmy působící v Mošnově již proinvestovaly na 3,5 miliardy korun a zaměstnávají tisícovku lidí. Její manažer Daniel Adamčík možná i proto získal letos v říjnu ocenění Manažer podnikatelské nemovitosti v soutěži, kterou letos již podesáté uspořádala agentura CzechInvest spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu a sdružením AFI.

Efekt sněhové koule

Noví investoři často do průmyslových zón jdou proto, že mají dobré reference od firem, které v nich podnikají. Investice se tak mohou nabalovat na sebe – asi jako když kutálející se sněhová koule na sebe nabaluje mokrý sníh. Tento efekt dobře znají třeba v Kolíně, kde před šesti lety vznikla průmyslová zóna Ovčáry. Automobilka TPCA, jež ve Středočeském kraji začala vyrábět malá auta, postupně přitáhla další hráče v automobilovém průmyslu – například výrobce sedaček Lear Corporation nebo logistická centra Gefco a NYK Logistics. A čím může být Kolín atraktivní? V jedné lidové písni se o něm zpívá, že „leží v pěkné rovině“. A to je zárukou, že tu kamiony v době sněhových kalamit nikde neuvíznou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít