Hliník střídají plasty, revoluce ve výrobě kol

28. října 2011, 11:11 - Dalibor Dostál
28. října 2011, 11:11

Kola s hliníkovými disky budou do několika let možná stejnou raritou, jako v současnosti kola s dřevěnými loukotěmi. Nová technologie, která je v současnosti připravená pro sériovou výrobu, totiž nahradila kov materiálem z termoplastu.

Foto: BASF

Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětlil Heiko Heß ze společnosti BASF, která technologii vyvinula. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu,“ dodal Heß.

Kola z termoplastu  již prošla všemi potřebnými zkouškami.  Jsou přitom o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola, váží jen 6 kilogramů.  Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů přitom vede k výrazné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů zase přispívá ke zvýšení jejich dojezdu.

Velmi pevný kompozitní plast, z něhož jsou kola vyrobena, je vyztužen dlouhými vlákny. Díky tomu í je schopen odolávat obzvlášť vysokému.  Kromě kol se může používat také u dalších namáhaných částí, například u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků. BASF se kromě plastů orientuje také na další produkty chemické výroby jako jsou chemikálie, stavební materiály, zemědělské produkty a jemnou chemii. Ve světě zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče