Hodnota obsahu v 21. století

14. října 2009, 15:09 - Jessica Powell
14. října 2009, 15:09

S nástupem internetu se distribuce a přístup k informacím staly globálními záležitostmi

Internet změnil, mění a bude měnit způsob, jímž lidé užívají, vytvářejí, distribuují obsah a jak za něj platí. Určitě však nezmění základní princip, dle nějž musí být tvůrce obsahu vždy odměněn.
K internetu je dnes připojena miliarda lidí. Všichni jsou propojení a vytvářejí, sdílejí a vyhledávají informace. To je obrovská příležitost nejen pro tvůrce obsahu, jako jsou novináři, výtvarní umělci, publicisté, spisovatelé nebo hudebníci, ale i pro společnost, které jeho sdílení přináší mnoho výhod. Hybnou sílou této změny, která vyvolala nové otázky v celém kreativním průmyslu, je internet.

Přístupné vyhledávání

Za příklad může posloužit šíření informací. Doba, kdy distribuci určovaly přepravní kamiony a hranice jednotlivých států, je v nenávratnu. S nástupem internetu se distribuce a přístup k informacím staly skutečně globálními záležitostmi bez ohledu na časové, geografické nebo jazykové bariéry. Globální distribuce však s sebou přinesla i problémy. Pokud může obsah na internet vložit kdokoli a kdykoli, jak může tvůrce nebo mediální společnost odlišit vlastní kreativní obsah? Najednou jsou konkurenty vlastně všichni – včetně lidí, kteří dříve za konkurenci vůbec nebyli považovaní.
Jak informace vůbec objevit? Na internetu je jich takové množství, že si autor obsahu přirozeně musí klást otázku, jak ho ostatní na něm vůbec najdou. Tvůrci obsahu přece nepíší knihy ani nevytvářejí zpravodajství či video soubory proto, aby zapadly a ztratily se v zapomnění. Naopak, autoři chtějí, aby lidé na celém světě jejich díla četli, poslouchali a sledovali. Bez vyhledávání však nelze nalézt nic. I proto je důležité, aby lidské vědění zachycené v knihách, časopisech a novinách bylo přístupné vyhledávání. Jednotlivé položky by mělo jít vyhledat stejně snadno jako místní obchod nebo službu.

Podpora prodeje

Navigací k obsahu, který uživatelé hledají, jsou internetové vyhledávače. Ty obsah nevytvářejí ani nevlastní, pouze pomáhají ostatním jej najít. A směrují je na stránky tvůrce toho či onoho obsahu. Je potom pouze na majiteli konkrétní stránky, zda se rozhodne obsah nabídnout zdarma nebo jej zpoplatnit. Některé služby se snaží zpřístupnit na internetu obsah, který dosud zůstával offline, tedy mimo něj. Například jednoho z programů se účastní zhruba deset tisíc partnerů z řad nakladatelů a autorů, kteří svolili digitalizovat svá díla a umístit na internet omezené náhledy. Uživatel si jednoduše projde relevantní stránky, přičemž se může prokliknout na stránky nakladatele či on-line knihkupce a zde si knihu koupit. Takový partnerský program oceňují nakladatelé i autoři, kteří v něm spatřují vynikající příležitost na podporu prodeje svých knih. Autoři i nakladatelé jsou najednou překvapení obnoveným zájmem čtenářů o tituly, které celá desetiletí nemohli udat. To vše jen díky tomu, že jejich knihy teď lze najít na internetu. Obrovským paradoxem digitálního světa je, že čím víc užitečných informací je k dispozici on-line, tím těžší je najít to, co člověk skutečně hledá. On-line obsah a vyhledávače mohou existovat pouze v symbióze, z níž budou profitovat uživatelé, kterým technologie umožní najít informace, které hledají.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče