Hliník střídají plasty, revoluce ve výrobě kol

28. října 2011, 11:11 - Dalibor Dostál
28. října 2011, 11:11

Kola s hliníkovými disky budou do několika let možná stejnou raritou, jako v současnosti kola s dřevěnými loukotěmi. Nová technologie, která je v současnosti připravená pro sériovou výrobu, totiž nahradila kov materiálem z termoplastu.

Foto: BASF

Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětlil Heiko Heß ze společnosti BASF, která technologii vyvinula. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu,“ dodal Heß.

Kola z termoplastu  již prošla všemi potřebnými zkouškami.  Jsou přitom o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola, váží jen 6 kilogramů.  Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů přitom vede k výrazné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů zase přispívá ke zvýšení jejich dojezdu.

Velmi pevný kompozitní plast, z něhož jsou kola vyrobena, je vyztužen dlouhými vlákny. Díky tomu í je schopen odolávat obzvlášť vysokému.  Kromě kol se může používat také u dalších namáhaných částí, například u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků. BASF se kromě plastů orientuje také na další produkty chemické výroby jako jsou chemikálie, stavební materiály, zemědělské produkty a jemnou chemii. Ve světě zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít