Hliník střídají plasty, revoluce ve výrobě kol

28. října 2011, 11:11 - Dalibor Dostál
28. října 2011, 11:11

Kola s hliníkovými disky budou do několika let možná stejnou raritou, jako v současnosti kola s dřevěnými loukotěmi. Nová technologie, která je v současnosti připravená pro sériovou výrobu, totiž nahradila kov materiálem z termoplastu.

Foto: BASF

Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětlil Heiko Heß ze společnosti BASF, která technologii vyvinula. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu,“ dodal Heß.

Kola z termoplastu  již prošla všemi potřebnými zkouškami.  Jsou přitom o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola, váží jen 6 kilogramů.  Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů přitom vede k výrazné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů zase přispívá ke zvýšení jejich dojezdu.

Velmi pevný kompozitní plast, z něhož jsou kola vyrobena, je vyztužen dlouhými vlákny. Díky tomu í je schopen odolávat obzvlášť vysokému.  Kromě kol se může používat také u dalších namáhaných částí, například u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků. BASF se kromě plastů orientuje také na další produkty chemické výroby jako jsou chemikálie, stavební materiály, zemědělské produkty a jemnou chemii. Ve světě zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Firma s hypotékami za 22 miliard

  • Nejnadějnější český export: STRV vyvíjí z Prahy aplikace…

  • Petr Zahradník v Euro TV: Evropa se změní, brzo a hodně

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

Hry pro příležitostné hráče
Zavřít